Polacy w Eco-marathonie
W tegorocznej edycji Shell Eco-marathon po raz drugi uczestniczyć będą Polacy.
Dwie drużyny z Politechniki Warszawskiej wystartują w zawodach najbardziej oszczędnych energetycznie pojazdów.
W Eco-marathonie wystartuje ponad 250 zespołów reprezentujących w większości kraje europejskie.
Zwycięzców tegorocznych zawodów poznamy podczas finału, który zostanie rozegrany w dniach 11-13 maja na torze wyścigowym Nogaro na południu Francji.
Zadaniem uczestników jest zaprojektowanie i samodzielne zbudowanie energooszczędnych pojazdów, których możliwości zostaną zweryfikowane na torze wyścigowym. W Nogaro przejedzie flota futurystycznych, przyjaznych środowisku pojazdów. Będą one ilustracją tego, w jaki sposób dzisiejsi młodzi naukowcy i technicy mogą wpłynąć na przyszłość transportu.
W polskich barwach w tym roku wystartują 2 zespoły z Politechniki Warszawskiej. Zaprojektowane przez nich pojazdy będą napędzane etanolem. To już drugi start Polaków w Eco-marathonie. Rok temu studenci ze Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów działającego na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa zajęli 3. miejsce w kategorii pojazdów napędzanych etanolem i otrzymali wyróżnienie w zakresie bezpieczeństwa.
Zadaniem zespołów uczestniczących w Eco-marathonie Shell jest zbudowanie pojazdu, który jest w stanie pokonać jak największą odległość przy zużyciu ekwiwalentu jednego litra paliwa. Aktualny rekord w kategorii silników spalinowych ustanowili w 2004 roku Francuzi reprezentujący Lycée La Joliverie. Zaprojektowany przez nich pojazd byłby w stanie pokonać 3410 km na jednym litrze paliwa. Jeszcze bardziej imponujące wyniki osiągnęła drużyna ze Szwajcarii. Bolid, wykorzystujący ogniwa paliwowe, mógłby przejechać 3836 km przy zużyciu ekwiwalentu jednego litra paliwa.
Taka efektywność energetyczna pozwoliłaby pokonać odległość dzielącą Paryż od Pekinu na 4 litrach paliwa. Zespoły mogą zostać nagrodzone w wielu dodatkowych kategoriach, m.in. na najlepszy prototyp auta miejskiego, najbardziej proekologiczny pojazd, najlepszą innowację techniczną, najbardziej imponującą konstrukcję lub najskuteczniejszą kampanię komunikacyjną.