Polscy studenci kształtują przyszłość transportu

Zespół zajmuje się konstruowaniem ultralekkich pojazdów napędzanych wodorem w ramach koła naukowego EcoTech Team istniejącego od 2014 roku. Koło zrzesza studentów z kilku wydziałów Politechniki Gdańskiej, m.in. Wydziału Mechanicznego, Elektrotechniki i Automatyki oraz Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki.

Hydrogen CarPG - Politechnika Gdańska

Zespół zajmuje się konstruowaniem ultralekkich pojazdów napędzanych wodorem w ramach koła naukowego EcoTech Team istniejącego od 2014 roku. Koło zrzesza studentów z kilku wydziałów Politechniki Gdańskiej, m.in. Wydziału Mechanicznego, Elektrotechniki i Automatyki oraz Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki.

Na swoim koncie zespół ma już trzy pojazdy zasilane ogniwem wodorowym, które są stale ulepszane. Co roku drużyna bierze udział w zawodach prototypowych pojazdów ekologicznych Shell Eco-Marathon. W zeszłym roku z bolidem HydRocket udało im się zająć 5 miejsce wśród europejskich zespołów w swojej klasie. Uzyskali wtedy wynik 399,6 km/m3 wodoru, co odpowiada przejechaniu 400 km na 0,326 litra benzyny!

Reklama

Udział w zawodach oraz projektowanie i konstruowanie bolidu to dla studentów i członków zespołu EcoTech Team możliwość wykorzystania swoich umiejętności w praktyce, zdobycie doświadczenia, dokształcania się w inżynierskim fachu, jak również nawiązania wielu nowych, międzynarodowych znajomości.

Hydrogreen Pollub, Politechnika Lubelska

Pojazd "Hydros" jest głównym projektem studentów z Hydrogreen Team działającego na Politechnice Lubelskiej. Start w zawodach Shell Eco Marathon młodzi inżynierowie traktują jako świetną okazję do sprawdzenia swoich praktycznych umiejętności projektowania i budowy energooszczędnej konstrukcji. Ponadto zespół ma nadzieje, że rozwiązania oraz technologie, które proponuje przy budowie pojazdu będzie można wykorzystać w przyszłości w większych projektach. Projekt Hydros budzi spore zainteresowanie lokalnej społeczności, dzięki czemu drużyna może popularyzować wiedzę na temat nowych technologii i pojazdów elektrycznych, które są przyszłością motoryzacji.

Iron Warriors, Politechnika Łódzka

Zespół studentów Politechniki Łódzkiej działa w ramach Studenckiego Koła Naukowego Miłośników Motoryzacji już od 2012 roku. Ich pierwszy bolid powstał na podstawie pracy inżynierskiej. Jak mówią studenci zadanie było niezwykle trudne z uwagi na brak odpowiedniego zaplecza finansowego, potrzebnych narzędzi oraz doświadczenia w tworzeniu energooszczędnych konstrukcji.

Studenci zespołu Iron Warriors nabrali jednak praktyki inżynierskiej, a ich bolid Eco Arrow 2.2 w 2016 roku pokonał na jednym litrze paliwa aż 837 km. Zespół bierze udział w konkursie Shell Eco-marathon już od 6 lat. Z roku na rok, systematycznie studenci Politechniki Łódzkiej poprawiają swoje rekordy. Celem zespołu jest przekroczenie granicy 1000 km/l.

Smart Power Urban, Politechnika Śląska

Zespół tworzą młodzi pasjonaci studiujący na Politechnice Śląskiej, którzy działają w Studenckim Kole Naukowym Modelowania Konstrukcji Maszyn. Celem projektu SmartPower jest projektowanie, budowa i modernizacja pojazdów biorących udział w zawodach Shell Eco-marathon oraz Hydroge Horizon Automitive Cahllenge. W ramach swoich działań koło promuje nowoczesne rozwiązania w dobie konstrukcji lekkich oraz alternatywnych sposobów napędu w pojazdach drogowych.

Po kilku latach przerwy zespół ponownie powrócił do projektu bolidu MuSHELLka, będącego historycznie pierwszym bolidem zbudowanym przez zespół na potrzeby SEM. Bolid ten po dziś dzień dzierży rekord Polski w energooszczędnej jeździe w klasie Prototype Electric wynoszący 503.7 km/kWh i nadal jest w stanie konkurować z innymi zespołami, czego dowodem jest zajęcie pierwszego miejsca w swojej kategorii na zawodach Shell Eco-marathon Challenger w 2018 r.

Rotor, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie

Zespół ROTOR działa przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie. Ich pierwszy bolid został zbudowany w ramach grupowej pracy inżynierskiej, wtedy to dzięki determinacji studentów powstało koło naukowe o tej samej nazwie.

W 2016 roku drużyna po raz pierwszy wzięła udział w zawodach Shell Eco-marathon w Londynie. W kategorii pojazdów napędzanych etanolem zajęła wtedy wysokie 9. miejsce z wynikiem 133km/1l. W kolejnych latach, modernizując pojazd, uzyskała poprawę rezultatu: w 2017 306km/1l a w 2018 498km/1l. W 2019 SKN "Rotor" startował w zawodach Shell Eco-Marathon Netherlands uzyskując 749km/1l.

Studenci zrzeszeni w Kole Naukowym Rotor są pasjonatami motoryzacji.  W skład zespołu wchodzą studenci z Instytutu Humanistycznego, Politechnicznego i Instytutu Zdrowia i Gospodarki PWSZ im. Stanisława Pigonia w Krośnie. Studiują oni m.in. mechanikę i budowę maszyn, zarządzanie, budownictwo, międzynarodową komunikację językową.

SKAP 2, Politechnika Warszawska

Zespół tworzą młodzi pasjonaci studiujący na Politechnice Warszawskiej, którzy działają w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów. Ich celem jest prezentowanie efektów pracy i konkurowanie z zespołami na arenie międzynarodowej. W zespole działają osoby studiujące różne kierunki, co pozwala na interdyscyplinarne podejście i kompleksowe zajęcie się tematyką konstrukcji super-ekonomicznych samochodów.

Bolid Orion staruje w zawodach Shell Eco-marathon w kategorii benzynowych pojazdów miejskich. Do budowy bolidu wykorzystywany jest kompozyt węglowy, który studenci samodzielnie laminują. Podkreślają, że przy budowie pojazdu przyszłości dbają o każdy szczegół i co roku udoskonalają powstałe już konstrukcje.

Konstrukcja wyróżnia się technologią wykonania poszycia jako struktury samonośnej. Interesującym elementem jest także rozbudowana elektronika bazująca na magistrali CAN.  Dzięki własnej telemetrii można zdalnie sterować różnymi podukładami. Ze względu na zmiany w regulaminie zawodów w bolidzie pojawiły się drugie drzwi. Modernizacji uległ także układ przeniesienia napędu. Zaprojektowane przez zespół sprzęgło pozwala na ograniczenie strat energii podczas ruszania.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy