Ogrzewanie podczerwienią od BMW

Niemiecki producent zaprezentował projekt systemu ogrzewania kabiny samochodu elektrycznego za pomocą promienników podczerwieni.

Prototypowe promienniki podczerwieni zaprojektowane przez BMW.
Prototypowe promienniki podczerwieni zaprojektowane przez BMW.BMW

Według BMW promienniki podczerwieni mogą w przyszłości pomóc w zwiększeniu zasięgu aut elektrycznych i hybrydowych. Są bardziej wydajne od konwencjonalnych układów wentylacji, a możliwość emitowana energii bezpośrednio w kierunku podróżnych pozwala precyzyjnie sterować ogrzewaniem zależnie od potrzeb i liczby osób na pokładzie.

Dodatkowo, promienniki podczerwieni mają zwiększać komfort jazdy. Zamontowane w okładzinach drzwi i w podłodze samochodu, działają bezgłośnie, a efekt ogrzewania jest odczuwalny już po minucie od uruchomienia systemu.

Energia podczerwieni emitowana jest w postaci fal elektromagnetycznych i przekształca się w ciepło dopiero w chwili, gdy pochłaniają ją organizmy lub przedmioty. Powietrze nie jest więc tu nośnikiem ciepła, tak jak w przypadku tradycyjnych układów wentylacji. Promieniowanie podczerwone wykorzystuje się do ogrzewania inkubatorów noworodków.

Marcin Sobolewski

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas