Polskie autobusy na wodór trafią do Gdańska. NesoBusy oczyszczą powietrze
W 2024 roku do floty autobusów miejskich w Gdańsku dołączy dziesięć egzemplarzy autobusów marki NesoBus napędzanych wodorem. Co ciekawe, będą one nie tylko zeroemisyjne, ale będą również oczyszczać powietrze na ulicach Gdańska ze smogu.
Zaledwie kilka dni temu pisaliśmy o otwarciu pierwszej całkowicie wodorowej stacji w Warszawie przy ulicy Tango 4, a teraz przyszedł czas na pierwsze autobusy wodorowe w Gdańsku. We wtorek 12 września prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz jej współpracownicy podpisali umowę na dostarczenie 10 zeroemisyjnych autobusów zasilanych wodorem polskiego producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Umowa podpisana podczas specjalnej uroczystości obejmuje 10 pojazdów zasilanych zielonym wodorem, a także pełną obsługę serwisową w kolejnych latach. Autobusy NesoBus na stałe mają pojawić się na ulicach Gdańska już w przyszłym roku. Na stałe ponieważ były już testowane w Gdańsku w ubiegłym roku - pomyślne testy sprawiły, że miasto złożyło zamówienie na NesoBusy.
W podpisaniu umowy udział wzięła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, jej zastępca do spraw przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski, a także miejscy radni i przedstawiciele zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Po drugiej stronie umowę podpisali członkowie zarządu spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Podczas uroczystości zaprezentowano również sam przedmiot umowy - zasilany zielonym wodorem beze misyjny autobus NesoBus. Warto podkreślić, że zero emisyjność to nie jedyna zaleta NesoBusa względem ekologii, bowiem jest to autobus, który przy okazji podczas jazdy oczyszcza powietrze ze spalin.
NesoBusy mają być wyposażone we wszystkie udogodnienia dla niepełnosprawnych, klimatyzację, ergonomiczne fotele dla pasażerów, a także monitoring, miejsca dla wózków dziecięcych i inwalidzkich, przyciski i komunikatory opisane językiem Braille’a dla niewidzących, a nawet pasy do transportowania rowerów. Słowem: nowe autobusy wodorowe będą spełniać wszelkie wymagania nowoczesnego transportu publicznego, a nawet więcej.
Ważnym warunkiem wymaganym przez miasto był odpowiednio duży zasięg autobusów, a także zapewnienie pełnej obsługi tak nietypowych pojazdów, bowiem infrastruktura, którą dysponuje miasto nie była do tej pory przygotowana na nową technologię. Według informacji przedstawicieli miasta NesoBusy będą pokonywały dystans około 300-330 km dziennie co daje ponad 3 tys. km dziennie po terenie całego miasta.
Umowa najmu 10 autobusów, którą podpisało miasto obejmuje pełną obsługę autobusów ze strony producenta. To oznacza, że miasto ma zapewnić jedynie wykwalifikowanego kierowcę, który poprowadzi autobus. Pozostałymi czynnościami, czyli tankowaniem i serwisowaniem, zajmie się dedykowana obsługa. Po stronie producenta oraz dzierżawcy leżeć będą wszystkie czynności serwisowe takie jak:
- obsługa techniczna (przeglądy codzienne i okresowe),
- naprawy eksploatacyjne wraz z częściami,
- naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów,
- naprawy powypadkowe, czy będące następstwem wandalizmu,
- naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów
- czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania,
- sprzątanie i mycie pojazdów
Gdańsk zamówił podpisał umowę najmu 10 autobusów na 10 lat. NesoBusy będą stanowić zaledwie 5% całej floty należącej do GAiT (Gdańskie Autobusy i Tramwaje). Będzie to program pilotażowy, zupełnie nowatorska forma współpracy, która pozwoli ocenić miastu czy taka forma współpracy jest właściwa i jak właściwie sprawdzają się autobusy wodorowe:
Taka forma współpracy to źródło doświadczenia nie tylko dla miasta ale także dla dostawcy autobusów - przez kolejne lata spółka PAK-PCE również będzie zbierać doświadczenia z Gdańska i korzystać z nich w celu rozwoju. Z kolei gdańska komunikacja miejska będzie miała szansę oswoić się z nową technologią i przygotować infrastrukturę (np. nowe zajezdnie) do obsługi tego typu pojazdów we własnym zakresie. Nie ma bowiem wątpliwości, że jeśli autobusy wodorowe w Gdańsku okażą się sukcesem miasto, chcąc zmniejszyć emisję spalin będzie rozbudowywało flotę o nowe zeroemisyjne autobusy.
Koszt dziesięcioletniego najmu 10 autobusów na który zgodziło się miasto opiewa na 171 milionów złotych. Tyle będzie kosztować zarówno najem autobusów jak i ich pełna obsługa oraz zapewnienie paliwa do ich zasilania. Pierwsze autobusy NesoBus powinny pojawić się na ulicach Gdańska już na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku, a wszystkie dziesięć - zgodnie z umową - najpóźniej do 12 miesięcy od podpisania umowy.
Spółka dostarczająca autobusy wodorowe NesoBus, czyli PAK-PCE stawia na rozwój technologii wodorowej, stad między innymi otwarcie pierwszej całkowicie wodorowej stacji w Warszawie. Prezes zarządu spółki podkreśla również fakt, że NesoBusy to pojazdy zaprojektowane w 100% przez polskich inżynierów i konstruktorów. Wspomina również o nowej fabryce, która będzie produkowała nawet do 100 autobusów wodorowych rocznie. Wydaje się, że tylko kwestią czasu będzie, gdy za tropem Gdańska pójdą kolejne miasta.