Nowy turbodiesel Audi

Podczas trwającego właśnie Wiedeńskiego Sympozjum Samochodowego, Audi zaprezentowało nową generację jednostki 3.0 TDI Clean Diesel z sześcioma cylindrami w układzie "V".

Nowy silniki 3.0 TDI V6 Audi
Nowy silniki 3.0 TDI V6 AudiAudi
Wiedeńskie sympozjum to już tradycyjne dla Audi miejsce prezentacji nowych silników. W 2009 roku pokazano tu 2,5-litrową jednostkę benzynową TFSI o 5 cylindrach oraz nową generację silnika 3.0 TDI, rok później - motory 3.0 TDI biturbo oraz 1.8 TFSI, a w 2012 - widlastą "ósemkę" 4.0 TFSI.

Nowa odsłona 3-litrowego turbodiesla ma 2967 ccm pojemności i dwa rzędy cylindrów rozwarte pod kątem 90 stopni. Na razie do oferty trafi w dwóch wersjach mocy - 218 oraz 272 KM. Mocniejsza z nich będzie generowała aż 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Co bardziej istotne, przynajmniej z punktu widzenia europejskich norm emisji spalin, jednostka legitymuje się nawet o 13 proc. niższym zużyciem paliwa od poprzednika, co oznacza, że emituje do 15 gramów dwutlenku na kilometr mniej.

Względem poprzednika w silniku pojawiło się kilka nowości: zoptymalizowane pod kątem tarcia pierścienie tłokowe i sworznie, skrzynia korbowa i nowe głowice z osobnymi pętlami chłodzącymi, nowy układ zarządzania energią, a także zmodernizowana turbosprężarka i pompa olejowa o zmiennym wydatku. Ponadto, po raz pierwszy na rynku, zastosowano katalizator SCR ("unieszkodliwiający" tlenki azotu) z układem wtrysku czynnika AdBlue zintegrowany z filtrem cząstek stałych w jednym zespole. W rezultacie turbodiesel spełnia normę Euro VI, która zacznie obowiązywać od września br.

Do Wiednia inżynierowie Audi przywieźli również nową generację dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej przekładni S tronic o 7 przełożeniach, przeznaczonej do współpracy z silnikami montowanymi wzdłużnie i napędzającymi przednie koła. I ona przyczynia się do zmniejszenia apetytu na paliwo (co przekłada się na niższą emisję dwutlenku węgla - do 10 g/km, zależnie od modelu).

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas