Poszukiwane nowsze i droższe
W ubiegłym roku sprowadzono do Polski tylko 33,5 tys. samochodów używanych, podczas gdy rok wcześniej aż 179 tys. Zmieniły się proporcje wiekowe pojazdów - starsze auta ustąpiły miejsca pojazdom nowszym, a to za sprawą przepisów, uniemożliwiających import samochodów, które nie spełniają normy czystości spalin Euro 2.
W 2002 r. dominowały samochody mające powyżej 10 lat, które stanowiły 55,5 proc. importu. W 2003 r. połowa sprowadzonych do Polski aut była w wieku poniżej 4 lat. Samochody powyżej 10 lat stanowiły już tylko 15 proc. - informuje firma Eurotax Polska.
-
Obecny rok przyniesie na pewno wzrost cen nowych pojazdów. Zapowiadają to bardziej lub mniej oficjalnie producenci i importerzy. Podwyżka będzie miała bezpośredni wpływ na wartość pojazdów na rynku wtórnym. Najbardziej mogą zdrożeć najmłodsze samochody używane, w wieku 3-5 lat. Ceny starszych pojazdów, 7-10-letnich, utrzymają się prawdopodobnie na tym samym poziomie
- mówi Edyta Wasiluk z Eurotaxu.
-
Dostosowanie naszych przepisów do unijnych, a zwłaszcza zniesienie normy Euro 2, może spowodować ponowny wzrost importu pojazdów 10-letnich i starszych. Kolejna zmiana mogąca spowodować wzrost importu, to zniesienie podatku VAT przy imporcie pojazdów używanych. Zgodnie z przepisami podatek ten na terenie UE może być tylko raz naliczony i odprowadzony
- dodaje Edyta Wasiluk.
Zobacz co na temat rynku motoryzacyjnego po wejściu Polski do UE sądzą nasi czytelnicy - TUTAJ wyniki ankiety.