Peugeot i Citroen chcą przejąć Opla?!
Koncern PSA, właściciel marek samochodowych Peugeot i Citroen bada możliwość kupna europejskiej części koncernu General Motors - poinformowała na stronie internetowej agencja Bloomberg. Do General Motors należą trzy zakłady w Polsce, które zatrudniają ok. 4,1 tys. osób.
Bloomberg powołuje się na wypowiedź rzecznika koncernu PSA, który w rozmowie z agencją stwierdził, że francuski koncern prowadzi rozmowy na temat licznych inicjatyw strategicznych, w tym możliwości przejęcia Opla.
Według anonimowego rozmówcy agencji, GM chciałby dostać za Opla kilka miliardów dolarów. Bloomberg przypomina, że w Europie do GM należy również brytyjska marka Vauxhall, która jest siostrzaną Opla.
Jak podaje Bloomberg, przyłączenie Opla do koncernu PSA stworzyłoby drugą co do wielkości grupę produkującą samochody w Europie z 16-proc. udziałem w rynku. Liderem nadal pozostałby Volkswagen.
W rozmowie telefonicznej z Interią przedstawiciel General Motors, Pat Morrissey, potwierdził, że amerykański koncern oraz Grupa PSA rozważają różne strategie, mające na celu poprawę wydajności oraz zysków. Jednym ze scenariuszy jest faktycznie przejęcie marek Opel i Vauxhall przez Francuzów. Jednocześnie zaznaczył, że nie może powiedzieć nic więcej, ponadto, co znajdziemy we właśnie opublikowanym oświadczeniu GM. Czytamy w nim również, że od 2012 roku oba koncerny współpracują ze sobą, zajmując się trzema projektami w Europie. Na pytanie o jakiego rodzaju projekty może chodzić, Pat Morrissey nie chciał jednak odpowiadać. Podkreślił jedynie, że nie ma pewności, że General Motors i PSA dojdą do jakiegoś porozumienia.
W Polsce General Motors Manufacturing Poland (GMMP) zatrudnia ok. 4,1 tys. osób. W skład spółki wchodzą trzy zakłady: fabryka samochodów osobowych w Gliwicach, zakład produkcji silników w Tychach oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych.
Ubiegły rok był dla GMMP rekordowy pod względem wielkości produkcji samochodów. Z linii zjechało ok. 201 tys. aut - najwięcej w 18-letniej historii zakładu. Wzrost produkcji to głównie efekt dużego popytu na wytwarzany w Gliwicach model Astra piątej generacji, który był również w 2016 r. głównym motorem wzrostu sprzedaży Opla w Europie.