Nowy Nissan Qashqai - informacje i zdjęcia

Nissan zaprezentował drugą generację Qashqaia. Auto powstało na zupełnie nowej platformie, a jego wygląd nawiązuje do większego X-Traila.

Za dopłatą nowy Nissan Qashqai będzie oferowany z 19-calowymi alufelgami oraz z LED-owymi przednimi lampami.
Za dopłatą nowy Nissan Qashqai będzie oferowany z 19-calowymi alufelgami oraz z LED-owymi przednimi lampami.Nissan

Od 2007 roku Qashqai znalazł ponad 2 mln nabywców. W ślad za Nissanem poszli inni producenci, którzy szybko zaprezentowali swoje propozycje w klasie kompaktowych crossoverów. Dziś to segment wyjątkowo popularny i wyjątkowo oblegany - przed drugą generacją Qashqaia stoi więc trudne zadanie poradzenia sobie nie tylko z renomą poprzednika, ale i z licznymi konkurentami.

Druga generacja Qashqaia powstała na nowej, modułowej platformie CMF (Common Module Family) opracowaną we współpracy z Renault. W przyszłości skorzysta z niej m.in. nowe Megane.

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai (2014)

Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan
Nissan Qashqai (2014)Nissan

Nadwozie i wnętrze

W porównaniu do poprzednika kompaktowy crossover Nissana o 4,9 cm jest dłuższy (437,9 cm), o 2 cm szerszy (180 cm) i o 1,5 cm niższy (160 cm). Jest też lżejszy - zależnie od wersji, nawet o 40 kg.

Stylizacją nowy Qashqai nawiązuje do nowego X-Traila (zobacz zdjęcia). Oba modele mają podobnie ukształtowany przedni pas, charakterystycznie wyprofilowaną linię szyb i mocno zaakcentowane tylne nadkola. Opływowe linie w połączeniu z dodatkowymi zabiegami (m.in. zastosowanie spojlera dachowego ze skrzydełkami i osłon podwozia) pozwoliły uzyskać współczynnik oporu aerodynamicznego o wartości 0,32.

Nissan podkreśla, że w trosce o estetykę karoserii czujniki systemów wspomagających zostały ukryte przed wzrokiem. Wśród nowości: w pełni diodowe przednie lampy (opcja) oraz aktywna żaluzja wlotu powietrza, zamykająca się po przekroczeniu 30 km/h (otwiera się tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika). Ta ostatnia poprawia aerodynamikę, a jednocześnie pozwala na obniżenie zużycia paliwa.

Mimo niżej poprowadzonej linii dachu nowy Qashqai jest bardziej przestronny od poprzednika - ilość miejsca nad głową z przodu i z tyłu wzrosła o 10 mm, więcej przestrzeni jest też na nogi i na wysokości ramion. Pojemność bagażnika wzrosła z 400 do 429 l, a sam bagażnik jest znacznie bardziej funkcjonalny. Przykłady? Oparcie kanapy można ustawić pionowo, po jego złożeniu powstaje całkowicie płaska powierzchnia, pod podłogą wygospodarowano schowek na roletę, a wykorzystanie przestrzeni ułatwiają dwie ruchome ścianki. Dodatkowo, wykładzinę podłogową z jednej strony pokrywa łatwe do czyszczenia tworzywo. Dostęp ułatwia wreszcie tylna klapa otwierana o 15 cm wyżej niż dotychczas.

Nissan podkreśla, że nowy Qashqai otrzymał znacznie bardziej ergonomiczne przednie fotele, a w kabinie nie zabrakło przemyślanych rozwiązań, takich jak szczelina w podłokietniku, pozwalająca na wyprowadzenie kabla urządzenia multimedialnego, czy głębsze uchwyty na kubki - umieszczone w nich pojemniki z napojami nie przeszkadzają w zmianie biegów. Przytulny nastrój po zmroku nadaje diodowe oświetlenie w okolicach tunelu środkowego.

Silniki i skrzynie biegów

Do napędu Qashqaia posłużą cztery silniki do wyboru: dwa benzynowe i dwa wysokoprężne, każdy z turbodoładowaniem. Wszystkie współpracują z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi; mocniejszy turbodiesel oferowany będzie także z nową przekładnią bezstopniową Xtronic, imitującą pracę skrzyni automatycznej. Napęd na obie osie zarezerwowany będzie dla wybranych wersji.

Podstawowa jednostka benzynowa 1.2 DIG-T generuje moc 115 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Według producenta zużywa średnio 5,6 l/100 km, m.in. dzięki zastosowaniu systemu start/stop oraz układu odzyskiwania energii.

Mocniejszy "benzyniak" 1.6 DIG-T osiąga moc 150 KM i 240 Nm maksymalnego momentu. Dane fabryczne wskazują, że również potrzebuje średnio 5,6 l na każde przejechane 100 km.

Gamę turbodiesli otwiera zmodyfikowany silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM i 260 Nm maksymalnego momentu (o 20 Nm więcej niż dotychczas). Zmiany owocują nie tylko lepszą dynamiką, ale również wyższą kulturą pracy oraz niższym poziomem hałasu. Jednostka współpracuje z systemem start/stop, który uruchamia ją w ciągu 0,5 s od wciśnięcia pedału sprzęgła. Według Nissana model zużywa średnio zaledwie 3,6 l/100 km.

Mocniejszy silnik wysokoprężny 1.6 dCi (130 KM i 320 Nm) w połączeniu z ręczną skrzynią i przednim napędem potrzebuje w cyklu mieszanym 4,4 l/100 km (4x4: 4,9 l/100 km), a w połączeniu z przekładnią Xtronic - 4,6 l/100 km (tylko napęd na przednie koła).

Dokładne dane techniczne zostaną podane w terminie bliższym rozpoczęcia sprzedaży nowego Qashqaia, zaplanowanego na luty 2014 roku.

Układ jezdny i kierowniczy

Przednie zawieszenie Qashqaia wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne - belkę skrętną (wersje przednionapędowe) lub układ wielowahaczowy (odmiany z napędem na wszystkie koła ALL-MODE 4x4-i).

Aby poprawić sprawność tłumienia nierówności, nowa generacja japońskiego crossovera otrzymała dwururowe amortyzatory. W lepszym utrzymaniu kierunku jazdy ma z kolei pomóc zwiększenie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Nowa jest też przekładnia kierownicza z bardziej bezpośrednim przełożeniem (o 5 proc. mniejsze niż dotychczas). Elektryczne wspomaganie ma dwa tryby pracy: normalny i sportowy.

Bezpieczeństwo

Podobnie jak nowy Note, tak i Qashqai wyróżnia się pakietem systemów aktywnego bezpieczeństwa, zwanym Safety Shield. W jego skład wchodzi m.in. system zapobiegania kolizjom (może z pełną mocą uruchomić hamulce w razie braku reakcji kierowcy na przeszkodę na drodze), monitorowania zmęczenia kierowcy, rozpoznawania ograniczeń prędkości oraz ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i o pojeździe w martwym polu. Ponadto, Qashqai oferowany będzie z adaptacyjnymi światłami drogowymi (automatycznie przełączają się na światła mijania) oraz elektroniczną "szperą" (przyhamowuje jedno z przednich kół w razie utraty przyczepności). Na liście opcji jest też kamera 360° i nowa generacja systemu multimedialnego NissanConnect z 5-calowym ekranem dotykowym i aplikacjami na smartfony.

Za projekt nowego Qashqaia wspólnie odpowiadają inżynierowie Nissana z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Japonii. Model będzie wytwarzany w brytyjskich zakładach Nissana w Sunderland.msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas