Północna obwodnica Krakowa coraz bliżej. Ruszyło betonowanie
Drogowcy rozpoczęli betonowanie nawierzchni drugiego odcinka w tunelu w Zielonkach. Mierzący 653 m długości obiekt ma stanowić ważną część wyczekiwanej północnej obwodnicy Krakowa. Zadanie to nie należy do prostych i wymaga zastosowania specjalnej technologii i zaawansowanych maszyn.
GDDKiA pochwaliła się postępami w budowie wyczekiwanej Północnej Obwodnicy Krakowa. Zgodnie z najnowszym komunikatem - drogowcy rozpoczęli już betonowanie nawierzchni drugiego odcinka w tunelu w Zielonkach. Chociaż praca nie należy do prostych, wykonawca ma w niej już spore doświadczenie. W ubiegłym roku podobne zadanie było wykonywane m.in. w tunelu w Dziekanowicach.
Przygotowanie i układanie nawierzchni betonowej to proces trudniejszy i droższy niż układanie nawierzchni asfaltowej. Jednocześnie wymaga zastosowania specjalnych maszyn i zaawansowanej technologii. Początkiem całego procesu jest przygotowanie mieszanki betonowej, a właściwie dwóch różnych mieszanek, przeznaczonych do górnej oraz dolnej warstwy nawierzchni, o odpowiednich właściwościach i parametrach. Sporą rolę w tym procesie odgrywa też czas. Od wytworzenia mieszanki do jej ułożenia nie może minąć więcej niż dwie godziny. Jak podkreślają sami drogowcy:
Beton układany jest w dwóch warstwach. Pierwsza, dolna, ma grubość 27 cm, a górna 5 cm. Warstwy układane są w niewielkim odstępie czasu jedna po drugiej, żeby mogły się ze sobą związać. Zaraz po ułożeniu drugiej warstwy, nawierzchnia jest spryskiwana specjalnym preparatem opóźniającym wiązanie cementu.