O Puchar Gordon-Bennetta

W dniach 2-5 czerwca odbył się historyczny rajd dla uczczenia setnej rocznicy Wyścigu o Puchar Gordon-Bennetta z 1905 roku. Był on prekursorem współczesnych wyścigów Grand Prix Formuły I.

W rajdzie uczestniczyło ponad 150 zabytkowych samochodów wyścigowych z początków zeszłego wieku. Byli wśród nich reprezentanci Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii, Belgii, Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Meksyku i USA.

Samochody miały do przebycia tę samą trasę, co przed 100 laty - 137-kilometrowy odcinek u podnóża pasma górskiego Puy-de-Dome i wokół wulkanów Owernii. Wśród biorących udział w wyścigu pięć aut uczestniczyło w wyścigach o Puchar Gordon-Bennetta na początku XX wieku: dwa brytyjskie Napiery (1903), dwuosobowy Mercedes 60 HP 2, którego kierowcą przed laty był Camille Jenatzy, zwycięzca Pucharu Gordon-Bennetta w 1903 roku w Irlandii, a także autentyczny Pope Toledo z 1905 roku i Panhard Levassor Z40 (1905). Najstarszym pojazdem w rajdzie był, pochodzący z roku 1897 i uważany za poprzednika samochodu, spalinowy trójkołowiec Leon Bolee.

Przed stu laty zwycięzcą szóstej edycji Pucharu Gordon-Bennetta (Grand Prix Owernii) w 1905 roku, był Leon Thery w samochodzie Richard-Brasier na najnowszych wówczas oponach Michelin - "Semelle" (Podeszwa). Nie tylko zwycięzca jednak, ale aż pięć z pierwszych sześciu aut na mecie wyposażonych było w opony tej firmy. Opona "Semelle" była rzeczywiście niezwykła jak na swoje czasy. "Podeszwa" wzmocniona na grzbiecie gwoździami, zwiększała przyczepność i wytrzymałość opony. Michelin opracował oponę o właściwościach przeciwpoślizgowych, dzięki czemu była lepsza, niż jakakolwiek inna opona na rynku. Dzisiaj uznaje się ją za protoplastę bieżnika. Dzięki sukcesowi opony "Semelle", w okresie od 1904 do 1906 roku Michelin potroił wyniki sprzedaży.

Na potrzeby wyścigu w 1905 roku Michelin wymyślił nie tylko pit stop i oponę przeciwpoślizgową "Semelle", ale także czterokolorową mapę trasy, zwiastując w ten sposób strategiczną wizję firmy na następne dekady: promowanie opon i usług ułatwiających mobilność, a także testowanie innowacji na torze wyścigowym, które następnie znajdują zastosowanie w zwykłych samochodach. Przywiązanie Michelina do innowacji doprowadziło do szeregu przełomów technologicznych, kształtujących rozwój przemysłu samochodowego - takim przełomem była w 1946 roku opona radialna, a w 1998 roku System PAX. Innym przełomowym odkryciem były wynalezione w 1992 roku mieszanki gumy oparte na krzemionce, które umożliwiły zmniejszenie oporów toczenia i obniżenie tym samym zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas