Przykra prawda o autach z LPG w Polsce. Będzie tylko gorzej
Po polskich drogach jeździ obecnie 2,56 mln samochodów z instalacją LPG. To blisko 13 proc. ogółu aut w tzw. "aktualizowanej" części Centralnej Ewidencji Pojazdów. Tylko w ubiegłym roku na montaż instalacji gazowej zdecydowało się w Polsce ponad 51 tys. osób.
Instytut Samar pokusił się o skrupulatną analizę parku zarejestrowanych w Polsce samochodów wyposażonych w instalację gazową. Wynika z niej, że na koniec 2023 roku po polskich drogach poruszało się dokładnie 2 558 614 aut osobowych wyposażonych w instalację LPG. Wynik jest niemal identyczny jak na koniec roku 2022, gdy w CEPiKu aktywnych było zaledwie o 15 264 więcej zasilanych autogazem samochodów.
Polacy wciąż kochają LPG. I nie chcą przesiadać się na nowsze auta
Jak ustaliła Interia w 2023 roku wpis o zasilaniu LPG pojawił się po raz pierwszych w dowodach rejestracyjnych 51 086 polskich samochodów. Oznacza to, że mimo zawirowań na rynku paliw, popularność instalacji gazowych utrzymuje się na stałym poziomie. Dla porównania, w 2022 roku wpisy o zamontowaniu instalacji gazowej pojawiły się po raz pierwszy w 52 143 zarejestrowanych w Polskich samochodach. Niestety samochody wyposażone w LPG zdecydowanie zawyżają statystykę dotyczącą średniego wieku aut w Polsce. O ile średnia dla całego parku oscyluje w okolicach 15 lat, o tyle w przypadku samochodów z instalacją gazową wynosi już 19,6 roku i systematycznie rośnie. Najwięcej aut zasilanych LPG zarejestrowanych jest w województwach: mazowieckim (powyżej 300 tys. pojazdów), śląskim (powyżej 250 tys. pojazdów), małopolskim i łódzkim. Białymi plamami na polskiej mapie LPG są opolskie i lubuskie. W każdym z tych województw na autogazie jeździ poniżej 70 tys. pojazdów.
LPG coraz mniej popularne. Proces "będzie postępował"
Z danych Samaru wynika, że samochody z instalacją gazową stanowią obecnie 12,7 proc. ogółu poruszających się po naszych drogach pojazdów. W tej kwestii jesteśmy prawdziwą europejską potęgą. Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) średnia dla wszystkich krajów Starego Kontynentu to zaledwie 2,6 proc. W liczbach bezwzględnych ocieramy się już o europejskie "królestwo LPG" - Włochy. Na gazie jeździ tam "zaledwie" 7,2 proc. ogółu zarejestrowanych pojazdów, czyli około 2,9 mln aut.
W porównaniu z końcem 2022 roku udział samochodów z instalacją gazową w ogóle parku aut w Polsce zmalał o 0,4 proc.
Trend spadkowy będzie postępował w kolejnych latach, ponieważ oferta nowych modeli jest coraz uboższa, a starsze modele masowo wypadają z obiegu.
Wśród producentów oferujących fabrycznie nowe pojazdy z instalacją gazową króluje obecnie Dacia, której polscy dealerzy sprzedali w 2023 roku ponad 10,5 tys. takich pojazdów. Swoją cegiełkę do odmłodzenia parku aut zasilanych LPG w Polsce - w dużo mniejszym stopniu niż Dacia - przyłożyły też m.in Fiat, Kia, Skoda i SsangYong, które utrzymują jeszcze w ofercie pojedyncze modele wyposażone w fabryczną instalację gazową.