Oto nowoczesny sposób na korki! Zadziała?

Zakłada się, że o ok. 20 proc. może zwiększyć się przepustowość ulic Trójmiasta po wdrożeniu zintegrowanego systemu zarządzania ruchem.

Korki to jeden z cywilizacyjnych problemów
Korki to jeden z cywilizacyjnych problemówAFP

Sytuację na głównych trasach będzie badać kilka tysięcy czujników. Położone ma być ok. 115 km światłowodów.

W poniedziałek w Gdyni Marek Stępa - wiceprezydent Gdyni i Paweł Jaguś - prezes zarządu Qumak-Sekom S.A., która wygrała przetarg na wykonanie systemu, podpisali umowę na wykonanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem Tristar w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.

Stępa powiedział, że "system ułatwi poruszanie się zarówno środkami komunikacji miejskiej, jak i innymi pojazdami oraz m.in. dostarczy informacje o miejscach parkingowych". Poinformował, że system obejmie 141 skrzyżowań na głównych trasach w Trójmieście. Ma działać od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią.

Tristar umożliwi np. dynamiczne, w zależności od natężenia ruchu, sterowanie sygnalizacją świetlną; poprawi bezpieczeństwo i usprawni zarządzanie ratownictwem drogowym.

Wiceprezes Qumak-Sekom S.A. Jan Goliński poinformował PAP, że "prace zaczną się jak najszybciej". System ma być gotowy do końca 2013 r. "Będziemy się starać, aby pierwsze efekty działania systemu kierowcy w Gdańsku odczuli jeszcze przed EURO 2012" - dodał.

Według niego, przepustowość dróg zwiększy się m.in. dzięki lepszemu ustawieniu świateł na skrzyżowaniach oraz podawaniu kierowcom informacji o nagłych zdarzeniach na ulicach. "W Polsce na taką skalę nie ma systemu, jaki planuje się zrealizować w Trójmieście" - dodał. Poinformował też, że niektóre elementy systemu firma zrealizowała w Krakowie, Poznaniu i realizuje we Wrocławiu.

Romuald Nietupski, wiceprezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (spółka realizuje projekt na terenie Gdańska) powiedział PAP, że "jednym z celów budowy systemu jest usprawnienie transportu publicznego, co ma zachęcić do częstszego korzystania ze środków komunikacji miejskiej".

Dodał, że "w Gdańsku system ma objąć główny ciąg komunikacyjny od Traktu św. Wojciecha do granicy z Sopotem oraz ulice: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Słowackiego, Sucharskiego, Armii Krajowej i Podwale Przedmiejskie".

W Gdyni systemem objęta ma być ul. Wielkopolska, Droga Gdyńska, ul. 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego. W Sopocie oprócz al. Niepodległości Tristar będzie działał także na ul. 3 Maja.

Nietupski wyjaśnił, że wśród zamontowanych tysięcy czujników i kamer będą m.in. rejestratory wykroczeń, kamery nadzoru wizyjnego (monitoring), drogowe stacje meteorologiczne, tablice o informacji parkingowej, tablice zmiennej treści (mają informować kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach), tablice informacji pasażerskiej. "Użytkownicy dróg będą otrzymywali różnego rodzaju informacje, które pozwolą np. zmienić trasę" - dodał.

Zaznaczył, że rejestratory wykroczeń będą wychwytywać kierowców, którzy nie dostosują się do dozwolonej prędkości. Zakłada się, że będzie 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości.

W ramach systemu w Gdańsku i w Gdyni powstaną centra zarządzania ruchem.

Projekt mający na celu usprawnienie ruchu w aglomeracji ma kosztować ponad 133 mln zł. Jest finansowany głównie z funduszy unijnych. Jest to wspólne przedsięwzięcie samorządów Gdańska, Gdyni i Sopotu. Tristar opracowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej.

Qumak-Sekom SA z Warszawy jest jednym z czołowych integratorów polskiego rynku teleinformatycznego. Przychody firmy ze sprzedaży produktów i usług IT w 2010 roku wyniosły ponad 329 mln zł. Od roku 2006 roku spółka notowana jest na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas