Przegląd rynku: nowe samochody z instalacją LPG
Nowoczesne silniki zwykle niezbyt dobrze współpracują z LPG i wymagają stosowania drogich instalacji, przez co znacznie trudniej o opłacalność takiej przeróbki. Mimo tego, nadal znajdziemy na rynku proste jednostki napędowe, które można stosunkowo łatwo zagazować, a producenci nadal oferują możliwość zamówienia aut z LPG, już w momencie konfigurowania ich w salonie.
Spis treści:
Jakie instalacje LPG znajdziemy w nowych samochodach?
Instalacje LPG kojarzą się zwykle z właścicielami starszych pojazdów, starającymi się maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji. Tymczasem również producenci samochodów od lat dostrzegają zalety tego rozwiązania i oferują je w swoich nowych modelach.
Warto zauważyć, że część takich propozycji, to instalacje LPG montowane przez dilerów. Niczym więc nie różnią się od takich, jakie możemy założyć sobie we własnym zakresie u dowolnego gazownika. Główną ich przewagą jest więc fakt, że ingerencja taka została zatwierdzona przez producenta, więc zachowujemy pełną gwarancję na samochód.
O wiele lepiej wygląda to w przypadku fabrycznych instalacji LPG. Silniki są wtedy optymalizowane z myślą o pracy na tym paliwie (zdarzają się przypadki, w których maksymalna moc osiągają właśnie na LPG, a nie na benzynie), a sama instalacja jest integrowana z całym samochodem. Wlew LPG ukrywany jest więc pod klapką wlewu paliwa, przycisk do zmiany rodzaju paliwa nie jest przyklejany do deski rozdzielczej, tylko stanowi jej element, zaś komputer pokładowy pokazuje zarówno spalanie, jak i zasięg na gazie.
Poniżej przedstawiamy listę nowych samochodów, w których cennikach nadal można znaleźć wersje zasilane LPG.
Dacia Duster LPG
Niewątpliwym rynkowym liderem LPG jest Dacia. Zasilanie gazem doskonale pasuje do oczekiwań, jakie klienci mają w stosunku do budżetowej marki. Warto jednak zaznaczyć, że rozwiązanie stosowane przez rumuńskiego producenta bynajmniej nie jest budżetowe.
Dacia korzysta z litrowego, doładowanego silnika Renault o mocy 100 KM, który został zoptymalizowany do pracy na LPG. Otrzymał między innymi wzmocnioną głowicę, a pełnię możliwości osiąga dopiero na gazie (moc na benzynie to 90 KM), stanowiącym domyślne paliwo.
Odmianę z LPG znajdziemy w każdym modelu Dacii, a więc również w SUVie Dusterze.
Dacia Duster LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.0 ECO-G
- moc - 100 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 13,8 s
- cena - 83 800 zł
Dacia Jogger LPG
Jogger to przykład przewagi treści nad formą. Jest swoistym połączeniem kombi, minivana oraz SUVa. Jego wysokie nadwozie oferuje miejsce dla siedmiorga podróżujących, a duży prześwit pozwala bez obaw poruszać się nawet po bardzo nierównych drogach.
W przypadku Joggera odmiana z LPG stanowi jednocześnie odmianę bazową.
Dacia Jogger LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.0 ECO-G
- moc - 100 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 12,3 s
- cena - 86 050 zł
Dacia Sandero LPG
Sandero to klasyczny hatchback segmentu B, dostępny także w wersji Stepway z powiększonym prześwitem. Jego również kupimy z fabrycznym LPG, takim samym jak w pozostałych modelach Dacii.
Dacia Sandero LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.0 ECO-G
- moc - 100 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 13,8 s
- cena - 73 450 zł
Fiat Panda LPG
Fiat jest jednym z tych producentów, którzy kojarzą się z oszczędnymi samochodami, więc i z jazdą na gazie. Włosi idą jednak z duchem czasu, a w ofercie znajdziemy niemal wyłącznie nowoczesne doładowane jednostki oraz miękkie hybrydy i to one mają być propozycją dla oszczędnych kierowców.
Zwolennicy LPG mogą jednak zdecydować się na Pandę z pamiętającym jeszcze lata 90. silnikiem 1.2 o mocy 69 KM. To sprawdzona, prosta i trwała jednostka, mająca 4 cylindry, 8 zaworów i wtrysk wielopunktowy. Pozostała ona w ofercie wyłącznie z uwagi na instalację LPG - jeśli interesuje nas Panda bez gazu, to trzeba wybrać 3-cylindrową odmianę 1.0 o mocy 70 KM z układem miękkiej hybrydy.
