Protest w WORD. O co chodzi i gdzie nie ma egzaminów na prawo jazdy?

Zaostrza się konflikt na linii egzaminatorzy - Ministerstwo Infrastruktury. Obecnie egzaminy na prawo jazdy zawieszone zostały już w ponad 20 miastach. W kolejnych dniach sytuacja może się jeszcze pogorszyć.

Egzaminatorzy nie chcą już rozmawiać z wiceministrem Weberem. Dlaczego przystąpili do strajku?
Egzaminatorzy nie chcą już rozmawiać z wiceministrem Weberem. Dlaczego przystąpili do strajku?Agencja SE/East News

Poniedziałkowy protest to efekt fiaska rozmów między przedstawicielami egzaminatorów i Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, a Ministerstwem Infrastruktury. Do pierwszej serii protestów doszło w początku lipca. Między 4 a 7 lipca egzaminatorzy masowo korzystali z urlopów na żądanie lub zwolnień lekarskich. Ostatecznie udało się im sparaliżować pracę aż 27 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego.

Po tych zdarzeniach obie strony konfliktu siadły do rozmów, wynikiem których miało być utworzenie zespołu roboczego mającego na celu wypracowanie porozumienia. W przypadku diagnostów chodzi głównie o podwyżki płac. Przedstawiciele Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego domagają się waloryzacji stawek za same egzaminy, które nie uległy zmianie od 2007 roku.

Ministerstwo mydli oczy? "Nie planuje" zmian w opłatach za egzaminy

Dzisiejszy protest to m.in. efekt ministerialnej odpowiedzi na jedną z interpelacji poselskich. 29 lipca wiceminister Rafał Weber - odpowiadając na interpelację posłanki Iwony Arent - przyznał, że "Minister Infrastruktury na chwilę obecną nie planuje zmiany polegającej na kwotowym podwyższaniu stawek wynagrodzenia egzaminatorów". Zwrócił też uwagę, że - co często podnosili sami diagności - ci mogliby zarabiać więcej, bez konieczności podnoszenia opłat za egzaminy na prawo jazdy.

"Stawka miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego egzaminatorów z uprawnieniami do egzaminowania na jedną kategorię mieści się w przedziale 2 500 - 3 500 zł. Jednakże pragnę zwrócić uwagę na potrzebę dodania kolejnego obowiązkowego składnika wynagrodzenia określonego w Załączniku nr 2 do rozporządzenia, tj. tabeli miesięcznych stawek dodatku zadaniowego" - napisał Weber.

Przedstawiciel Resortu Infrastruktury podkreślił, że zawarte w załączniku "widełki płacowe" dla jednej kategorii egzaminacyjnej mieszczą się w przedziale 1 000 - 1 500 zł.

"W wyniku zsumowania minimum i maksimum wynikającego z powyższych stawek można określić ostateczne wynagrodzenie egzaminatora na poziomie 3 500 - 5 000 zł (bez jakiegokolwiek dodatku oraz bez stażu pracy, który przysługuje w zależności od lat pracy w przedziale 5-20 proc.)" - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Egzaminy zawieszone. W cieniu konflikt na linii egzaminatorzy-dyrektorzy WORD

Weber podkreślił w swoim piśmie, że uzyskanie konkretnej kwoty ze stawki miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, podobnie jak i miesięcznej kwoty ze stawki dodatku zadaniowego, uzależnione jest wyłącznie od decyzji dyrektora WORD.

O cichym konflikcie na linii egzaminatorzy - dyrektorzy WORD - pisaliśmy już wielokrotnie. Na patologie w zarządzaniu Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego od dłuższego czasu zwraca uwagę Radosław Banaszkiewicz z NSZZ Solidarność 80 w WORD. W tym przypadku chodzi m.in. o niegospodarność i "wyprowadzanie" z Ośrodków dużych kwot, na wydatki, które nie są bezpośrednio związane z ich działalnością. Przykładem może być chociażby finansowanie przez WORDy (dyskusyjnych co do formy, treści i kwot) kampanii edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, czy np. sponsorowanie lokalnych klubów sportowych.

Gdzie nie odbywają się egzaminy na prawo jazdy?

Ministerialna odpowiedź na poselską interpelację sprawiła, że zarówno egzaminatorzy, jak i przedstawiciele WORDów poczuli się oszukani. 5 sierpnia Komitet Egzaminatorów RP wystosował do Ministerstwa Infrastruktury pismo, w którym domaga się m.in.:

  • minimalnego wynagrodzenia dla egzaminatorów posiadających uprawnienia w zakresie jednej kategorii prawa jazdy na poziomie 1,5 średniej krajowej, tj. ok. 6000 złotych netto;
  • likwidacji dodatku zadaniowego;
  • likwidacji "widełek" wynagrodzenia;
  • utworzenia specjalnego funduszu na nagrody dla egzaminatorów;
  • zmiany systemu egzaminowania powołania Rzecznika Praw Egzaminatorów.  
Wnosimy o bezpośrednie spotkanie z ministrem Andrzejem Adamczykiem. Wiceminister Weber nie jest już dla nas partnerem do rozmów - mówi RMF.FM Wojciech Dusza z Komitetu Egzaminatorów RP.

Z informacji, do których dotarła Interia.pl wynika, że egzaminy nie obywają się obecnie w ośrodkach:

  • Kraków,
  • Szczecin,
  • Koszalin,
  • Łódź,
  • Toruń,
  • Ciechanów,
  • Radom,
  • Grudziądz,
  • Sieradz,
  • Rzeszów,
  • Szczecinek,
  • Krosno,
  • Częstochowa,
  • Białystok,
  • Kraków,
  • Oświęcim,
  • Katowice,
  • Elbląg,
  • Tarnobrzeg,
  • Rybnik,
  • Dąbrowa Górnicza,
  • Tychy,
  • Jastrzębie Zdrój.

W innych ośrodkach ruchu drogowego egzaminy odbywają się "wybiórczo", w ograniczonym stopniu. Chodzi o ośrodki, w których do pracy nie stawili się tylko egzaminatorzy posiadający uprawnienia do egzaminowania na konkretną kategorię. Tak dzieje się obecnie m.in. w Legnicy, Jeleniej Górze czy Suwałkach.

Organizacja Międzyzakładowa nr 60 NSZZ Solidarność 80 w WORD, zrzeszająca nie tylko egzaminatorów, w pełni rozumie i popiera obecne postulaty Komitetu Egzaminatorów. Obecne decyzje egzaminatorów wynikają z faktu, że zostali odprowadzeni przez władze do stanu wrzenia. Emocje można trzymać w sobie długo, ale przychodzi taki dzień, gdy w ludziach coś pęka – tłumaczy w rozmowie z Interią Radosław Banaszkiewicz.

Niestety - wszystko wskazuje na to, że wzorem akcji ostrzegawczej z początku lipca, protest potrwa przez kilka kolejnych dni i przyłączą, w których utrudnień spodziewać się można w kolejnych Wojewódzki Ośrodkach Ruchu Drogowego.

***

Moto Flesz - odcinek 50. Rosną koszty budowy dróg, auta elektryczne w Polsce mają pod górkęINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas