Pierwsze Jelcze 882.62 do transportu czołgów Leopard 2 i Abrams odebrane

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

Opancerzone Jelcze 882.62 do transportu czołgów Leopard 2 i Abrams trafiły właśnie do służby w polskim wojsku. Pierwsza dostawa 7 ciągników oraz 3 niskopodwoziowych naczep to część znacznie większego kontraktu o wartości 126,5 mln złotych.

Opancerzone Jelcze 882.62 będą służyć do transportu czołgów Leopard 2 i Abrams. Łącznie do polskiej armii trafi 23 takich zestawów obejmujących ciągnik siodłowo-balastowy oraz niskopodwoziową naczepę
Opancerzone Jelcze 882.62 będą służyć do transportu czołgów Leopard 2 i Abrams. Łącznie do polskiej armii trafi 23 takich zestawów obejmujących ciągnik siodłowo-balastowy oraz niskopodwoziową naczepęInformacja prasowa (moto)

Polscy wojskowi zakończyli odbiory pierwszej partii ciągników Jelcz C882.62 oraz specjalistycznych naczep przystosowanych do transportu ciężkiego sprzętu gąsienicowego, którego waga przekraczać ma 70 ton.

Oznacza to, że tym zestawem pojazdów będzie można przewozić m.in. amerykańskie czołgi Abrams, które mają trafić niebawem do polskiej armii oraz znajdujące się już od lat się na wyposażeniu naszej armii niemieckie Leopardy 2.

Na razie wojsko otrzymało 7 takie nowych Jelczy z napędem 8x8 oraz 3 niskopodwoziowe naczepy, które dostarczyła firma Demarko S.A.

Wojskowe Jelcze 882.62: napęd 4x4, 625 KM i układ centralnego pompowania kół

W ramach zawartego pod koniec maja 2019 roku kontraktu o wartości dostawa objąć ma łącznie 23 zestawy do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o kryptonimie JAK. Do tego w ramach umowy wojskowi otrzymają jeszcze 3 ciągniki bez naczep.

Wyprodukowane przez wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółkę Jelcz ciężarówki napędzane są wysokoprężnymi silnikami o mocy 625 KM, które mają zdolność do pokonania przeszkody wodnej o głębokości do 1 metra oraz jazdy na pochyleniu wzdłużnym terenu do 35 proc. Z kolei maksymalne pochylenie poprzeczne dochodzić może do 15 proc.

Jelcze C882.62 są przygotowany do pracy w temperaturze od -30º C do + 50º C. Ponadto na każdym z zamówionych przez MON ciągników zamontowano 2 wyciągarki hydrauliczne o uciągu 25 tonInformacja prasowa (moto)

Jednostki napędowe o pojemności 15,6 litra wyposażono w niezależne ogrzewanie wodne ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach nawet do -30º C. Do tego Jelcze posiadają niezależne ogrzewanie powietrza czy przydatny w terenie układ centralnego pompowania kół oraz system automatycznego sterowania blokadami układu napędowego.

Zamówione Jelcze wyposażone są w opancerzoną 4-osobową kabinę załodze ochronę balistyczną i przeciwminową zgodną z normą STANAG 4569.

***

Moto flesz. Odcinek 33. Polskie ceny paliw należą do... najniższych w EuropieINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas