Range Rover Sport - najszybszy w historii

Nowy Range Rover Sport łączy zwinność Evoque'a z techniką najnowszego Range Rovera.

Współczynnik oporu powietrza Range Rovera Sport spadł o 8 proc., do 0,34.
Współczynnik oporu powietrza Range Rovera Sport spadł o 8 proc., do 0,34.Land Rover
Pierwsza generacja modelu Sport zadebiutowała w 2005 roku i bazowała na Discovery3.Land Rover

Podobnie jak nowy Range Rover, także model Sport - za sprawą aluminiowego nadwozia samonośnego - waży znacznie mniej od poprzednika. Oszczędność w przypadku wysokoprężnej odmiany TDV6 sięga 420 kg.

Nowa generacja modelu mierzy 485 cm długości (o 6,2 cm więcej od poprzednika), 198,8 cm szerokości (+5,5 cm), a jej rozstaw osi wzrósł - głównie kosztem zwisów nadwozia - aż o 17,8 cm, do 292,1 cm. Dzięki temu w kabinie może podróżować nawet siedem osób.

Model Sport ma taki sam jak Range Rover rozstaw osi, jest za to o 14,9 cm krótszy i waży o 45 kg mniej. Mimo że oba auta są konstrukcyjnie spokrewnione, różni je aż 75 proc. części.

Kokpit podobny do tego z Range Rovera; główna różnica - dźwignia biegów zamiast dżojstika.Land Rover

Aluminiowe zawieszenie wykorzystuje z przodu podwójne wahacze, a z tyłu - oś wielowahaczową. Zależnie od rodzaju nawierzchni i warunków, pneumatyka umożliwia zmianę prześwitu w zakresie aż 185 mm. Maksymalnie wynosi on 278 mm, czyli o 51 mm więcej niż w poprzedniku. Kąt natarcia wynosi wówczas 33, a zejścia - 31 st. Głębokość brodzenia wzrosła z 70 do 85 cm, a maksymalna prędkość przy ustawieniu terenowym sięga 80 km/h (wcześniej: 50 km/h).

Po raz pierwszy brytyjscy inżynierowie zastosowali elektrycznie wspomagany układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, współpracujący z asystentem parkowania.

Range Rover Sport występuje z dwoma rodzajami napędu na obie osie: z reduktorem (standardowy rozdział momentu 50:50, maksymalnie do 100 proc. na jedną oś) lub bez (standardowy rozdział momentu 42:58, do 62 proc. na przód i do 78 proc. na tył). Ten drugi wariant wykorzystuje mechanizm różnicowy typu Torsen i jest o 18 kg lżejszy.

Do napędzania wersji europejskiej posłuży początkowo doładowana mechanicznie V-ósemka o pojemności 5 litrów i mocy 510 KM lub 3-litrowy turbodiesel SDV6 o mocy 292 KM. Obie jednostki współpracują z 8-biegowymi automatami ZF oraz systemem start-stop. W USA oferowana będzie jeszcze 340-konna jednostka benzynowa 3.0 V6 z kompresorem.

W następnym roku do oferty dołączy słabszy silnik wysokoprężny 3.0 TDV6 o mocy 258 KM oraz 4.4 SDV8 (339 KM). Wtedy zadebiutuje również wariant hybrydowy z turbodieslem.

Range Rover Sport

Range Rover Sport - pierwsza jazda (czytaj test)

Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover

Lista wyposażenia Range Rovera Sport obejmuje m.in. wyświetlacz typu head-up, system rozpoznawania znaków i kontroli pasa ruchu, układ informujący o głębokości zanurzenia podczas "nurkowania" w wodzie, a także audio Meridian z 23 głośnikami o łącznej mocy 1700 watów.

Atutem brytyjskiego SUV-a są szerokie możliwości indywidualizacji: klient ma do wyboru 11 wersji kolorystycznych wnętrza, 3 odcienie podsufitki, 3 gatunki drewna, 4 rodzaje okładzin aluminiowych, 3 kolory dachu i 19 nadwozia oraz 9 wzorów obręczy o średnicy od 19 do 22 cali.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas