Produkcja Fiata Panda może wrócić do Polski
1 czerwca ogłoszony zostanie nowy plan dotyczący przyszłości Fiata. Z nieoficjalnych informacji wynika, że jedną z kluczowych ról odgrywa w nim polska fabryka w Tychach.
Wszystko wskazuje na to, że Fiat planuje przeistoczyć się w światowego potentata w dziedzinie produkcji samochodów segmentu... premium. Chociaż może to brzmieć niezbyt poważnie chodzi o to, by ograniczyć ofertę "budżetowych" pojazdów na rzecz nowych modeli Alfy Romeo, Jeepa i Maserati. W ich przypadku marże sprzedażowe są zdecydowanie wyższe, a koszty pracy mają mniejszy wpływ na ostateczną cenę modelu.
Z oferty Fiat Chrysler Automobiles zniknąć mają np. przestarzałe Alfa Romeo MiTo i Fiat Punto, a zwolnione w ten sposób moce produkcyjne wykorzystane zostaną do produkcji nowych suvów.
Ważnym elementem opracowanego przez Sergio Marchionne planu ma być Polska. Wg źródeł zbliżonych do Fiata, polski zakład w Tychach na powrót zająć ma się produkcją Fiata Pandy.
Produkowane w latach 2003-2012 drugie wcielenie Pandy wytwarzane było wyłącznie w Polsce. Produkcję trzeciej generacji powierzono włoskiemu zakładowi w Pomigliano d’Arco. Decyzja miała na celu uchronienie podupadającego włoskiego zakładu przed znaczną redukcją zatrudnienia. Od tego czasu polska fabryka w Tychach skupia się głównie na budowaniu podstarzałego, acz wciąż cieszącego się dużym powodzeniem, modelu 500. W sumie w Polsce powstało 2,16 mln egzemplarzy Fiata Pandy. Aż 2,03 mln z nich trafiło na rynki zagraniczne.
Ponowne przeniesienie produkcji Pandy nad Wisłę mogłoby nastąpić na przełomie lat 2019-2020, gdy obecny model doczeka się rynkowego następcy. Na takiej decyzji zaważyć miały względu ekonomiczne. Koszty pracy we Włoszech wciąż są zdecydowanie niższe niż w naszym kraju. Włosi zamierzają też nadać swoim samochodom większej ekskluzywności za sprawą promowania ich znaczkiem "made in Italy".
Zgodnie z takim założeniem w ojczyźnie marki powstawać mają np. wszystkie modele Alfy Romeo. Ulokowanie produkcji nowych Alf w zakładzie nieopodal Neapolu ma też silne uwarunkowania historyczne. Pierwszym samochodem budowanym w Pomigliano był słynny Alfasud. W zakładzie powstawały też Alfy Romeo: 33, 145, 146, 155, 56, 147, GT oraz 159.
Już w marcu ubiegłego roku pytany o przyszłość włoskiej fabryki w Pomigliano d'Arco Serghio Marchionne przyznał, że "następna Panda nie będzie produkowana nie tylko w Pomigliano, ale w ogóle we Włoszech"...