Reeksport - z Polski znikają nowe samochody. Jadą do Niemiec i Francji?

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Wojna w Ukrainie przerwała łańcuchy dostaw fabryk motoryzacyjnych, więc dostępność nowych pojazdów na wielu światowych rynkach maleje z każdym dniem. Zdesperowani nabywcy szukają alternatywnych form zaopatrzenia się w samochody, co sprzyja nasilaniu się zjawiska tzw. reeksportu. W ostatnim czasie na polskim rynku wzrosło ono ponad dwukrotnie.

Zjawisko reeksportu nowych pojazdów zwiększyło się w tym roku ponad dwukrotnie
Zjawisko reeksportu nowych pojazdów zwiększyło się w tym roku ponad dwukrotnieWojciech Stróżyk /Reporter Agencja SE/East News

Szczegółowe dane dotyczące reeksport od lat analizuje Instytut SAMAR. Chodzi o nowe samochody kupione w polskich salonach, które w krótkim czasie po wyjechaniu z salonu zostały wyrejestrowywane z powodu zbycia za granicę lub rejestracji za granicą. Z reguły poziom reeksportu oscylował w okolicach 10 proc. polskiego rynku. W ostatnich miesiącach mówić można jednak o ogromnym nasileniu tego problemu.

Reeksport - groźne zjawisko, którego nie chcą producenci

Zjawisko reeksportu jest o tyle groźne, że sztucznie zawyża rzeczywistą wielkość polskiego rynku wpływając na mylne postrzeganie możliwości zakupowych (i finansowych) polskich nabywców. Z reeksportem starają się też walczyć sami producenci, którzy postrzegają go w kategorii "turystyki zakupowej".

Z najnowszych danych Samaru wynika bowiem, że w miesiącach styczeń - marzec 2022 roku z Polski za granicę wywiezione zostały 5 864 auta o dmc do 6 ton. To - uwaga - o 108 proc. więcej w porównaniu do I kwartału 2021 roku (analiza w 2021 roku obejmowała roczniki 2020 - 2021, najnowsza - 2021-2022).

Nie ulega wątpliwości, że za zjawisko reekeportu odpowiadają wyspecjalizowani pośrednicy. W pierwszym kwartale bieżącego roku na 380 powiatów w 206 z powodu zbycia pojazdu za granicę nie odnotowano ani jednego wyrejestrowania pojazdu. Dla porównania, za połowę wszystkich tego rodzaju wyrejestrowań odpowiada jedynie pięć powiatów:

  • Miasto Stołeczne Warszawa,
  • Kraków,
  • Poznań,
  • Bilsko Biała,
  • Wrocław.

Warto też zdawać sobie sprawę, ze za granicę trafiają nie tylko auta osobowe popularnych marek (przez lata prym w zestawieniu wiedli tacy producenci, jak: Skoda, Toyota, Volkswagen czy Dacia). W ponad 1/3 powiatów, w których w pierwszym kwartale bieżącego roku wyrejestrowywano nowe auta z powodu zbycia za granicę "liderami" były modele użytkowe.

***

Moto flesz. Odcinek 34. Najmniejsza akcja serwisowa świataINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas