Pojawi się jeszcze w tym roku
Seat nie jest znany jako producent aut 4x4. Teraz ma się to zmienić za sprawą uterenowionej Altei freetrack.
Inaczej niż w przypadku Volkswagena, który poprzestaje na optycznym tuningu w wersjach Cross, Seat podszedł do tematu poważniej.
Nadwozie freetracka wyróżnia się wśród pseudoterenowych pojazdów tym, że jest jednobryłowe. Seat próbuje więc podążać śladami Renault Scenic RX4, które jednak nie zrobiło szczególnej kariery, aczkolwiek Francuzi przymierzają się do uruchomienia produkcji RX4 na bazie nowego Scenica. Czyżby dopiero teraz nadchodziła moda na jednobryłowe crossovery?
Uterenowianie mocy
Zewnętrzne oznaki uterenowienia freetracka to połacie czarnego matowego plastiku, który został użyty w miejscach narażonych na zarysowanie. Odróżnia to produkcyjną wersję od wcześniej zaprezentowanego studium Prototipo, w którym te elementy miały kolor nadwozia. Różnic między konceptem a autem przeznaczonym do sprzedaży jest nieco więcej. Po pierwsze mniejsza wysokość - Prototipo urosło względem jednonapędowej Altei aż o 185 mm głównie za sprawą 31 cm prześwitu, ale freetrack ma prześwit większy jedynie o 4 cm. Po drugie, pod maską prototypu 240 KM wyrywało się z silnika 2.0 TFSI znanego z Leona Cupra, a w produkcji znajdą się trzy słabsze jednostki. Pierwsza to również 2.0 TFSI, jednak o mniejszej mocy - 200 KM, a pozostałe to turbodiesle 2.0 TDI: 170 KM i 140 KM. Najsłabszy silnik będzie napędzać jedynie wersję przednionapędową.
Osiągi benzynowego freetracka są więcej niż zadowalające - rozwija maksymalną szybkość 214 km/h, a setkę osiąga w 7,5 sekundy. Wysokoprężna jednostka nie pozostaje jednak za bardzo w tyle, oferując 204 km/h i 8,7 s od 0 do 100 km/h. Dzięki temu Seat chwali się posiadaniem najdynamiczniejszego crossovera, który jest przy tym całkiem oszczędny.
Napęd doprowadzany jest stale na przednią oś, a "dopędzaniem" tylnej zajmuje się rzecz jasna, jak to w koncernie VAG, system Haldex. Sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe może w razie potrzeby przekazać na tylne koła połowę całej siły napędowej. O ile w prototypie uwagę przyciągały duże 19-calowe koła, to do produkcji wybrano rozmiar 17 cali.
Bogato w środku
Wnętrze powinno zadowolić poszukujących przestrzeni. Bagażnik ma imponującą pojemność 593 l, ale można ją uszczuplić, gdyby komuś zabrakło miejsca na tylnej kanapie, przesuwając ją o 16 cm do tyłu. Jako że freetrack nie będzie dla każdego, w środku nie oszczędzano na wyposażeniu. Nowy system multimediów (LCD, DVD, MP3, gry, podłączenia do laptopa itp.) zapewni rozrywkę także z tyłu, który może być osłonięty od świata pomysłową roletą chowająca się w drzwiach. Standardem jest także podwójna klimatyzacja, wszelkieczujniki (deszczu, zmierzchu, parkingowe), tempomat, komputer pokładowy itd. Istotnym elementem podstawowego wyposażenia jest ESP współpracujący z elektromechanicznym układem kierowniczym, sześć poduszek powietrznych oraz system ostrzegania o nieprawidłowym ciśnieniu w oponach.
Produkcja
Seat chwali się, że freetrack został w całości opracowany w Hiszpanii przez zespół 1000 osób pracujących w Martorell przy nowych modelach i tam będzie też produkowany. Jeszcze w tym roku ma pojawić się na polskich drogach.
SEAT ALTEA FREETRACK - DANE TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE
SILNIK
Model 2.0 TSI 2.0 TDI
Pojemność skokowa [cm3] 1984 1968
Układ i liczba cylindrów R4 R4
Materiał głowicy/blok stop aluminium/żeliwo stop aluminium/żeliwo
Stopień sprężenia 10,3 18,5
Rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder DOHC, 4 zawory na cylinder
Zasilanie bezpośredni wtrysk benzyny bezpośredni wtrysk ON, turbodoładowanie z chłodnicą powietrza
Moc maksymalna [kW (KM) przy [obr./min] 147 (200) przy 5100 125 (170) przy 4200
Maksymalny moment obrotowy [Nm] przy [obr./min]` 280 przy 1800-5000 350 przy 1800
SKRZYNIA BIEGÓW
MQ 350 - 6A - ręczna, sześciobiegowa, o przełożeniach: 1 - 3,357; 2 - 2,087; 3 - 1,469; 4 - 1,098; 5 - 1,108; 6 - 0,927; R - bd (2.0 TSI); 1 - 3,769; 2 - 2,087; 3 - 1,324; 4 - 0,919; 5 - 0,902; 6 - 0,757; R - bd (2.0TDI)
MOSTY NAPĘGOWE
przedni - "suchy" przeguby półosi napędowych, przekładnia główna o przełożeniach 4,235 / 3,273 (2.0 TSI) 3,875 / 3,100 (2.0 TDI) tylny - "suchy" przeguby półosi napędowych, pojedyncza przekładnia główna, przełożenia - bd
KOŁA JEZDNE
felgi ze stopu lekkiego 7J x 17" ET 46 (2.0 TSI), 6J x 17" ET 46 (2.0 TDI) z ogumieniem 225/50 R17 94W
ZAWIESZENIE
przednie - niezależne, kolumny MacPhersona, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator tylne - niezależne, wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
UKŁAD HAMULCOWY
dwuobwodowy, wspomagany podciśnieniowo, czterokanałowy ABS, ESP, tarcze wentylowane o średnicy 312 mm (przód) i tarcze 286 mm (tył)
UKŁAD KIEROWNICZY
wspomagany elektrycznie, przekładnia listwowa
NADWOZIE
stalowe, pięciodrzwiowe, pięcioosobowe
MASY, WYMIARY, OBIĘTOŚCI
masa własna - 1571 kg (2.0 TSI), 1568 kg (2.0 TDI), dopuszczalna masa całkowita - 2191 kg (2.0 TSI), 2168 kg (2.0 TDI), maksymalna masa ciągnionej przyczepy z hamulcem najazdowym - 1400 kg, długość - 4493 mm, szerokość - 1788 mm, wysokość - 1622 mm, rozstaw osi - 2576 mm, rozstaw kół - 1542/1527 mm (przód/tył), średnica zawracania (pomiędzy krawężnikami) - 10,4 m, prześwit - bd, pojemność bagażnika 593-452 l, objętość zbiornika paliwa - 55 l, kąt natarcia - 17,6 stopni, kąt zejścia - 22,9 stopni
OSIĄGI
prędkość maksymalna - 214 km/h (2.0 TSI), 204 km/h (2.0 TDI), czas rozpędzania 0-100 km/h - 7,5 s (2.0 TSI), 8,7 s (2.0 TDI); średnie zużycie paliwa - 9,4 l/100 km (2.0 TSI), 6,8 l/100 km (2.0 TDI)
Michał Pierewicz