Poradnik Renault - zadbaj o siebie i dziecko

W szkołach podstawowych całej Polski prowadzone są lekcje edukacyjne z programu "Bezpieczeństwo dla wszystkich", który Renault organizuje bezpłatnie już po raz czwarty. Na zajęciach dzieci uczą się rozwagi potrzebnej pieszemu czy rowerzyście.

Poradnik Renault to również kolorowe testy dla najmłodszych
Poradnik Renault to również kolorowe testy dla najmłodszychINTERIA.PL

To, czy dziecko będzie bezpieczne w samochodzie, zależy jednak od rodziców i opiekunów. Siadając za kółkiem powinniśmy o tym pamiętać. W ostatecznym rozrachunku nawet bardzo prozaiczne i banalne zachowania mogą uratować życie!

-

Szkoły, które zgłosiły się po nasze pakiety edukacyjne, przekazują dzieciom niezbędną wiedzę o ruchu drogowym i uwrażliwiają je. Pełne bezpieczeństwo dziecka zależy jednak także od... uwrażliwienia rodziców

- mówi Paweł Kowalski z Renault. -

Temu ma właśnie służy nasz mini-poradnik. Chcemy, by dzięki niemu dorośli sprawdzili i odświeżyli swoją wiedzę

- dodaje.

Proste czynności zapewniające bezpieczeństwo w samochodzie:

Zadbaj o swoje dziecko

1. Dobierz fotelik i właściwe miejsce dla dziecka

Dzieci w wieku od 3 do 12 lat powinny siedzieć na foteliku wyposażonym w szelki lub specjalnym siedzisku przypiętym pasem bezpieczeństwa, który zmniejsza o 70% niebezpieczeństwo poważnych obrażeń.

Małe dziecko trzymane na ręku przez osobę dorosłą, siedzące na tylnym siedzeniu, jest w razie wypadku w wyjątkowo niebezpiecznej sytuacji. W czasie zderzenia przedniego, przy prędkości 50 km/h, energia kinetyczna zwiększa wagę dziecka dziesięciokrotnie (np. z 25 kg do 250 kg)!

Najlepszą ochroną dla dzieci poniżej 2 roku życia jest przewożenie ich w foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy na tylnym siedzeniu samochodu.

Foteliki muszą być odpowiednio zamocowane, a dzieci prawidłowo zapięte (nie wolno przekładać rąk pod pasem bezpieczeństwa). Najlepszy jest pas mocowany w trzech punktach.

Jeżeli samochód jest wyposażony w poduszkę powietrzną, nie wolno instalować fotelika dla dziecka z przodu, gdyż w razie otworzenia się poduszki dziecko będzie narażone na bardzo silne uderzenie.

W razie uderzenia bocznego najbezpieczniejsze jest środkowe miejsce z tyłu.

2. Stosuj fotelik dostosowany do wagi i wzrostu dziecka

Stosowanie siedziska jako uzupełnienia pasów bezpieczeństwa (dla dzieci w wieku od 4 do 10 lat) zmniejsza o 30% niebezpieczeństwo obrażeń.

Nawet najlepszy, ale źle zamocowany fotelik, nic nie daje. Niestety, w 40% przypadków foteliki są źle dobrane lub źle zamocowane.

3. Udzielaj dziecku wyjaśnień i dawaj dobry przykład

Zapinaj pasy nawet na trasach krótkich lub świetnie znanych: 70% wypadków śmiertelnych ma miejsce przed przejechaniem pierwszych 25 km.

Poduszki powietrzne nie będą dużą ochroną, jeżeli wasze pasy pozostaną nie zapięte.

Zanim ruszysz sprawdź, czy wszyscy pasażerowie zapięli pasy - także ci, którzy siedzą z tyłu i nie tylko dzieci. Bez zapiętych pasów zderzenie może mieć śmiertelne skutki już przy prędkości 20 km/h.

Zapięcie pasów zmniejsza co najmniej o 35% niebezpieczeństwo śmiertelnego wypadku osoby siedzącej na przednim siedzeniu pojazdu.

Zadbaj o siebie

Przygotuj się i ruszaj w drogę wypoczęty(ta)

Sprawdź stan samochodu. Brak powietrza w oponach jest często przyczyną wypadków na autostradzie.

Nie należy umieszczać ciężkich przedmiotów na półce pod tylną szybą. W razie zderzenia mogą zamienić się w niebezpieczne pociski.

Najlepsze panowanie nad samochodem umożliwia ustawienie rąk odpowiadające położeniu wskazówek wskazujących godzinę 9.15 lub 10.10.

Skrzyżowanie rąk lub trzymanie kierownicy za obręcz biegnącą przez jej środek może być niebezpieczne w razie zderzenia i otwarcia się poduszki powietrznej.

Pamiętaj o wygodzie - komfort jazdy bardzo wpływa na jej jakość. Niewygodne ustawienie fotela czy lusterek może opóźniać nasze reakcje!

Oparcie fotela należy ustawić tak, by pas przebiegał jak najbliżej ciała.

Zagłówek należy ustawić jak najbliżej czubka głowy.

Dostosuj prędkość do warunków ruchu - przepisy ruchu drogowego nie biorą się znikąd - związek między prędkością a wypadkami jest oczywisty: kiedy średnia prędkość spada o 1 km/h, w razie wypadku liczba zabitych maleje o 4%.

Zwolnij, kiedy tylko możesz - szczególnie nocą.

Średni czas reakcji kierowcy wynosi 1 sekundę. W mieście, przy prędkości 50 km/h, zanim zacznie się hamowanie, wyprzedza się trzy stojące pojazdy.

Na wilgotnej jezdni droga hamowania może wydłużyć się dwa razy.

ABS nie wpływa na skrócenie drogi hamowania. Jego rola polega na zapewnieniu hamowania bez przekroczenia granicy, poza którą następuje blokada kół i utrata panowania nad samochodem.

Bądź czujny(a)

Trzymaj nogę na pedale hamulca by móc szybko zahamować, gdy pojawi się przeszkoda.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas