Passat w specjalnej wersji Edition 40

Volkswagen Passat Edition 40
Volkswagen Passat Edition 40Volkswagen

40 lat VW Passata

Tak jak przed laty, gruntownie zmodernizowany Passat B7 został zakwalifikowany jako nowa generacja (i znów z karoserii poprzednika został tylko dach). Rysy auta stały się bardziej szlachetne i nawiązują teraz do flagowego Phaetona, a lista opcji obejmuje nowoczesne systemy wspomagania, takie jak asystent włączania świateł drogowych. Po raz pierwszy wersja amerykańska Passata różni się od europejskiej. Auto ma większy rozstaw osi i występuje z dwiema jednostkami benzynowymi oraz jednym turbodieslem do wyboru. Jego produkcję powierzono nowym zakładom VW w Tennessee. Warto odnotować, że w ciągu 40 lat długość Passata wzrosła z 419 do 477 cm (wersja USA: 487 cm), a rozstaw osi - z 247 do 271 cm (wersja USA: 280 cm).
Tak jak przed laty, gruntownie zmodernizowany Passat B7 został zakwalifikowany jako nowa generacja (i znów z karoserii poprzednika został tylko dach). Rysy auta stały się bardziej szlachetne i nawiązują teraz do flagowego Phaetona, a lista opcji obejmuje nowoczesne systemy wspomagania, takie jak asystent włączania świateł drogowych. Po raz pierwszy wersja amerykańska Passata różni się od europejskiej. Auto ma większy rozstaw osi i występuje z dwiema jednostkami benzynowymi oraz jednym turbodieslem do wyboru. Jego produkcję powierzono nowym zakładom VW w Tennessee. Warto odnotować, że w ciągu 40 lat długość Passata wzrosła z 419 do 477 cm (wersja USA: 487 cm), a rozstaw osi - z 247 do 271 cm (wersja USA: 280 cm).Volkswagen
Znacznie odważniejsza sylwetka z osobliwym, ociekającym chromem wlotem powietrza Passata B6 znów kryła silniki montowane poprzecznie. W porównaniu do poprzednika rozstaw osi wzrósł zaledwie o 6 mm, pojawiły się za to nowoczesne, turbodoładowane silniki benzynowe ery downsizingu, nowe turbodiesle o pojemności 1,6 i 2 litrów (po raz pierwszy z wtryskiem common rail), zautomatyzowane przekładnie dwusprzęgłowe DSG oraz napęd na cztery koła Haldex (wcześniej: Torsen). Wisienką na torcie była wersja R36 z 3,6-litrową, benzynową V-szóstką o mocy 300 KM i napędem na obie osie (0-100 km/h w 5,6 s) oraz nadal produkowana odmiana CC z opływową karoserią, wzorowaną na autach coupe.
Znacznie odważniejsza sylwetka z osobliwym, ociekającym chromem wlotem powietrza Passata B6 znów kryła silniki montowane poprzecznie. W porównaniu do poprzednika rozstaw osi wzrósł zaledwie o 6 mm, pojawiły się za to nowoczesne, turbodoładowane silniki benzynowe ery downsizingu, nowe turbodiesle o pojemności 1,6 i 2 litrów (po raz pierwszy z wtryskiem common rail), zautomatyzowane przekładnie dwusprzęgłowe DSG oraz napęd na cztery koła Haldex (wcześniej: Torsen). Wisienką na torcie była wersja R36 z 3,6-litrową, benzynową V-szóstką o mocy 300 KM i napędem na obie osie (0-100 km/h w 5,6 s) oraz nadal produkowana odmiana CC z opływową karoserią, wzorowaną na autach coupe.Volkswagen
W połowie lat 90. ponownie zeszły się drogi Volkswagena Passata i Audi - już nie 80, ale A4. Obydwa modele dzieliły platformę ze wzdłużnie ułożonym silnikiem. Passat B5 mógł się jednak pochwalić dłuższym o 9 cm rozstawem osi, równym aż 270 cm. Współczynnik oporu powietrza karoserii wynosi jedynie 0,27. Oferta jednostek napędowych wzbogaciła się m.in. o turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra oraz o najmocniejszego turbodiesla o pojemności 2,5 litra (oba o mocy 150 KM). Niedługo po przeprowadzonym w 2000 roku faceliftingu pojawiła się topowa odmiana W8 z 4-litrowym silnikiem o mocy 275 KM, a 2 lata później - 180-konny turbodiesel (tylko z napędem na cztery koła 4Motion). Passat doczekał się także wersji ze zwiększonym o 10 cm rozstawem osi, stworzonej z myślą o rynku chińskim, a w Europie sprzedawanej jako Skoda Superb I generacji.
W połowie lat 90. ponownie zeszły się drogi Volkswagena Passata i Audi - już nie 80, ale A4. Obydwa modele dzieliły platformę ze wzdłużnie ułożonym silnikiem. Passat B5 mógł się jednak pochwalić dłuższym o 9 cm rozstawem osi, równym aż 270 cm. Współczynnik oporu powietrza karoserii wynosi jedynie 0,27. Oferta jednostek napędowych wzbogaciła się m.in. o turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra oraz o najmocniejszego turbodiesla o pojemności 2,5 litra (oba o mocy 150 KM). Niedługo po przeprowadzonym w 2000 roku faceliftingu pojawiła się topowa odmiana W8 z 4-litrowym silnikiem o mocy 275 KM, a 2 lata później - 180-konny turbodiesel (tylko z napędem na cztery koła 4Motion). Passat doczekał się także wersji ze zwiększonym o 10 cm rozstawem osi, stworzonej z myślą o rynku chińskim, a w Europie sprzedawanej jako Skoda Superb I generacji.Volkswagen
W 1993 roku Niemcy przeprowadzili głęboki facelifting modelu, okrzyknięty nową generacją B4. Ze starej karoserii pozostał tylko dach, w kabinie pojawiły się poduszki powietrzne, a między przednie koła trafił nowoczesny, 90-konny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (później pojawiła się także odmiana o mocy 110 KM).
W 1993 roku Niemcy przeprowadzili głęboki facelifting modelu, okrzyknięty nową generacją B4. Ze starej karoserii pozostał tylko dach, w kabinie pojawiły się poduszki powietrzne, a między przednie koła trafił nowoczesny, 90-konny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (później pojawiła się także odmiana o mocy 110 KM).Volkswagen
W 1987 roku na blisko dekadę Volkswagen zdecydował się montować silnik Passata poprzecznie i zerwać pokrewieństwo z Audi 80. Nowa generacja zyskała nieco bardziej opływowe linie, a charakterystyczny, pozbawiony wlotu powietrza przedni pas nawiązywał do dawnych, tylnosilnikowych przodków - 411 i 412. Zapożyczoną z Golfa płytę podłogową rozciągnięto we wszystkie strony, skutkiem czego rozstaw osi wzrósł z 255 do 263 cm. Passat B3 po raz pierwszy na wszystkich rynkach pojawił się pod jednakową nazwą i po raz pierwszy występował tylko jako sedan oraz kombi. Na szczycie palety silników benzynowych - teraz zasilanych wtryskiem - znalazły się wersje 2.8 VR6 (174 KM) i G60 z doładowaniem mechanicznym (160 KM).
W 1987 roku na blisko dekadę Volkswagen zdecydował się montować silnik Passata poprzecznie i zerwać pokrewieństwo z Audi 80. Nowa generacja zyskała nieco bardziej opływowe linie, a charakterystyczny, pozbawiony wlotu powietrza przedni pas nawiązywał do dawnych, tylnosilnikowych przodków - 411 i 412. Zapożyczoną z Golfa płytę podłogową rozciągnięto we wszystkie strony, skutkiem czego rozstaw osi wzrósł z 255 do 263 cm. Passat B3 po raz pierwszy na wszystkich rynkach pojawił się pod jednakową nazwą i po raz pierwszy występował tylko jako sedan oraz kombi. Na szczycie palety silników benzynowych - teraz zasilanych wtryskiem - znalazły się wersje 2.8 VR6 (174 KM) i G60 z doładowaniem mechanicznym (160 KM).Volkswagen
Volkswagen Passat B2 (1981-1987) występował jako 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan (od 1982 roku) oraz 3-drzwiowe coupe. Rozstaw osi wzrósł z 247 do 255 cm, a gama silników wzbogaciła się o mocniejsze jednostki benzynowe o pojemności 1,8 (90 KM) i 2 litrów (115-136 KM, w tym 5-cylindrowe "rzędówki") oraz o 70-konnego turbodiesla o pojemności 1,6 litra. Po raz pierwszy wprowadzono wersję Syncro z napędem na cztery koła (zapożyczony z Audi 80 quattro), a także "kryzysowy" pakiet Formel E z obsługiwanym przyciskiem systemem start-stop. Produkcja modelu w Niemczech zakończyła się w marcu 1988 roku z wynikiem 3,3 mln egz., jednak do niedawna Passat B2 powstawał w... Chinach.
Volkswagen Passat B2 (1981-1987) występował jako 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan (od 1982 roku) oraz 3-drzwiowe coupe. Rozstaw osi wzrósł z 247 do 255 cm, a gama silników wzbogaciła się o mocniejsze jednostki benzynowe o pojemności 1,8 (90 KM) i 2 litrów (115-136 KM, w tym 5-cylindrowe "rzędówki") oraz o 70-konnego turbodiesla o pojemności 1,6 litra. Po raz pierwszy wprowadzono wersję Syncro z napędem na cztery koła (zapożyczony z Audi 80 quattro), a także "kryzysowy" pakiet Formel E z obsługiwanym przyciskiem systemem start-stop. Produkcja modelu w Niemczech zakończyła się w marcu 1988 roku z wynikiem 3,3 mln egz., jednak do niedawna Passat B2 powstawał w... Chinach.Volkswagen
Nakreślona przez Giugiaro karoseria pierwszego Passata trafiła na rynek jako 2- i 4-drzwiowy sedan (czy raczej fastback), 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Co pod maską? 4-cylindrowe benzyniaki o pojemności 1,3 (55 KM) i 1,5 lub 1,6 litra (70-85 KM), połączone z 4-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 3-biegowymi automatami. W 1978 roku do oferty dołączył 1,5-litrowy diesel o mocy 50 koni (19,4 s do setki), a kilka miesięcy później 1,6-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem. W 1977 roku Passat B1 doczekał się faceliftingu (zyskał m.in. okrągłe reflektory), a w 1981 roku - następcy. W Brazylii model produkowano aż do 1988 roku.
Nakreślona przez Giugiaro karoseria pierwszego Passata trafiła na rynek jako 2- i 4-drzwiowy sedan (czy raczej fastback), 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Co pod maską? 4-cylindrowe benzyniaki o pojemności 1,3 (55 KM) i 1,5 lub 1,6 litra (70-85 KM), połączone z 4-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 3-biegowymi automatami. W 1978 roku do oferty dołączył 1,5-litrowy diesel o mocy 50 koni (19,4 s do setki), a kilka miesięcy później 1,6-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem. W 1977 roku Passat B1 doczekał się faceliftingu (zyskał m.in. okrągłe reflektory), a w 1981 roku - następcy. W Brazylii model produkowano aż do 1988 roku.Volkswagen
Volkswagen Passat B1 (1973-1981)Zaprezentowany w 1973 roku Passat korzystał z konstrukcji Audi 80. Wraz z nim nadeszła w Volkswagenie nowa era - umieszczony wzdłużnie z przodu silnik był chłodzony cieczą i napędzał przednie koła (chociaż jako pierwszy taki układ napędu miał niezbyt popularny model K70 z lat 1970-1975, spokrewniony z NSU Ro80).
Volkswagen Passat B1 (1973-1981)Zaprezentowany w 1973 roku Passat korzystał z konstrukcji Audi 80. Wraz z nim nadeszła w Volkswagenie nowa era - umieszczony wzdłużnie z przodu silnik był chłodzony cieczą i napędzał przednie koła (chociaż jako pierwszy taki układ napędu miał niezbyt popularny model K70 z lat 1970-1975, spokrewniony z NSU Ro80).Volkswagen