Radom będzie miał obwodnicę. Południową...

Konsorcjum, którego liderem jest kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart, wybuduje za przeszło 154 mln zł obwodnicę południową Radomia - to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat.

Jak poinformował rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu Dariusz Dębski, konsorcjum złożyło najtańszą ofertę, zdecydowało to o jego wyborze.

W skład konsorcjum - oprócz kieleckiego Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart -wchodzą też Świętokrzyskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Trakt, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty - Łódź SA oraz Budromost - Starachowice.

Dębski zastrzegł, że w związku z dużą wartością przetargu, całą dokumentację sprawdza Urząd Zamówień Publicznych. Podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi - według rzecznika - w drugiej połowie stycznia. Niedługo potem mają ruszyć prace.

15 firm złożyło swoje oferty w przetargu, większość to polscy wykonawcy, ale byli też oferenci z Portugalii, Hiszpanii i Czech. Najdroższa oferta opiewała na przeszło 254 mln zł, a najtańsza była o prawie 100 mln zł niższa.

Blisko 72 mln zł na tę inwestycję przyznał zarząd woj. mazowieckiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, a 35 mln zł zarezerwowała w tegorocznym budżecie gmina Radom. Władze miasta starają się także o subwencję drogową z budżetu państwa w wysokości 30 mln zł.

Łączna długość projektowanej trasy wynosi 13,5 km. Powstać ma 10 km dwujezdniowej drogi - w obrębie Radomia i 3,5 km - jednojezdniowej trasy - na terenie sąsiedniej gminy Kowala. Inwestycja obejmuje także budowę czterech wiaduktów drogowych, 10 przejść dla zwierząt, kładki dla pieszych, tunelu, a także przejazdów gospodarczych, przepustów, zbiornika wodno-retencyjnego oraz wodno-odparowującego.

Wzdłuż obwodnicy zostaną zbudowane chodniki, ścieżki rowerowe oraz ekrany akustyczne. Przy okazji powstawania trasy zostanie przebudowana istniejąca infrastruktura telekomunikacyjna, sieć gazowa oraz linie energetyczne. Powstanie także m.in. kanalizacja deszczowa i nowe oświetlenie.

Inwestycja ma być zakończona do końca sierpnia 2014 r. Trasa połączy ruch miejski z planowanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad drogami krajowymi S-7 i S-12.

Budowa nowej drogi ma na celu skierowanie na obwodnicę ruchu samochodów ciężarowych z trasy s-7 (Kraków - Radom - Warszawa) oraz trasy na linii Dorohusk - Lublin - Radom - Piotrków Trybunalski.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas