Policja bierze się za rowerzystów. Kary mogą być dotkliwe
Jeśli chodzi o przestrzeganie przepisów, policjanci drogówki pilnują nie tylko kierowców. Kontrolują również innych uczestników ruchu drogowego. Ostatnio funkcjonariusze zabrali się za użytkowników rowerów elektrycznych i zapowiadają wprowadzenie cyklicznych kontroli. Policjanci wyjaśniają, jakie wymagania musi spełniać rower, by można się było legalnie poruszać nim po ulicach i jakie przepisy obowiązują korzystających z rowerów elektrycznych.
Spis treści:
Rower jest nie tylko dobrą formą rekreacji, ale także, szczególnie w dużych miastach, sposobem na ominięcie korków. Wiele osób nie może sobie jednak pozwolić na korzystanie z takiego jednośladu, na przykład ze względów zdrowotnych. Inni natomiast obawiają się dojazdu do pracy w przepoconych ubraniach. W obu przypadkach dobrym rozwiązaniem może być jednak rower elektryczny. Z tego rozwiązania dość chętnie korzystają różnego rodzaju firmy dostarczające jedzenie na zamówienie. Trzeba jednak pamiętać, że podobnie jak w przypadku zwykłych rowerów, korzystający z nich muszą stosować się do przepisów.
Policjanci wzięli się za rowerzystów
Funkcjonariusze poznańskiej komendy przeprowadzili ostatnio kontrole rowerów na ulicach Starego Miasta. Jak poinformowano w mediach społecznościowych, policjanci sprawdzali m.in. stan techniczny jednośladów. Zwracali również uwagę na stan trzeźwości cyklistów oraz na to, czy przestrzegają oni przepisów ruchu drogowego. W czasie prowadzonych działań wylegitymowali i sprawdzili trzeźwość 34 rowerzystów. Efekt? Funkcjonariusze nałożyli 14 mandatów na łączną kwotę 3 150 zł.
Ponadto okazało się, że jeden z cyklistów znajduje się pod wpływem alkoholu. W trakcie działań udało się również zatrzymać osobę poszukiwaną. W kolejnej akcji zorientowanej na osoby korzystające z rowerów elektrycznych oprócz Starego Miasta policjanci patrolowali również ulicę Jana Henryka Dąbrowskiego. Podobnie jak w czasie poprzednich, skupili się na kontroli stanu technicznego jednośladów oraz trzeźwości rowerzystów. Tym razem wystawiono 11 mandatów. Policjanci nie podali, na jaką kwotę łącznie opiewały wymierzone kary, ale zapowiedzieli, że podobne działania będą kontynuowane.
Jakie wykroczenia najczęściej popełniali rowerzyści?
Zwróciliśmy się z pytaniem do poznańskiej komendy, jakie wykroczenia w czasie prowadzonych działań były tymi najczęściej popełnianymi przez użytkowników rowerów elektrycznych.
Większość wykroczeń dotyczyła jazdy po chodniku i nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Policjanci nakładali także mandaty za nieprawidłowy stan techniczny jednośladów. Najczęściej dotyczyło to niesprawnego, bądź nieprawidłowego oświetlenia.
Pełna lista najczęściej popełnianych wykroczeń obejmuje:
- jazdę wzdłuż po chodniku
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszym
- wyprzedzanie na przejściu dla pieszych
- niestosowanie się do znaków drogowych
- niekorzystanie ze ścieżki rowerowej wyznaczonej dla danego kierunku jazdy
- nieprawidłowy stan techniczny pojazdu
Nie każdy rower elektryczny spełnia wymogi prawa
W tym miejscu warto zaznaczyć, że w polskim prawie nie znajdziemy osobnej definicji dotyczącej roweru elektrycznego. Natomiast Ustawa Prawo o ruchu drogowym w punkcie dotyczącym rowerów ujmuje też te ze wspomaganiem elektrycznym. Nie wszyscy mogą więc zdawać sobie sprawę, że nie każdy taki pojazd spełnia definicję roweru. Na naszym rynku nie brakuje bowiem takich rowerów elektrycznych, których osiągi czy niektóre rozwiązania konstrukcyjne wskazują, że należy jest sklasyfikować raczej jako motorowery lub nawet motocykle. Do prowadzenia takich pojazdów potrzebne są z kolei specjalne uprawnienia. W przypadku ewentualnej kolizji lub wypadku konsekwencje prawne mogą więc być bardzo dotkliwe.
W związku z tym poprosiliśmy oficera prasowego poznańskiej komendy o wytłumaczenie, jakie wymagania techniczne musi spełniać rower elektryczny, aby mógł być wykorzystywany w zgodzie z obowiązującymi przepisami.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 2 pkt. 47 Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym) rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu 25 km/h. To definicja kodeksowa – w praktyce oznacza to, że rower musi być napędzany siłą mięśni oraz może posiadać silnik o ograniczonej mocy (do 250W) i rozwijać maksymalną prędkość do 25 km/h.
Mówiąc o prędkości maksymalnej ustawodawca miał na myśli prędkość, jaką rower jest w stanie osiągnąć wyłącznie z pomocą zamontowanego w nim silnika. Definicja nie wyklucza możliwości rozpędzenia roweru do wyższych prędkości siłą mięśni kierującego.
Obowiązkowe wyposażenie roweru elektrycznego
Policjant przypomniał również o podstawowym wyposażeniu takiego jednośladu:
Do obowiązkowego wyposażenia roweru należy jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu, jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające z tyłu, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Jeśli więc mamy zamiar kupić rower elektryczny, szczególnie powinniśmy się wystrzegać pojazdów, w których silnik elektryczny możemy uruchomić manetką i jeździć wyłącznie dzięki niemu. Taki jednoślad nie spełnia bowiem definicji i zdecydowanie bardziej pasuje do motoroweru, a na ten potrzebne są już nam specjalne uprawnienia. Należy też pamiętać o przepisach, które obowiązują osoby korzystające z rowerów – policja zapowiada wprowadzenie cyklicznych kontroli rowerzystów, mających zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.