Potrafisz jeździć po skrzyżowaniach? Możesz tu sprawdzić
Skrzyżowania są miejscem newralgicznym, gdyż na nich przecinają się kierunki ruchu różnych pojazdów. Wyjaśniamy, jak zachować się w 9 trudnych sytuacjach.
Na skrzyżowaniach dochodzi do wielu groźnych wypadków, nie wspominając już o kolizjach.
Często ich przyczyną jest niedostateczna znajomość przepisów ruchu drogowego.
Wielu z kierowców jeździ "na pamięć", według kiedyś wpojonych lub tylko gdzieś zasłyszanych reguł.
W trudniejszych sytuacjach okazuje się, że takie postępowanie może być bardzo niebezpieczne.
Przedstawiamy zatem 9 skomplikowanych, nietypowych sytuacji, z jakimi możemy spotkać się na skrzyżowaniach.
Wyprzedzanie na skrzyżowaniu
Wyprzedzanie na skrzyżowaniu jest generalnie zabronione. Szczególnie groźne sytuacje powstają na skrzyżowaniach w kształcie litery T. Wielu kierowców po prostu nie dostrzega zbliżania się do skrzyżowania i rozpoczyna wyprzedzanie. Jeśli w tym samym momencie z bocznej drogi wyjedzie pojazd, dojdzie do zderzenia. Kierowca wyjeżdżający z tej bocznej drogi może nie spodziewać się, że napotka wyprzedzający pojazd i dostrzeże go zbyt późno.
Zakaz wyprzedzania nie dotyczy skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i skrzyżowań o ruchu okrężnym.
Na zwykłym skrzyżowaniu też możliwe jest wyprzedzanie pojazdu, który jadąc sąsiednim pasem sygnalizuje zamiar skręcenia pod warunkiem, że nie wjedzie się na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym.
Zawracanie na drodze z pierwszeństwem
Jadąc drogą z pierwszeństwem i zamierzając zawrócić na skrzyżowaniu, kierowcy nadal przysługuje pierwszeństwo wobec pojazdów znajdujących się na drodze podporządkowanej.
W praktyce jednak dochodzi często do sytuacji kolizyjnych. Pokutuje błędny pogląd, że zawracający pojazd zawsze musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom na drodze.
Policjant kierujący ruchem i skręt warunkowy
Jeżeli policjant kierujący ruchem zabrania wjazdu na skrzyżowanie (stojąc przodem lub tyłem), to wówczas w żadnym razie nie wolno wykonywać skrętu warunkowego. Wynika to z prostej zasady: polecenia i sygnały mundurowego są nadrzędne w stosunku do wskazań sygnalizacji świetlnej.
Jeśli więc sygnalizacja działa i nawet jest wyświetlana zielona strzałka, ale policjant kieruje ruchem, należy stosować się wyłącznie do wskazań funkcjonariusza.
Pierwszeństwo na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną dla tramwaju i samochodu
Jeżeli na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną (nie na rondzie) przecinają się kierunki ruchu tramwaju i innego pojazdu, reguły dotyczące pierwszeństwa zależą od kierunku ruchu tego drugiego pojazdu.
Jeśli tramwaj skręca w lewo, a kierowca osobowego auta jedzie prosto, to wówczas on ma pierwszeństwo. Jeśli jednak skręca w prawo, to pierwszeństwo będzie miał skręcający tramwaj jako pojazd szynowy. Ta skomplikowana zasada pozostaje mało znana kierowcom, ale za to doskonale o niej pamiętają prowadzący tramwaje.
Opuszczanie ronda z innego pasa niż prawy
Jazda po rondach budzi wśród kierowców dużo kontrowersji, szczególnie w kwestii zajmowania odpowiedniego pasa ruchu.
Jednak nie powinno to nasuwać wątpliwości: jeśli na rondzie jest kilka pasów ruchu, to zmieniając pas trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się tym pasem lub wjeżdżającemu na ten sam pas z prawej strony (analogicznie jak poza skrzyżowaniem).
Zabronione jest też przecinanie toru jazdy pojazdów, które poruszają się prawym pasem - należy im ustąpić pierwszeństwa. Nie można też bezpodstawnie zakładać, że pojazd na prawym pasie też będzie zjeżdżał z ronda. Może się okazać, iż zamierza on jechać dalej po obwiedni, np. do następnego wylotu z ronda.
Sygnalizator kierunkowy do skrętu w lewo
Sygnalizator kierunkowy S-3 z jedną strzałką skierowaną w lewo zezwala jedynie na jazdę w lewo, ale nie na zawracanie! O tym wielu zmotoryzowanych nie wie lub świadomie o tym zapomina.
A dlaczego jest to takie ważne? W tym samym czasie, gdy jest wyświetlany sygnał zezwalający na skręcanie w lewo, dla pojazdów po lewej stronie skrzyżowania wyświetlany jest zazwyczaj sygnał zezwalający na skręcanie w prawo. Sygnalizator kierunkowy powinien zapewniać bezkolizyjny przejazd przez skrzyżowanie. Podczas zawracania może dojść do kolizji ze skręcającymi w prawo.
Rezygnacja z przysługującego pierwszeństwa
Zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba zrezygnować z przysługującego pierwszeństwa. Na przykład na skrzyżowaniu równorzędnym 4-wlotowym, jeśli jednocześnie spotkają się 4 pojazdy, przynajmniej jeden z kierowców musi zrezygnować z pierwszeństwa, inaczej nikt nie pojedzie (każdy ma z prawej strony inny pojazd).
Są niestety i tacy kierowcy, którzy symulując rezygnację z pierwszeństwa w rzeczywistości chcą doprowadzić do stłuczki, by potem na czyjś koszt wyremontować sobie samochód. Udowodnienie im winy będzie trudne.
Skręcaniu na skrzyżowaniu dużego pojazdu
W przypadku dużych ciężarówek, autobusów itp. przepisy dopuszczają skręcanie z innego pasa niż skrajny. W przeciwnym razie wykonanie skrętu tak dużym pojazdem byłoby wręcz niemożliwe albo wiązałoby się w koniecznością wjazdu na chodnik.
Jeśli taki samochód, jadący np. środkowym pasem, sygnalizuje zamiar skręcenia w prawo lub w lewo, nie powinno się wjeżdżać na sąsiedni pas i go wyprzedzać.
Uwaga! Podczas skręcania autobusu przegubowego lub ciężarówki o długim tylnym zwisie tył takiego pojazdu będzie wysuwał się na zewnątrz łuku.
Zawracanie i sygnalizacja świetlna
Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną również można natrafić na sytuację kolizyjną. Dotyczy ona spotkania z pojazdami, które w tym samym czasie wykonują tzw. skręt warunkowy przy sygnale czerwonym i zielonej strzałce.
Kierowcy tych pojazdów często mylnie uważają, że mają pierwszeństwo przed zawracającym autem. Wykonując skręt warunkowy należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom na drodze z zielonym sygnałem.
Tekst pochodzi z tygodnika