Fiat Panda 1.2 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.2 8V
- moc - 69 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 14,5 s
- cena - 68 000 zł
Hyundai Bayon LPG
Zaprezentowany w 2021 roku zupełnie nowy model Hyundaia, pomimo rzucającej się w oczy stylistyki, skierowany jest raczej do osób, szukających taniego, miejskiego crossovera segmentu B. Jego najmocniejszy silnik ma tylko 100 KM, a do gamy trafiła prosta, wolnossąca jednostka 1.2 MPI, doskonale nadająca się do zagazowania.
Niestety w ofercie na 2023 rok z gamy Bayona zniknął ten silnik, a wraz z nim możliwość dokupienia LPG. Uwzględniamy go jednak w zestawieniu, ponieważ może się zdarzyć, że traficie jeszcze na auto z rocznika 2022.
Hyundai Bayon 1.2 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.2 MPI
- moc - 84 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 13,5 s
- cena - 74 200 zł + 6100 zł za LPG
Hyundai i20 LPG
Model i20 do hatchback segmentu B, spokrewniony z Bayonem i z jego oferty na 2023 rok również zniknęła odmiana z LPG. Podajemy więc informacje z, wciąż dostępnego na stronie producenta, cennika na 2022 rok.
Hyundai i20 1.2 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.2 MPI
- moc - 84 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 13,1 s
- cena - 66 500 zł + 6100 zł za LPG
Kia Picanto LPG
Kia należy do koncernu Hyundaia, więc między innymi silniki są wspólne dla obu tych marek. Różnica polega na tym, że Kia nie wycofała się (przynajmniej na razie) z wolnossącego silnika 1.2, który nadal znajdziemy w trzech jej modelach.
Wśród nich jest miejskie Picanto (segment A), w którym jednostka 1.2 DPI pełni rolę najmocniejszej w gamie.
Kia Picanto 1.2 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.2 DPI
- moc - 84 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 12,5 s
- cena - 63 500 zł + 6500 zł za LPG
Kia Rio LPG
Z kolei w przypadku Rio, należącego do segmentu B, silnik 1.2 DPI jest bazowym, a jedyna alternatywa dla niego to 100-konny, doładowany 1.0 T-GDI.
Kia Rio 1.2 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.2 DPI
- moc - 84 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 13,1 s
- cena - 67 900 zł + 6500 zł za LPG
Kia Stonic LPG
Również crossovera segmentu B, czyli Stonica, możemy kupić z wolnossącym silnikiem oraz instalacją LPG.
Kia Stonic 1.2 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.2 DPI
- moc - 84 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 13,1 s
- cena - 67 900 zł + 6500 zł za LPG
Renault Captur LPG
Pod maskami modeli Renault znajdziemy ten sam silnik, który trafia również do Dacii (należącej do Renault Group). Mamy więc do czynienia z instalacją fabryczną, w której silnik został zoptymalizowany pod kątem pracy na LPG i to na tym paliwie osiąga pełnię swoich możliwości.
Z salonu Renault możemy wyjechać między innymi zagazowanym Capturem.
Renault Captur TCe 100 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.0 TCe
- moc - 100 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 13,0 s
- cena - 89 500 zł
Renault Clio LPG
Niedawno światło dzienne ujrzało Clio po gruntownej modernizacji, ale wiemy już, że Renault pozostawi w niej, taką samą jak dotychczas, odmianę z LPG. Zmianie ulec może więc jedynie cena modelu.
Renault Clio TCe 100 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.0 TCe
- moc - 100 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - 11,8 s
- cena - 75 900 zł
Skoda Fabia LPG
Skoda jest jednym z tych producentów, którzy automatycznie kojarzą się z LPG. Co prawda czeski producent zawsze korzystał z instalacji montowanych już przez dilerów (fabrycznie montowano za to CNG), ale możliwość taka była dostępna w wielu modelach. Niestety obecnie w gamie nie znajdziemy już Citigo, ani Rapida, zaś w Octavia dostępna jest tylko z nowoczesnymi silnikami TSI (a odmiana G-TEC na CNG nie jest dostępna w Polsce).
Zwolennikom LPG pozostaje więc tylko Fabia 1.0 MPI, do której można zamówić montowaną u dilera instalację. Skoda nie podaje jednak w swoim cenniku, jaki jest koszt takiego dodatku.
Skoda Fabia 1.0 LPG - dane techniczne i cena
- silnik - 1.0 MPI
- moc - 80 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h - s
- cena - 66 450 zł + koszt instalacji LPG
***