Peugeot wraca na Pikes Peak - szczegóły
Peugeot wraca na trasę Pikes Peak - najsłynniejszego wyścigu górskiego na świecie. Francuzi opublikowali właśnie specyfikację rajdowego 208 T16 Pikes Peak. Pod karoserią, której rysy ledwie przypominają niewinną "208", drzemie prawdziwy potwór.

O powrocie Peugeota na trasę Pikes Peak International Hill Climb pisaliśmy tydzień temu (czytaj więcej: Peugeot 208 T16 Pikes Peak - powrót na szczyt). Teraz Francuzi zdradzili szczegóły techniczne samochodu, który "do chmur" poprowadzi Sebastian Loeb.
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak






















208 T16 Pikes Peak niewiele ma wspólnego z cywilnym modelem. Kluczową w jego przypadku liczbą jest "875" - auto waży jedynie 875 kg i dysponuje umieszczonym centralnie silnikiem V6 biturbo o pojemności 3,2 litra i mocy 875 KM. Siła napędowa płynie do kół obu osi za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni o 6 przełożeniach. Efekt? Przyspieszenie do "setki" trwa tu zaledwie 1,8 s, po kolejnych 3 s na prędkościomierzu pojawia się wartość 200 km/h, a na osiągnięcie maksymalnej prędkości 240 km/h ze startu zatrzymanego potrzeba jedynie 7 s.

Za oszałamiające osiągi odpowiada również dopracowana aerodynamika. Inżynierowie Peugeota skorzystali z doświadczeń zdobytych przy projektowaniu wyścigowej "908" - z niej pochodzi m.in. przedni spojler i tylne skrzydło o szerokości 2 m, a także przekładnia oraz układ hamulcowy. Wykonana z włókien węglowych karoseria kryje stalowy szkielet rurowy i popychaczowe zawieszenie (typu push-rod) z podwójnymi wahaczami. W celu ograniczenia masy nieresorowanej obręcze kół wykonano z magnezu.
208 T16 Pikes Peak to najmocniejszy wóz, jaki kiedykolwiek prowadził Sebastian Loeb. Samochód wystartuje w klasie "Unlimited", pozbawionej jakichkolwiek restrykcji. Cel? Oczywiście pierwsze miejsce. Warto przypomnieć, że Peugeot dwukrotnie zwyciężał w Pikes Peak w latach 1988 (Ari Vatanen) i 1989 (Robby Inser).
msob