Polska firma wybuduje fabrykę Izery. Jest decyzja
Wiemy już, kto wybuduje fabrykę Izery w Jaworznie. ElectroMobility Poland, czyli spółka odpowiedzialna za stworzenie polskiego samochodu elektrycznego, ogłosiła właśnie, że fabryka Izery ma być wybudowana przez polską firmę MIRBUD S.A. ElectroMobility Poland S.A i MIRBUD S.A podpisały właśnie list intencyjny w tej sprawie. Masowa produkcja samochodów w nowym zakładzie ruszyć ma najpóźniej w połowie 2026 roku.
Spis treści:
Jak czytamy w komunikacie giełdowym, przedmiotem listu jest "potwierdzenie, że w wyniku postępowania zakupowego na wybór generalnego wykonawcy" polska firma MIRBUD S.A złożyła ofertę "optymalną z punktu widzenia celów i budżetu realizowanego projektu". W dokumencie czytamy ponadto, że fabryka powstawać ma w formule "Projektuj i Buduj", co oznacza, że wykonawca ma odpowiadać zarówno za sam projekt budynku, jak i za pozostałe podejmowane działania aż do oddania fabryki do użytku. Ostateczna współpraca zostanie potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę ElectroMobility Poland odpowiednich zgód korporacyjnych. Sama inwestycja ma być realizowana w ekspresowym tempie. ElecctroMobility Poland deklaruje, że "masową produkcja samochodów" w nowym obiekcie ruszyć ma do połowy 2026 roku.
MIRBUD wybuduje fabrykę Izery Firma
MIRBUD S.A. to jeden z krajowych potentatów w dziedzinie budownictwa. Spółka powstała w 1988 roku i do tej pory zrealizowała blisko 1000 projektów inwestycyjnych. Firma specjalizuje się m.in. w budownictwie przemysłowym, realizacji obiektów użyteczności publicznej oraz inżynierii drogowej i jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. W ubiegłym roku wyróżniona została tytułem "Spółka Budowlana Roku 2023" w konkursie Diamenty Infrastruktury i Budownictwa 2023.
Fabryka będzie gotowa w ciągu 23 miesięcy od wbicia symbolicznej, pierwszej łopaty. Współpraca z polskim podmiotem, który ma 30-letnie doświadczenie w realizacji inwestycji przemysłowych, jest gwarancją tego, że prace przy budowie zakładu produkcyjnego będą zrealizowane w najwyższym rynkowym standardzie i z dotrzymaniem harmonogramów inwestycji
Co aktualnie dzieje się z Izerą?
Jak poinformował Interię Łukasza Maliczenko - dyrektor do spraw rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland - w listopadzie 2023 roku spółka zakończyła drugą fazę projektową realizowaną we współpracy z Geely i Pininfariną oraz kluczowymi na tym etapie dostawcami komponentów związaną z pierwszym samochodem z gamy modelowej Izery, czyli kompaktowym SUV-em.
Etap ten ostatecznie potwierdził szczegółowe założenia techniczne, wykonalność oraz model biznesowy przedsięwzięcia. Zakończyliśmy również prace nad projektem stylistycznym pierwszego modelu - SUV-a. W wyniku prac zespołów inżynierskich i stylistów powstała szczegółowa dokumentacja techniczna która w jest obecnie wykorzystywana w dialogu technicznymi z dostawcami komponentów
Przedstawiciel Izery potwierdza również, że - zgodnie z przyjętym harmonogramem - ciężar pracy przesuwa się właśnie z fazy projektowej na fazę testowania wypracowanych rozwiązań.
Faza testów rozpoczyna się pod koniec roku i będzie trwała z różną intensywnością aż do rozpoczęcia produkcji. W tym roku skupiamy się na walidacji wirtualnej zarówno poszczególnych komponentów, jak i symulacjach całopojazdowych badających między innymi energochłonność struktur, co jest niezwykle ważne dla zabezpieczenia odpowiedniego pochłaniania energii podczas wypadków, a także sztywności nadwozia zapobiegającej na przykład skrzypieniu i wibracjom, które odpowiadają za komfort jazdy, trwałość i hałas
Udało nam się również potwierdzić, że pod koniec roku owoc prac chińskich i polskich inżynierów przyjąć ma formę jeżdżących prototypów.
Już na początku przyszłego roku będzie można testować kluczowe funkcjonalności pojazdu przy pomocy wczesnych prototypów, które będą dojrzewały w kolejnych fazach (w których planowane jest m.in. również zastosowanie komponentów wyprodukowanych w seryjnych narzędziach)
Izera suv gotowa do produkcji. Robocza nazwa - Z-100
Niedawno informowaliśmy, że projekt pierwszego modeli Izery nosi wewnętrzne oznaczenie kodowe Z-100. Nie oznacza to rzecz jasna, że auto nosić będzie takie oznaczenie handlowe.
Nazewnictwo poszczególnym modeli na tym etapie ma charakter roboczy. Nadawanie takich nazw to przyjęty w automotive standard pozwalający na zabezpieczenie wrażliwych marketingowo docelowych nazw pojazdów. Właściwe nazwy modeli zostaną przedstawione bliżej premiery rynkowej i będą odpowiadać celom marketingowym spółki i precyzyjnym założeniom strategii marki Izera