Polacy nie kupują nowych aut. Dramatyczne dane...

Dobre wiadomości płyną z wydziałów komunikacji. Po sierpniowej "górce rejestracyjnej" i skokowym załamaniu się sprzedaży nowych aut we wrześniu październik przyniósł oczekiwane uspokojenie. Wygląda na to, że dealerzy poradzili już sobie z konsekwencjami wprowadzenia nowych testów zużycia paliwa WLTP.

Osoby prywatne w salonach się nie pojawiają...
Osoby prywatne w salonach się nie pojawiają...Informacja prasowa (moto)

Sytuacja na polskim rynku wyraźnie się normuje. Jak informuje Instytut Samar w ubiegłym miesiącu na naszych drogach przybyło 46 545 nowych samochodów o DMC do 3,5 tony. Oznacza to, że po sierpniowym tąpnięciu (pierwszy spadek po 44 miesiącach) rynek powrócił na ścieżkę wzrostu. Wynik jest o 1,2 proc. lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W sumie od początku stycznia Polacy kupili aż 498 632 nowe samochody, co oznacza wzrost zainteresowania nabywców o blisko 12 proc! Samar szacuje jednak, że wciąż około 10 proc. rejestrowanych w Polsce jako nowe pojazdów zaraz po opuszczeniu salonu trafia zagranicę (w październiku poziom reeksportu to blisko 11 proc.).

Niestety wciąż obserwować możemy zjawisko polaryzowania się rynku pomiędzy nabywcami indywidualnymi i "firmowymi". Z danych Samaru wynika, że w ubiegłym miesiącu udział tych pierwszych sięgał zaledwie niespełna 25 proc. Oznacza to, że tylko jedno na cztery sprzedawane w naszym kraju nowe auta kupowane jest przez "szeregowego" obywatela zatrudnionego na umowę o pracę. Pozostałe trzy samochody to wynik tzw. zakupów flotowych.

Jakby tego było mało, przedstawiciele Instytutu podkreślają, że powyższe dane "nie uwzględniają osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą". W rzeczywistości udział klientów indywidualnych może więc być jeszcze mniejszy.

W dalszym ciągu najczęściej kupowanym modelem bieżącego roku jest Skoda Octavia (17 729 szt.), przed Skodą Fabią (16 594 szt.) i Oplem Astrą (13 265 szt.). W pierwszej piątce znajdziemy też: Volkswagena Golfa (11 712 szt.) oraz Toyota Yaris (11 293 szt.).

Podobnie kształtują się też gusta marginalizujących się klientów indywidualnych. Ci najczęściej decydowali się w tym roku na: Skodę Fabię (5 274 szt.), Toyotę Yaris (4 859 szt.) i Dacię Duster (4 401 szt.). Za nimi znalazły się m.in.: 4. Opel Astra (3 870 szt.) i 5. - Skoda Octavia (3 115 szt.).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas