Opóźnienia na budowie nowego odcinka drogi S1. Wszystkiemu winny wiadukt

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o konieczności wykonania dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Pogoria. W ramach prac zostanie wyburzony dotychczasowy wiadukt drogowy w ciągu ul. Armii Krajowej, a w jego miejsce powstanie nowy.

Budowa drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza

Umowa na realizację drogi ekspresowej S1 na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza została podpisana w 2020 roku. Zatwierdzony przez GDDKiA plan inwestycji zakładał przebudowę istniejącego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości prawie 7 km, z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś.

Ustalone prace uwzględniały budowę dwóch węzłów drogowych, czterech mostów, czterech wiaduktów i dwóch przepustów, a także kładek dla pieszych i przejść dla zwierząt. Jednocześnie do likwidacji zostały skierowane jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Pierwotny termin zakończenia realizacji przypadał na 11 grudnia 2023 r. Po podpisaniu aneksów terminowych uwzględniających uzasadnione roszczenia wykonawcy, zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca 2024 r., za wyjątkiem węzła Pogoria, który niestety wymagać będzie dodatkowej przebudowy.

Reklama

Konieczne będzie wyburzenie starego wiaduktu

Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - konieczne będzie wyburzenie istniejącego już wiaduktu w ciągu ul. Armii Krajowej. W jego miejsce zostanie wybudowana nowa konstrukcja, w pełni dostosowana do parametrów drogi ekspresowej. Oznacza to, że nowy wiadukt będzie zaprojektowany jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T. Ponadto ma on spełniać wszelkie wymogi bezpieczeństwa - w szczególności te dotyczące odpowiedniej widoczności. Jak można wyczytać w oficjalnym komunikacie - zapewnienie tych parametrów wymusiło podniesienie rzędnych drogi wojewódzkiej, a co za tym idzie konieczność dostosowania istniejących obustronnych dojazdów do obiektu.

Oznacza to, że poza opóźnieniem w oddaniu wspomnianego odcinka drogi, kierowców czeka także kilkukrotnie zmieniana zmiana organizacji ruchu. W trakcie rozbiórki istniejącego obiektu na węźle Pogoria oraz budowy nowego wiaduktu drogowego, ruch w rejonie obiektu będzie przebiegał w zależności od potrzeb naprzemiennie raz po jezdni prawej, raz po jezdni lewej lub po obu jezdniach wykorzystując jeden pas ruchu danej jezdni.

Postęp prac na węźle Pogoria wynosi już 80 proc.

Niezależnie od wspomnianych wyżej prac w obrębie węzła drogowego Pogoria, wciąż będą kontynuowane roboty  budowalne związane z dokończeniem trasy głównej przyszłej drogi S1 oraz dróg przyległych do niej. Jak podkreśla GDDKiA - obecnie zaawansowanie inwestycji przekroczyło już 80 proc. Do oddania drogi do użytku pozostało wykonanie warstwy ścieralnej - ostatniej warstwy asfaltowej na jezdni głównej oraz niektórych przyległych dróg. Łącznie do wbudowania pozostało 26 000 ton nawierzchni.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: GDDKiA | S1 | budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy