Przerażający test. 90 ton, 80 km/h i nagłe hamowanie. Co się stanie?

W większości krajów Starego Kontynentu przepisy ograniczają długość zestawu drogowego do 18,75 m. W przypadku najpopularniejszego zestawienia - tzw. "tira" (ciągnik i naczepa) - długość nie może przekraczać 16,5 m.

Szwedzkie "pociągi" to największe pojazdy poruszające się po drogach Europy
Szwedzkie "pociągi" to największe pojazdy poruszające się po drogach EuropyInformacja prasowa (moto)

Wyjątkiem na mapie Europy są kraje Skandynawii. Tam na ulicach spotkać można tzw. "pociągi drogowe" składające się z ciągnika i kilku sprzęgniętych ze sobą przyczep. Maksymalna długość takiego zestawu dopuszczona lokalnymi przepisami wynosi aż 25,25 m (tzw. standard HCT).

Przewoźników obowiązują też inne normy dotyczące maksymalnej masy pojazdów. Ta wynosić może nawet 60 ton, podczas gdy w większości krajów Starego Kontynentu po drogach - bez specjalnych zezwoleń dotyczących transportu wielkogabarytowego - nie można poruszać się zestawem ważącym powyżej 40 ton.

Okazuje się jednak, że w specyficznych warunki Skandynawii długość przeszło 25 m przestała wystarczać! Dotyczy to główne będącego jednym z filarów lokalnej gospodarki przemysłu drzewnego. Szwecja i Finlandia to jedni z największych producentów tego surowca na świecie. Transport drewnianych bali wymaga specjalistycznego sprzętu i - wbrew pozorom - bardzo łatwo o przekroczenie DMC 60 ton!

Z tego względu w ostatnich latach w Szwecji rozpoczęto prace nad wprowadzeniem nowego standardu - ETT. Wstępne założenia mówiły o ograniczeniu długości do 30 metrów i podwyższeniu limitu wagowego do - uwaga - 90 ton! Szybko okazało się, że w testach drogowych nowe zestawy pojazdów członowych wypadły zaskakująco dobrze. W porównaniu do wykorzystywanych obecnie członowych ciężarówek HCT koszty transportu i zużycie paliwa zredukowano aż o 20 proc.

Szwedzkie władze są jednak świadome faktu, że otwarcie publicznych dróg dla pojazdów o tak imponujących gabarytach (ograniczenie prędkości dla samochodów ciężarowych wynosi 80 km/h!) może mieć opłakane skutki dla innych uczestników ruchu. Producenci muszą więc udowodnić, że korzystanie z takich zestawów nie będzie miało negatywnego wpływu na bezpieczeństwo. W tym celu opracowano szereg rygorystycznych testów sprawdzających zachowanie zestawów w rzeczywistych warunkach drogowych.

Próby są niezwykle widowiskowe, a uzyskiwane przez szwedzkie "pociągi drogowe" rezultaty określić można słowem imponujące. Zobaczcie sami!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas