Oto najbardziej zakorkowane polskie miasta

Przygotowania do Euro 2012 i związane z nimi liczne remonty sparaliżowały ruch samochodowy w wielu polskich miastach. Po których z nich jeździ się dziś najwolniej?

Korki w Warszawie / Fot: Paweł Mierzejewski
Korki w Warszawie / Fot: Paweł MierzejewskiReporter

Zapraszamy do zapoznania się z raportem dotyczącym średnich prędkości jazdy w największych polskich miastach. Zestawienie przygotowane przez serwis Korkowo.pl powstało w oparciu o dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w tysiącach pojazdów poruszających się po ulicach Warszawy, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Rzeszowa, Łodzi, Krakowa, Szczecina i Białegostoku.

Po uwagę brany był ruch samochodów odbywający się w godzinach od 06:00 do 22:00 w okresie 01-31.05.2012. W promieniu do 2 kilometrów od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości, z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-10 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miast. W analizie nie wzięto pod uwagę danych z pojazdów poruszających się po autostradach A1, A2, A4, które przechodzą w sąsiedztwie kilku z analizowanych miejscowości.

Idzie ku lepszemu?

Jeszcze pół rok temu najwolniejszym polskim miastem był Poznań - średnia prędkość samochodów w centrum wynosiła wówczas zaledwie 19 km/h. Najszybciej jeździło się za to w Rzeszowie i Białymstoku. Obecnie do niechlubnego grona "najwolniejszych" dołączyły kolejne dwa "Miasta-Gospodarze Euro 2012" - Warszawa i Wrocław. Tytuł "najszybszej" z polskich aglomeracji otrzymał niespodziewanie Kraków.

We Wrocławiu i Warszawie, w promieniu do dwóch kilometrów od ścisłego centrum, średnia prędkość w godzinach szczytów komunikacyjnych to 28-29 km/h. Niewiele szybciej można przejechać przez centrum Poznania i Krakowa - tu prędkościomierze wskazują średnio 30 km/h. Nieco lepiej wygląda sytuacja na drogach Szczecina, Łodzi i Rzeszowa - średnie prędkości w centrach tych miast oscylują w granicach 32-33 km/h. Najlepiej na tle polskich aglomeracji wypadają Białystok i Gdańsk z wynikiem 36 km/h i 39 km/h.

Poznań

Sytuacja na poznańskich ulicach znacznie się poprawiła. Można zaobserwować tendencję wzrostową prędkości w czasie porannego (6.00-9.00) i popołudniowego (16.00-18.00) szczytu komunikacyjnego w ścisłym centrum. Jeszcze rok temu średnia prędkość w godzinach porannych wynosiła 19 km/h, w grudniu 2011 - 16 km/h, aktualnie wzrosła do 30 km/h. Nieco dynamiczniej, tj. ze średnią prędkością 38 km/h, jeździ się teraz w odległości 2-5 km od centrum. To wynik znacznie lepszy niż rok czy pół roku temu. Im dalej od centrum, tym jeździ się szybciej. W odległości 5-10 km i 10-15 km od centrum średnia prędkość oscyluje w przedziale 44-50 km/h.

Informacja prasowa (moto)

Gdańsk

Obecnie w ścisłym centrum miasta kierowcy poruszają się ze średnią prędkością 39 km/h w czasie porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Nieco dalej, tj. w odległości 2-5 km od centrum, średnia prędkość jest niższa i wynosi 37 km/h. W promieniu 5-10 km od centrum samochody przyśpieszają do 47 km/h. To duża poprawa w porównaniu z sytuacją drogową z 2011 roku. Wtedy samochody poruszały się najwolniej w godzinach szczytów komunikacyjnych w ścisłym centrum. W promieniu 2-5 km od niego średnia prędkość wyniosła 26 km/h w grudniu i 40 km/h w maju 2011. Obecnie najszybciej jeździ się na obrzeżach (10-15 km od centrum) - średnio 49 km/h.

Informacja prasowa (moto)

Wrocław

Aktualnie w ścisłym centrum Wrocławia kierowcy poruszają się ze średnią prędkością 28 km/h. To najwyższa średnia prędkość osiągnięta w tej strefie w porównaniu z raportami z maja i grudnia zeszłego roku. Nieco dalej od centrum, w odległości 2-5 km, prędkość wzrasta do 38 km/h. Nadal najszybciej jeździmy po obrzeżach miasta - ze średnią prędkością w przedziale 53-55 km/h.

Informacja prasowa (moto)

Warszawa

Sytuacja drogowa w Warszawie poprawiła się. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu przez ścisłe centrum można jechać średnio 29 km/h. Nieco lepiej jest w odległości 2-5 km od centrum. Tutaj prędkość, z jaką poruszają się kierowcy wynosi 38 km/h, a na obrzeżach miasta w promieniu do 15 km od ścisłego centrum zaledwie 42 km/h. Ta sytuacja jest lepsza od grudnia zeszłego roku.

Informacja prasowa (moto)

Białystok

Rok temu Białystok, zaraz po Rzeszowie, należał do najszybszych miast w Polsce. Zaledwie pół roku później średnia prędkość znacznie zmalała i miasto stało się jednym z wolniejszych w kraju. Aktualna sytuacja w ścisłym centrum poprawiła się w porównaniu do zeszłego roku. Obecnie w promieniu do 2 km od ścisłego centrum Białegostoku w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego samochody przemieszczają się ze średnią prędkością 36 km/h. To znacznie szybciej niż w maju 2011 w tej strefie. Tak samo jak rok temu jeździ się 2-5 km od ścisłego centrum - 42 km/h.

Informacja prasowa (moto)

Szczecin

W promieniu do 2 km od ścisłego centrum Szczecina samochody osiągają średnią prędkość 32 km/h. To znacznie szybciej niż rok temu. Trochę dalej od centrum średnia prędkość wzrasta tylko o 6 km/h. Aktualnie średnie prędkości dowodzą, że ruch samochodowy odbywa się płynniej, zarówno w ścisłym centrum i na obrzeżach miasta. Najwolniej po szczecińskich ulicach kierowcy poruszali się w grudniu zeszłego roku. Z raportu z maja 2011 wynika, że ścisłe centrum miasta najbardziej korkowało się rano (6:00-9:00) i po południu (16:00-18:00).

Informacja prasowa (moto)

Łódź

Sytuacja na łódzkich ulicach poprawiła się. Do 33 km/h wzrosła średnia prędkość w czasie szczytów komunikacyjnych w ścisłym centrum. To znacznie szybciej niż w ubiegłym roku. Zmalała za to nieznacznie średnia prędkość w odległości 2-5 km od niego. Na obrzeżach w odległości 5-10 km jest taka sama jak w maju, ale wyższa niż w grudniu 2011. Za to nieco szybciej niż rok temu jeżdżą kierowcy w odległości 10-15 km od ścisłego centrum.

Informacja prasowa (moto)

Kraków

Sytuacja na krakowskich ulicach poprawiła się w porównaniu z rokiem ubiegłym w prawie każdej ze stref. Tendencję wzrostową prędkości w czasie porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego można zaobserwować w ścisłym centrum i w odległości 5-15 km od niego. W promieniu 2-5 km od centrum samochody poruszają się ze średnią prędkością 38 km/h. W grudniu 2011 Kraków okazał się najszybszym z polskich miast i wyprzedził: Wrocław, Warszawę, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Gdańsk, Białystok, Łódź i Bydgoszcz.

Informacja prasowa (moto)

Rzeszów

Sytuacja w ścisłym centrum poprawiła się w porównaniu do zeszłego roku. Średnia prędkość wzrosła do 33 km/h. Zmalała średnia prędkość w pozostałych odległościach od centrum. Wolniej niż w maju 2011 roku jeździ się dalej od centrum, tj. ze średnią prędkością odpowiednio 44 km/h, 53 km/h i 61 km/h w kolejnych okręgach. W grudniu 2011 roku w rankingu na najwolniejsze miasta Rzeszów wyprzedziły jedynie Wrocław, Warszawa, Poznań. Średnia prędkość samochodów w ścisłym centrum i 2-5 km od niego wynosiła 23 km/h. Szybciej jeździło się na przykład w Łodzi czy Krakowie. Na obrzeżach miasta 5-10 km i 10-15 km średnia prędkość oscylowała w granicach 56-65 km/h.

Informacja prasowa (moto)
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas