Polakom żyje się lepiej? Coraz chętniej kupują auta "premium"

Polacy coraz częściej decydują się na samochody segmentu premium. W pierwszym kwartale bieżącego roku na naszych drogach przybyło już ponad 25,8 tys. tego typu aut.

Polacy coraz chętniej kupują samochody marek premium
Polacy coraz chętniej kupują samochody marek premiumGetty Images

Zanotowany wynik to o przeszło 12 proc. więcej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku! Trend wzrostowy uznać można za zaskoczenie, bowiem od początku stycznia obowiązują nowe przepisy dotyczące odliczania od podatku pojazdów o wartości powyżej 150 tys. zł. Dla porównania cały segment samochodów osobowych zanotował w tym samym czasie śladowy wzrost na poziomie poniżej 1 proc.

Z danych Instytutu SAMAR wynika, że w kwietniu pozycja lidera segmentu przypadła BMW. Producent z Monachium dostarczył polskim nabywcom blisko 1,9 tys. samochodów. Drugie miejsce zajął Mercedes-Benz (niemal 1,6 tys. egzemplarzy), trzecie - Volvo (ponad 1,1 tys. egzemplarzy).

Szwedzi mają w ostatnim czasie szczególnie dużo powodów do radości. W zestawieniu obejmującym cały pierwszy kwartał najlepiej sprzedającym się w naszym kraju samochodem premium jest bowiem Volvo XC60! Od początku stycznia na polskich drogach przybyło już niemal 1,9 tys. sztuk tego pojazdu. Dealerzy mogą się spodziewać kolejnych rekordów, bowiem w cennikach XC60 debiutowała właśnie nowa, "miękka" hybryda.

Na podium znajdziemy jeszcze: BMW serii 3 (1,1 tys. egzemplarzy) i BMW serii 5 (nieco ponad 1 tys. rejestracji). W pierwszej piątce uplasowały się jeszcze: Mercedes GLC Coupe oraz BMW X1. Samar zauważa, że w przypadku pojedynczych modeli zauważalny spadek rejestracji wynika ze zmian w ofercie (np. nowa generacja), a nie niższego zainteresowania ze strony klientów.

O świetnym wyniku może też mówić Jaguar. Większe dostawy wyczekiwanego przez nabywców najmniejszego SUVa marki - E-Pace sprawiły, że w kwietniu zarejestrowano w Polsce aż 222 egzemplarze tego pojazdu.

Nie zmienia to jednak faktu, że dla większości rodaków auto premium jest równoznaczne z samochodem "made in Germany". W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się pojazdów tego segmentu (1 stycznia - 30 kwietnia br.) od BMW, Audi i Mercedesa pochodzi aż osiem modeli. Pozostałe dwa to - liderujące zestawieniu - Volvo XC60 oraz - sklasyfikowane na 9. pozycji - Volvo XC90. W pierwszej piętnastce segmentu premium w Polsce nie znajdziemy ani jednego auta producenta z Japonii, Francji i Włoch! W kwietniu do zestawienia "top 15" udało się jednak trafić Lexusowi, który w ubiegłym miesiącu dostarczył polskim nabywcom 123 egzemplarze modelu NX.

Niestety, trzeba zdawać sobie sprawę, że segment premium, w jeszcze większym stopniu niż cały rynek, powiązany jest z klientami biznesowymi. Firmy odpowiadają tu za rekordowe 92 proc. ogółu rejestracji!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas