Czujnik położenia wału korbowego często uruchamia "check engine". Sprawdź go
Zapaliła się lampka "check engine"? Problem może tkwić w małym elemencie, który szczególnie nie lubi wysokich temperatur. Czujnik położenia wału korbowego to jeden z tych podzespołów, o których istnieniu dowiadujemy się często dopiero wtedy, gdy przestają działać. Niestety, jego awaria może oznaczać, że nie pojedziemy dalej, bo

Spis treści:
Co to jest czujnik położenia wału korbowego?
Ten niewielki element ma za zadanie informowanie komputera pokładowego o aktualnej pozycji i prędkości obrotowej wału korbowego. Na podstawie tych danych system sterowania silnikiem określa, kiedy podać paliwo i kiedy wyzwolić iskrę w świecy zapłonowej. Bez tych informacji nowoczesny silnik po prostu nie może prawidłowo funkcjonować.
Letnie miesiące to szczególnie trudny okres dla czujników położenia wału korbowego. Temperatura pod maską w słoneczny dzień może przekroczyć 100 stopni Celsjusza. W efekcie może to prowadzić do degradacji izolacji przewodów i osłabienia połączeń lutowanych.
Charakterystyczne dla tego typu usterki jest to, że często ma ona charakter przejściowy. Czujnik może działać bez zarzutu po nocnym ochłodzeniu, ale odmawiać posłuszeństwa po rozgrzaniu silnika. Stąd typowa sytuacja: samochód uruchamia się rano bez problemu, ale po kilku godzinach jazdy lub postoju na słońcu nie chce zapalić.
Jakie są objawy awarii czujnika położenia wału korbowego?
Objawy uszkodzenia czujnika bywają mylące. Kierowcy najczęściej zgłaszają trudności z uruchomieniem rozgrzanego silnika, nierównomierną pracę na jałowym biegu oraz nagłe gaśnięcie podczas jazdy. Gdy komputer wykryje brak sygnału z czujnika, zapala się kontrolka "check engine", a silnik może przejść w tryb awaryjny. Oznacza to spadek mocy i wzrost spalania.
System sterowania, nie otrzymując informacji o położeniu wału korbowego, traktuje to jako sygnał poważnej awarii. W odpowiedzi uruchamia procedury ochronne, które mogą prowadzić do odcięcia dopływu paliwa lub znacznego ograniczenia parametrów pracy silnika.
Objawy uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego przypominają bowiem awarię pompy paliwa - w obu przypadkach dochodzi do przerwania dostawy paliwa do silnika. Dlatego przed wymianą jakichkolwiek części warto przeprowadzić dokładną diagnostykę komputerową w warsztacie.
Ile kosztuje czujnik położenia wału korbowego?
Koszt naprawy nie powinien nadmiernie obciążyć domowego budżetu. Nowy czujnik kosztuje zwykle od 20 do 300 złotych, w zależności od marki pojazdu i producenta części. Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny, który wynosi zazwyczaj od godziny do kilku godzin pracy mechanika, w zależności od łatwości wymiany czujnika w danym modelu. Mechanicy zalecają równoczesną wymianę uszczelki, co zapobiega przedostawaniu się brudu do silnika i wyciekowi oleju.