Opel Corsa jest bardzo aerodynamiczny
Podobnie jak inne nowo opracowywane modele Opla również nowa Corsa przeszła optymalizację w tunelu aerodynamicznym Instytutu Badawczego Techniki Motoryzacyjnej i Silników Samochodowych przy Uniwersytecie w Stuttgarcie.
Konstruktorom udało się obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego do 0,29, co stanowi doskonałą wartość dla samochodu tej wielkości. W porównaniu z poprzednim modelem zmniejszono również powierzchnię czołową do zaledwie 2,13 m2, co oznacza, że charakterystyka aerodynamiczna nowej Corsy należy do najlepszych w tej klasie samochodów.
"Aerodynamika jest jednym z obszarów, w których firma Opel podnosi efektywność swoich pojazdów" — powiedział dyrektor zarządzający ds. inżynierii, Christian Müller. "Zaawansowane benzynowe i wysokoprężne zespoły napędowe oraz najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie elektryfikacji to kolejne narzędzia istotnie przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2. Wszystkie te technologie znalazły zastosowanie w nowej Corsie, która po raz pierwszy będzie dostępna także jako w pełni elektryczna Corsa‑e".
W związku z wyzwaniem jakim jest redukcja emisji CO2, idealne właściwości aerodynamiczne nabierają ogromnego znaczenia zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i klientów. Mały opór powietrza oznacza, że wprawienie samochodu w ruch wymaga mniej energii, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisję. Na przykład obniżenie oporu powietrza o 10 procent skutkuje zmniejszeniem spalania o około 2 procent w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC) lub nawet o 5 procent w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.
Inżynierowie Opela uzyskali wyjątkowo niską wartość współczynnika Cd (0,29), dopracowując każdy szczegół przyczyniający się do poprawy własności aerodynamicznych Corsy. Na przykład podwozie samochodu stało się bardziej opływowe dzięki płaskim panelom zamontowanym na odcinku od komory silnika do tylnej osi. Nowa Corsa jest również wyposażona w spojler przy tylnej krawędzi dachu, który poprawia przepływ powietrza i ogranicza turbulencje zwiększające opór.
Spojler poprawia też aerodynamiczny docisk tylnej osi, co korzystnie wpływa na stabilność nowej Corsy w jeździe na wprost, zwłaszcza przy wyższych prędkościach rozwijanych zazwyczaj na niemieckich autostradach.
W nowej Corsie zastosowano także aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika, która automatycznie zamyka się, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Maleje wówczas opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się własności aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika.
Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze, na przykład w czasie jazdy z prędkościami dopuszczalnymi w terenie zabudowanym.
Szósta generacja małego bestsellera Opla jest nie jest pierwszą aerodynamicznie zoptymalizowaną Corsą debiutującą na targach IAA. W 1995 roku we Frankfurcie Opel zaskoczył branżę studyjnym pojazdem opartym na modelu Corsa, nazwanym "trzylitrowym samochodem". Został on zaprojektowany w taki sposób, aby zużywać średnio mniej niż 3,5 litra paliwa na 100 kilometrów.
Corsa ECO 3 była wyposażona, między innymi, w spojler dachowy z wersji GSi, spojlery przed przednimi kołami oraz poszerzone aerodynamiczne osłony wahaczy tylnych kół. Efektem tych wszystkich zabiegów był szczególnie niski współczynnik oporu czołowego, jak na małego trzydrzwiowego hatchbacka, wynoszący zaledwie 0,29. Po 24 latach taki sam znakomity rezultat uzyskano w seryjnie produkowanym modelu.