Opel Corsa GT - klasyk we Frankfurcie

Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie Opel zaprezentuje trzy nowości - Corsę w trzech wariantach, Astrę z nową gamą silników oraz hybrydowego Grandlanda X Hybrid4. Oprócz nich pojawi się niespodziewany gość - żółta Corsa GT z 1987 roku.

Opel Corsa oraz Corsa GT
Opel Corsa oraz Corsa GT Informacja prasowa (moto)

Znalezienie rzadkiego modelu Corsy GT pierwszej generacji zajęło zespołowi Opel Classic trochę czasu. Ten konkretny samochód, pierwotnie zarejestrowany w Hiszpanii, stał zapomniany w garażu w Portugalii. Przejazd do Frankfurtu zaczął się dla małej, niepozornej wersji Gran Turismo od parkingu przy przystani w Porto.

Opel oferował wersję GT od kwietnia 1985 r. do jesieni 1987 r. Była ona następczynią Corsy SR z 1,3-litrowym silnikiem gaźnikowym o mocy 70 KM. Dodatkowa moc i subtelne spojlery uczyniły z GT usportowioną wersję pierwszej generacji Corsy - aż do czasu debiutu bardziej ekspresyjnej wersji GSi w 1988 roku. Pięciobiegowa manualna skrzynia biegów zmniejszała apetyt na paliwo oraz optymalizowała poziom obrotów silnika na dłuższych trasach.

Nawet w dzisiejszych warunkach Corsa GT jest bardzo cicha, a jazda nią — bezproblemowa. Podwozie nie jest nadmiernie sztywne, nie ma luzu w układzie kierowniczym ani zbędnych informacji na desce rozdzielczej: oprócz zwykłych pokręteł znajdziemy tylko obrotomierz i czujnik ciśnienia oleju. Zużycie paliwa jest zgodne z oficjalnymi danymi z tamtych czasów — prawie nigdy nie przekracza 6 litrów na 100 km. Bardzo pomaga w tym masa własna wynosząca 750 kg - stosunek mocy do masy wynosi 10,71 kg na konia mechanicznego.

Opel Corsa GT Informacja prasowa (moto)

W drodze z Portugalii do Rüsselsheim model GT pojechał do Saragossy, gdzie został wyprodukowany w 1987 roku. Samochód mógł nawet odwiedzić zakład produkcyjny. W podróży na wschód mijała Barcelonę, następnie jadąc przez Francję i Bazyleę wzdłuż Renu. 32-letnia Corsa, której spokojna emerytura w Portugalii została przerwana, pokonała trasę liczącą 2700 km - bez żadnych napraw podczas długiej podróży do Rüsselsheim.

Opel Corsa GT Informacja prasowa (moto)

Ciepłe słońce w Hiszpanii i Portugalii służyło Corsie GT. Życie bez soli na drogach oznaczało brak rdzy i przegnić. Ten żółty staruszek był nadal w dobrym stanie. TÜV zgodził się z tym, więc po badaniu technicznym w Niemczech inspektorzy umieścili swoją cenną naklejkę na tablicy rejestracyjnej. Następnie nadeszło znacznie większe wyzwanie: eksperci z Opel Classic dokładnie sprawdzili nowego przybysza. Odkryto wiele mniej lub bardziej poważnych niedoskonałości: wgniecenia w dachu, nieoryginalną plakietkę, porysowaną szybę, zużyte siedzenia. Nawet klakson brzmiał źle! W końcu samochód został całkowicie rozebrany.

Opel Corsa GT Informacja prasowa (moto)

Zespół Classic spotkał się ze swoimi kolegami z warsztatu Service Workshop. Został utworzony "Projekt IAA 2019" pod przewodnictwem Thorstena Götza i Dietera Edera. Zespół, kawałek po kawałku, odbudował Corsę. Najpierw odnowiono silnik, następnie zawieszenie, amortyzatory i sprężyny. Świeżo pomalowane nadwozie zyskało nowe wykończenie i odpowiednie oznaczenia GT. Następnie przyszedł czas na założenie oryginalnych obręczy kół ze stopów lekkich. Na końcu zamontowane zostały szyby — zaprzyjaźniony dealer Opla miał je na stanie. Corsa GT dostała teraz drugie życie, które rozpocznie się w wielkim stylu - na 68. Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie. Odwiedzający będą mogli podziwiać świeżo odrestaurowaną Corsę GT na stoisku Opla D31 w hali 11.0.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas