Prawdziwy napęd przyszłości. Zasięg większy o 1/3 i 5200 Nm. Tu nie ma błędu

Niemiecka firma ZF zaprezentowała koncepcyjny samochód o nazwie EVbeat o napędzie elektrycznym. Jego główne cechy to architektura 800V oraz wręcz kosmiczny moment obrotowy, który wynosi... 5200 Nm. Nie, w liczbie zer nie ma błędu.

EVBaet to Porsche Taycan z nowym opracowanym przez ZF napędem elektrycznym
EVBaet to Porsche Taycan z nowym opracowanym przez ZF napędem elektrycznymmateriały prasowe

Większości kierowców niemiecka firma ZF znana jest z produkowania części zamiennych do samochodów, m.in. wahaczy, hamulców, przekładni kierowniczych itp. Ale to uproszczenie.

ZF to globalny koncern, który opracuje i dostarcza producentom samochodów całe kompleksowe rozwiązania i systemy, w tym zakresie jazdy autonomicznej i elektromobilnoości. Tylko w Polsce koncern w siedmiu lokalizacjach zatrudnia 11 tysięcy osób, które nie tylko produkują części do samochodów, ale w centrum R&D opracowują nowe rozwiązania.

I właśnie ZF podczas wydarzenia Global Technology Day we Friedrichshafen zaprezentowało prototyp elektrycznego pojazdu o EVbeat. Czym wyróżnia się ten samochód?

ZF EVbeat bazuje na Porsche Taycan i wykorzystuje technologię seryjną od ZF i innych producentów. Tyle, że poddano ją pewnym "poprawkom".

EvSys800. Elektryczny napęd przyszłości

Układ napędowy EVbeat nosi nazwę EVSys800. Jest to modułowy napędem 800 V i składa się z elektroniki mocy z węglika krzemu, silnika elektrycznego i przekładni redukcyjnej. Napęd wyróżnia się kompaktową konstrukcją, niską masą i olbrzymim momentem obrotowym, który wynosi 5200 Nm i trafia na koła tylnej osi.

Moc ciągła i szczytowa silnika elektrycznego wynosi odpowiednio 206 i 275 kW (odpowiednio 280 i 374 KM). Moc ciągła wynosi więc około 75 procent mocy szczytowej.

Dzięki kompaktowej przekładni redukcyjnej i opatentowanej przez ZF technologii "plecionego uzwojenia" silnika elektrycznego napęd jest o 5 cm węższy niż dotychczas stosowane, umożliwiając w ten sposób zajmującą mniej miejsca, współosiową instalację na osi napędowej.

Nowy układ napędowy EVSys800materiały prasowe

74 kg wagi, 5200 Nm, 374 KM

Przy całkowitej masie 74 kilogramów, EVSys800 jest aż o około 40 kilogramów (czyli jedną trzecią) lżejszy niż najnowszy napęd ZF serii 800V.

W silniku zastosowano nową technologię uzwojenia i nowy układ chłodzenia. Przepływ oleju odbywa się bezpośrednio po miedzianych prętach - czyli w miejscu, w którym podczas pracy generowana jest większość ciepła. Takie chłodzenie znacznie zwiększa wydajność przy tej samej masie i przestrzeni montażowej.

Falownik napędu elektrycznego został gruntownie przeprojektowany. ZF zapewnia, że osiągnięto znaczne ulepszenia w każdym z obszarów kompatybilności elektromagnetycznej, modułów mocy i kondensatorów pod względem przestrzeni montażowej, wagi i trwałości.

Nowa, współosiowa przekładnia redukcyjna przenosi siły napędowe silnika elektrycznego za pośrednictwem dwóch przekładni planetarnych. Generują one nie tylko pożądane przełożenie osi, ale także pełnią w pełni zintegrowaną funkcję mechanizmu różnicowego. 

W porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami, w których wał wejściowy i wyjściowy nie znajdują się na tej samej osi, rozwiązanie współosiowe zmniejsza wagę i wymagania dotyczące przestrzeni montażowej bez uszczerbku dla wydajności, głośności i wibracji.

Niezwykle istotne zarządzenie temperaturą

Kontrola temperatury pojazdu może stanowić znaczną część zapotrzebowania energetycznego pojazdu w zimie. Może ono pochłonąć od trzech do sześciu kilowatów, zwłaszcza podczas rozgrzewania.

W EVbeat zastosowano centralny system zarządzania temperaturą (TherMaS). Wykorzystuje jednostkę centralną i inteligentne oprogramowanie do sterowania wszystkimi procesami termicznymi w układzie napędowym i kabinie pasażerskiej.

TherMaS po raz pierwszy ma trzy wyznaczone obwody. W centrum znajduje się bardzo mały obieg czynnika chłodniczego. Jest on wstępnie napełniony i hermetycznie zamknięty, dzięki czemu nie wymaga konserwacji. Ponadto koncepcja ta nie ma żadnych interfejsów z innymi obszarami pojazdu, takimi jak wnętrze. ZF wykorzystuje tu bezfluorowy, naturalny czynnik chłodniczy - propan. Chociaż używana jest tylko połowa wcześniej objętości czynnika chłodniczego, wydajność chłodzenia wzrasta dwukrotnie w porównaniu do powszechnie stosowanych obecnie czynników chłodniczych.

Zasięg zimą większy nawet o 1/3

W razie potrzeby centralny obieg czynnika chłodniczego obsługuje dwa oddzielnie sterowane obiegi chłodzenia, w których jak zwykle płynie woda chroniona przed mrozem: pierwszy jest przeznaczony do stosunkowo wysokich temperatur w silniku elektrycznym, podczas gdy drugi chłodzi elektronikę zasilania i ładowania. Oprogramowanie sterujące reguluje wydajność chłodzenia.

Dzięki takiemu ogólnemu zarządzaniu termicznemu zasięg EVbeat w warunkach zimowych ma być większy nawet o jedną trzecią. Znacznie lepsza wydajność chłodzenia umożliwia uzyskanie wyższej mocy ciągłej urządzenia elektrycznego.

Kradli do 10 aut tygodniowo. Zostali zatrzymani przez policjęKomenda Stołeczna PolicjiPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas