Północna obwodnica Krakowa coraz bliżej. Ruszyło betonowanie
Drogowcy rozpoczęli betonowanie nawierzchni drugiego odcinka w tunelu w Zielonkach. Mierzący 653 m długości obiekt ma stanowić ważną część wyczekiwanej północnej obwodnicy Krakowa. Zadanie to nie należy do prostych i wymaga zastosowania specjalnej technologii i zaawansowanych maszyn.
GDDKiA pochwaliła się postępami w budowie wyczekiwanej Północnej Obwodnicy Krakowa. Zgodnie z najnowszym komunikatem - drogowcy rozpoczęli już betonowanie nawierzchni drugiego odcinka w tunelu w Zielonkach. Chociaż praca nie należy do prostych, wykonawca ma w niej już spore doświadczenie. W ubiegłym roku podobne zadanie było wykonywane m.in. w tunelu w Dziekanowicach.
Tunel pod Zielonkami. Betonowanie nie jest prostym zadaniem
Przygotowanie i układanie nawierzchni betonowej to proces trudniejszy i droższy niż układanie nawierzchni asfaltowej. Jednocześnie wymaga zastosowania specjalnych maszyn i zaawansowanej technologii. Początkiem całego procesu jest przygotowanie mieszanki betonowej, a właściwie dwóch różnych mieszanek, przeznaczonych do górnej oraz dolnej warstwy nawierzchni, o odpowiednich właściwościach i parametrach. Sporą rolę w tym procesie odgrywa też czas. Od wytworzenia mieszanki do jej ułożenia nie może minąć więcej niż dwie godziny. Jak podkreślają sami drogowcy:
Nawierzchnia betonowa w tunelu w Zielonkach jest układana na specjalnie przygotowanej podbudowie z kruszywa. To kluczowe zadanie wykonują specjalne maszyny, tzw. układarki. Betonowa nawierzchnia układana jest na połowie szerokości jezdni, a po tygodniu na pozostałej części. Prędkość, z jaką układają nawierzchnię, waha się od 24 do 42 metrów na godzinę.
Wytrzymałość nawierzchni jest osiągana po 28 dniach
Beton układany jest w dwóch warstwach. Pierwsza, dolna, ma grubość 27 cm, a górna 5 cm. Warstwy układane są w niewielkim odstępie czasu jedna po drugiej, żeby mogły się ze sobą związać. Zaraz po ułożeniu drugiej warstwy, nawierzchnia jest spryskiwana specjalnym preparatem opóźniającym wiązanie cementu.
W ciągu pierwszej doby od ułożenia, na powierzchnie wjeżdżają pojazdy z obrotowymi metalowymi szczotkami zdejmując cienką warstwę betonu i odsłaniając kruszywo. Dzięki temu nawierzchnia betonowa jest szorstka, a samochody mają zapewnioną odpowiednią przyczepność w razie hamowania. Po 7 dniach od ułożenia nawierzchnia betonowa osiąga ok. 70 proc. swojej docelowej wytrzymałości. W pełni proces kończy się jednak dopiero po ok. 28 dniach.
Północna obwodnica Krakowa. Wkrótce otwarcie
Jeżeli wszystko pójdzie po myśli drogowców, Północna Obwodnica Krakowa - czyli droga ekspresowa S52 o długości 12,3 kilometra powinna zostać oddana do użytku jeszcze jesienią tego roku. Oba tunele mają łącznie ponad 1,1 km długości. Obiekt w Zielonkach ma 653 m, a w Dziekanowicach 496 m. Między tunelem w Dziekanowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł.