Paliwo na autostradzie droższe niż w mieście. Skąd ta różnica cen?

Wjeżdżacie na autostradę lub drogę szybkiego ruchu i ceny paliwa na stacjach wzrastają o kilkadziesiąt groszy na litrze. Zastanawialiście się kiedyś, skąd biorą się te różnice? Wbrew pozorom, nie chodzi wcale o żerowanie na lenistwie spieszących się kierowców.

Dlaczego tankowanie na autostradzie jest takie drogie? Prezes zdradza sekret
Dlaczego tankowanie na autostradzie jest takie drogie? Prezes zdradza sekretPrzemek ŚwiderskiEast News

Wydawać by się mogło, że w dobie galopującej elektromobilności inwestycja w stację benzynową nie jest dobrym pomysłem. Tymczasem dane rynkowe sugerują że branża ma się dobrze, a stacji benzynowych przybywa. Na czym zarabia stacja benzynowa, jakie są marże i skąd biorą się gigantyczne - sięgające niekiedy kilkudziesięciu groszy - różnice w cenach?

Ciekawe światło na funkcjonowanie stacji paliw rzucił Adam Sikorski - prezes polskiego giganta paliwowo-energetycznego - Grupy Unimot. W rozmowie z Łukaszem Kijkiem - autorem youtubowego kanału "Biznes Klasa" - Sikorski odpowiedział na wiele pytań związanych z funkcjonowaniem stacji benzynowych. Nie unikał też trudnych tematów, jak chociażby tego, dlaczego kierowcy płacić muszą więcej za tankowanie zlokalizowanych na stacjach przy drogach ekspresowych i autostradach?

Autostradowe ceny paliw. Dlaczego jest drożej niż w mieście?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z kosztów, jakie wiążą się z prowadzeniem stacji benzynowej przy drogach ekspresowych i autostradach. W przypadku popularnych Miejsc Obsługi Podróżnych, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisuje przetargi na prawa do ich obsługi. Umowa dzierżawy terenu zawierana jest na konkretny czas (np. 10 lat). Po stronie najemcy - koncesjonariusza, oprócz opłat koncesyjnych na rzecz GDDKiA znajdują się też koszty wybudowania konkretnych obiektów (stacja benzynowa, lokal gastronomiczny itd.). W przypadku większych obiektów wydatki liczone są w milionach złotych.

Wyższe ceny paliw na autostradach. Dlaczego płacisz 7 zł za litr?

Sam obiekt musi też spełniać szereg wymogów stawianych stacjom chociażby przez europejskie przepisy o elektromobilności. Przykładowo - zgodnie z obowiązującymi już przepisami AFIR (od Alternative Fuels Infrastructure Regulation) - w 2025 roku  na autostradach i drogach ekspresowych (drogi transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) - przypadać musi przynajmniej jedna stacja ładowania aut elektrycznych, co maksymalnie 60 km.

To oczywiście wymaga od dzierżawcy zabezpieczenia przyłącza energetycznego dużej mocy, co w przypadku MOP-ów, oddalonych często od najbliższych zabudowań miejskich o wiele kilometrów, oznacza gigantyczne koszty. Mówiąc wprost - wyższa marża na stacjach benzynowych nie wynika wcale z chęci dodatkowego zysku, lecz konieczności pokrycia opłat koncesyjnych czy kosztów modernizacji obiektów.

Oni bardzo dużą część tej ekstra marży muszą oddać
stwierdził w rozmowie z Kijkiem prezes Unimotu

W jego opinii właściciel stacji zlokalizowanej przy autostradzie lub drodze ekspresowej u zapłacić musi "minimum - 25-30 groszy od litra", by pokryć same koszty związane z koncesją na handel paliwami płynnymi w takiej lokalizacji.

Czy opłaca się postawić stację benzynową? Ile kosztuje wybudowanie stacji benzynowej

Mimo tego, chociaż prezes Unimotu przestrzega przed takimi inwestycjami, nie odradza pomysłu wybudowania stacji benzynowej. W opinii Sikorskiego, by uruchomić małą "kompaktową" stację trzeba dziś dysponować budżetem co najmniej 1,5 mln zł. Podobnie jak w przypadku wielu innych biznesów kluczem do sukcesu jest lokalizacja obiektu.

Nowa Toyota GR YarisInteria.plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas