Polski wynalazek może zrewolucjonizować motoryzację. Testy są obiecujące
Polski inżynier Adrian Lipkowski przy współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz, opracował nowatorski materiał, którego właściwości znacząco ograniczają skutki zderzenia. Eksperci podkreślają, że innowacyjny absorber energii może być w przyszłości wykorzystywany na rynku motoryzacyjnym oraz lotniczym.
Spis treści:
Z danych policyjnych wynika, że w 2023 roku na polskich drogach doszło do 20 936 wypadków drogowych. W ich wyniku śmierć poniosło 1893 osób, a 24 743 zostało rannych. Wiele z tych tragicznych zdarzeń udałoby się uniknąć, stosując odpowiednio skuteczne absorbery energii - elementy konstrukcyjne pochłaniające siłę uderzenia występującą w momencie kolizji. To właśnie nad takim rozwiązaniem od pewnego czasu pracuje polski inżynier Adrian Lipkowski we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz - jednym z największych ośrodków badawczych w Europie.
Projekt polskiego inżyniera poprawi bezpieczeństwo
Projekt polskiego wynalazcy nazwany roboczo "Crash Box" skupia się wokół nowatorskich konstrukcji absorberów, które można wykorzystać w produkcji samochodów, pociągów, a nawet samolotów. Ich konstrukcja bazuje na włóknie węglowym oraz innowacyjnej technologii kompozytów termoplastycznych. Dzięki temu nowe rozwiązanie jest dużo lżejsze od dzisiejszych odpowiedników, odporne na korozję, a przy tym charakteryzuje się szybszym tempem produkcji i możliwością recyklingu.
Testy zderzeniowe potwierdziły skuteczność technologii
W ramach rozwoju i opracowania nowej technologii Sieć Badawcza Łukasiewicz przeprowadziła testy zderzeniowe. Ich wyniki okazały się bardzo obiecujące i potwierdziły skuteczność nowego absorbera.
Pomysł polskiego inżyniera został także doceniony przez Polski Związek Przetwórców Tworzyw. Adrian Lipkowski zajął I miejsce na najlepszą pracę dyplomową. W recenzji wypracowania, Krzysztof Pieńkowski z PZPTS podkreślił:
Praca dyplomowa inż. Adriana Lipkowskiego jest tym bardziej cenna, że do wykonania absorberów energii zastosowano kompozyty termoplastyczne, co powoduje, że te są znacznie lżejsze od szeroko zastosowanych absorberów hydraulicznych czy tarciowych. Powoduje to zmniejszenie ciężaru obiektu biorącego udział w zderzeniu, co dodatkowo zmniejsza jego energię kinetyczną.
Czy polski wynalazek wkrótce trafi do produkcji?
Czy to oznacza, że wkrótce polski wynalazek trafi do nowych samochodów lub samolotów? Biorąc pod uwagę zalety absorberów, śmiało można założyć, że prędzej czy później technologią zainteresują się światowe koncerny. Technologia ta może być wykorzystana w lotnictwie przy produkcji foteli lotniczych czy podłóg samolotu i podwozia, a także w motoryzacji - głównie przy przednich i tylnych skrzyniach zderzeniowych.