Polacy chcą opracować połączenie DPF-u i SCR-a

Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego wraz z chińskimi partnerami opracują efektywny katalizator strukturalny do jednoczesnej redukcji tlenków azotu oraz usuwania cząstek sadzy ze spalin emitowanych przez silniki Diesla.

Nowe urządzenie ma zastąpić dwa stosowane dziś
Nowe urządzenie ma zastąpić dwa stosowane dziśGetty Images

Projekt zostanie zrealizowany w ramach pierwszego konkursu bilateralnego prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Ministerstwo Nauki i Technologii Chińskiej Republiki Ludowej.

Jak poinformował w poniedziałek Adam Koprowski z biura prasowego UJ, konkurs na wspólne projekty badawcze realizowane w ramach polsko-chińskiej współpracy ma na celu nawiązanie kontaktów badawczych między tymi krajami. Efektem tych działań ma być przygotowanie wspólnych propozycji projektów oraz nowych partnerstw między polskimi i chińskimi badaczami. Wnioski w nim mogły składać instytucje badawcze, instytucje szkolnictwa wyższego oraz małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzące działalność B+R.

Kierownikiem projektu jest prof. Zbigniew Sojka z Wydziału Chemii UJ. Jak tłumaczy naukowiec, o ile wprowadzenie technologii katalitycznego odsiarczania ropy naftowej pozwoliło na skuteczną redukcję tlenków siarki, to cząstki sadzy i tlenki azotu należą wciąż do głównych zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi.

Dlatego - wyjaśnił prof. Sojka - celem projektu jest opracowanie tandemowego katalizatora strukturalnego (TSC) do jednoczesnej redukcji tlenków azotu oraz usuwania cząstek sadzy ze spalin emitowanych przez silniki Diesla. Układ TSC będzie się składał z modułu selektywnej katalitycznej redukcji tlenków azotu oraz katalitycznego filtra dieslowskich cząstek stałych zintegrowanych funkcjonalnie poprzez osadzenie na monolicie kordierytowym.

Obecnie wszystkie nowe samochody wyposażane są w dwa niezależne urządzenia - zadaniem DPF-u (diesel particular filter) jest redukcja cząstek stałych, zaś SCR-a (selective catalytic reduction) - redukcja tlenków azotu. Katalizatory SCR wymagają tankowania czynnika katalitycznego, tzw. Adblue.

"Zanieczyszczenie atmosfery stanowi jeden z głównych szkodliwych aspektów ubocznych rozwoju współczesnej cywilizacji. Można je usuwać poprzez zastosowanie odpowiednich technologii katalitycznych. Wymaga to przeprowadzenia złożonych interdyscyplinarnych badań łączących opracowanie i syntezę skutecznych materiałów katalitycznych, ich dogłębną całościową charakterystykę fizykochemiczną z wykorzystaniem szerokiej gamy zaawansowanych metod badawczych oraz testy aktywności w skali laboratoryjnej i pilotowej" - powiedział prof. Sojka.

Naukowcy zakładają, że badania będą prowadzone trzyetapowo: obejm fazę badań podstawowych (opracowanie składu i struktury faz aktywnych, oraz ich charakterystyka fizykochemiczna, testy aktywności) oraz badania przemysłowe (ewaluacja finalnego katalizatora na stanowisku testowym silnika Diesla). Faza pierwsza i druga realizowane będą we współpracy, za trzecią odpowiada wyłącznie partner chiński.

Według założeń, po pełnej optymalizacji obu modułów opracowany katalizator pozwoli na redukcję 90 proc. tlenków azotu w oknie temperaturowym 200-550 stopni Celsjusza i obniżenie temperatury zapłonu cząstek sadzy do ok. 280 stopni Celsjusza.

Partnerami Uniwersytetu Jagiellońskiego w projekcie będą Shenyang Normal University oraz Kunming Sino-Platinum Metal Catalysts Co. Ldt.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas