Poszukiwane nowsze i droższe

W ubiegłym roku sprowadzono do Polski tylko 33,5 tys. samochodów używanych, podczas gdy rok wcześniej aż 179 tys. Zmieniły się proporcje wiekowe pojazdów - starsze auta ustąpiły miejsca pojazdom nowszym, a to za sprawą przepisów, uniemożliwiających import samochodów, które nie spełniają normy czystości spalin Euro 2.

W ubiegłym roku sprowadzono do Polski tylko 33,5 tys. samochodów używanych, podczas gdy rok wcześniej aż 179 tys. Zmieniły się proporcje wiekowe pojazdów - starsze auta ustąpiły miejsca pojazdom nowszym, a to za sprawą przepisów, uniemożliwiających import samochodów, które nie spełniają normy czystości spalin Euro 2.

W 2002 r. dominowały samochody mające powyżej 10 lat, które stanowiły 55,5 proc. importu. W 2003 r. połowa sprowadzonych do Polski aut była w wieku poniżej 4 lat. Samochody powyżej 10 lat stanowiły już tylko 15 proc. - informuje firma Eurotax Polska.

- Obecny rok przyniesie na pewno wzrost cen nowych pojazdów. Zapowiadają to bardziej lub mniej oficjalnie producenci i importerzy. Podwyżka będzie miała bezpośredni wpływ na wartość pojazdów na rynku wtórnym. Najbardziej mogą zdrożeć najmłodsze samochody używane, w wieku 3-5 lat. Ceny starszych pojazdów, 7-10-letnich, utrzymają się prawdopodobnie na tym samym poziomie - mówi Edyta Wasiluk z Eurotaxu.

Reklama

- Dostosowanie naszych przepisów do unijnych, a zwłaszcza zniesienie normy Euro 2, może spowodować ponowny wzrost importu pojazdów 10-letnich i starszych. Kolejna zmiana mogąca spowodować wzrost importu, to zniesienie podatku VAT przy imporcie pojazdów używanych. Zgodnie z przepisami podatek ten na terenie UE może być tylko raz naliczony i odprowadzony - dodaje Edyta Wasiluk.

Zobacz co na temat rynku motoryzacyjnego po wejściu Polski do UE sądzą nasi czytelnicy - TUTAJ wyniki ankiety.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: samochody | droższe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy