Oświetlenie LED przy polskich drogach

Oświetlenie LED coraz śmielej wkracza na polskie drogi i ulice. Po "debiucie" na holenderskiej autostradzie w 2010 r., diody LED zaczynają pojawiać się również przy polskich drogach.

Za oświetleniem LED przemawia dłuższa żywotność i mniejszy pobór energii.
Za oświetleniem LED przemawia dłuższa żywotność i mniejszy pobór energii.Philips

W Polsce dopiero rośnie świadomość zalet takiego oświetlenia ulic. Względem konwencjonalnych lamp zużycie energii może być mniejsze nawet o 70 proc., zaś trwałość - trzykrotnie dłuższa.

LED-owe oświetlenie poprawia również bezpieczeństwo użytkowników dróg i pozytywnie wpływa na komfort podróży. Z testów wynika, że przy białym świetle kierowcy mogą z większej odległości dostrzec obiekty lub ruch na poboczu, a piesi i rowerzyści szybciej nadjeżdżające pojazdy.

Parametry oświetlenia LED mogą zmieniać się w zależności od sygnałów stacji pogodowych, sygnalizacji świetlnej, kamer drogowych, pomiarów natężenia ruchu lub zegarów systemowych. W przypadku otrzymania informacji o pogorszeniu warunków drogowych lub utrudnieniach w ruchu system analogicznie dobiera właściwe parametry oświetlenia.

Po raz pierwszy projekt takiego oświetlenia wdrożono w 2010 roku na autostradzie A44 w Holandii. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Krakowie przy ul. Wielickiej, w Warszawie przy ul. Calinescu czy w Gorzowie Wielkopolskim przy ul. Szmaragdowej.

msob, źródło: Philips

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas