Opel - aktywna żaluzja w nowej wersji

W ramach redukcji zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla coraz więcej producentów stosuje w swoich autach żaluzję chłodnicy. Opel zaprezentował niedawno nową wersję rozwiązania.

Nowa, aktywna żaluzja chłodnicy Opla
Nowa, aktywna żaluzja chłodnicy OplaOpel

Aktywne żaluzje sterujące dopływem powietrza chłodzącego komorę silnika przyczyniają się do zmniejszania zużycia paliwa - automatycznie zamykają przednie wloty powietrza, gdy zapotrzebowanie na takie chłodzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się właściwości aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast przy prędkości autostradowej, kiedy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze.

Pierwszą taką żaluzję Opel wprowadził w 2010 r. w Astrze. Teraz zaprezentował nową jej wersję - zamykającą zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy. Specjalny mechanizm steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając wysoce efektywną jazdę w zróżnicowanych warunkach, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza - nawet o 10 proc. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 proc. (w europejskim cyklu pomiarowym) lub nawet o 5 proc. w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.

Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza ma także zalety w aspekcie termicznym, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu - co zwłaszcza zimą zapewnia oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.

Mimo pozornej prostoty założeń rozwiązania, pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza stanowiła poważne wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Musieli oni uwzględnić szereg czynników, w tym nie tylko stylistykę i konstrukcję pojazdu oraz ochronę pieszych, ale także wpływ na wysokość stawek ubezpieczeniowych, rodzaj silnika i przekładni oraz gospodarkę cieplną tych podzespołów, a także, oczywiście, zapotrzebowanie na chłodzenie.

Opel planuje wprowadzić pierwszą pełną aktywną żaluzję przednich wlotów powietrza w zupełnie nowym modelu. Firma pracuje także na innymi rozwiązaniami sprzyjającymi ochronie klimatu.

Źródło: Opel

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas