Nowy Nissan Qashqai - informacje i zdjęcia
Nissan zaprezentował drugą generację Qashqaia. Auto powstało na zupełnie nowej platformie, a jego wygląd nawiązuje do większego X-Traila.
Od 2007 roku Qashqai znalazł ponad 2 mln nabywców. W ślad za Nissanem poszli inni producenci, którzy szybko zaprezentowali swoje propozycje w klasie kompaktowych crossoverów. Dziś to segment wyjątkowo popularny i wyjątkowo oblegany - przed drugą generacją Qashqaia stoi więc trudne zadanie poradzenia sobie nie tylko z renomą poprzednika, ale i z licznymi konkurentami.
Druga generacja Qashqaia powstała na nowej, modułowej platformie CMF (Common Module Family) opracowaną we współpracy z Renault. W przyszłości skorzysta z niej m.in. nowe Megane.
Nadwozie i wnętrze
W porównaniu do poprzednika kompaktowy crossover Nissana o 4,9 cm jest dłuższy (437,9 cm), o 2 cm szerszy (180 cm) i o 1,5 cm niższy (160 cm). Jest też lżejszy - zależnie od wersji, nawet o 40 kg.
Stylizacją nowy Qashqai nawiązuje do nowego X-Traila (zobacz zdjęcia). Oba modele mają podobnie ukształtowany przedni pas, charakterystycznie wyprofilowaną linię szyb i mocno zaakcentowane tylne nadkola. Opływowe linie w połączeniu z dodatkowymi zabiegami (m.in. zastosowanie spojlera dachowego ze skrzydełkami i osłon podwozia) pozwoliły uzyskać współczynnik oporu aerodynamicznego o wartości 0,32.
Nissan podkreśla, że w trosce o estetykę karoserii czujniki systemów wspomagających zostały ukryte przed wzrokiem. Wśród nowości: w pełni diodowe przednie lampy (opcja) oraz aktywna żaluzja wlotu powietrza, zamykająca się po przekroczeniu 30 km/h (otwiera się tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika). Ta ostatnia poprawia aerodynamikę, a jednocześnie pozwala na obniżenie zużycia paliwa.
Mimo niżej poprowadzonej linii dachu nowy Qashqai jest bardziej przestronny od poprzednika - ilość miejsca nad głową z przodu i z tyłu wzrosła o 10 mm, więcej przestrzeni jest też na nogi i na wysokości ramion. Pojemność bagażnika wzrosła z 400 do 429 l, a sam bagażnik jest znacznie bardziej funkcjonalny. Przykłady? Oparcie kanapy można ustawić pionowo, po jego złożeniu powstaje całkowicie płaska powierzchnia, pod podłogą wygospodarowano schowek na roletę, a wykorzystanie przestrzeni ułatwiają dwie ruchome ścianki. Dodatkowo, wykładzinę podłogową z jednej strony pokrywa łatwe do czyszczenia tworzywo. Dostęp ułatwia wreszcie tylna klapa otwierana o 15 cm wyżej niż dotychczas.
Nissan podkreśla, że nowy Qashqai otrzymał znacznie bardziej ergonomiczne przednie fotele, a w kabinie nie zabrakło przemyślanych rozwiązań, takich jak szczelina w podłokietniku, pozwalająca na wyprowadzenie kabla urządzenia multimedialnego, czy głębsze uchwyty na kubki - umieszczone w nich pojemniki z napojami nie przeszkadzają w zmianie biegów. Przytulny nastrój po zmroku nadaje diodowe oświetlenie w okolicach tunelu środkowego.
Silniki i skrzynie biegów
Do napędu Qashqaia posłużą cztery silniki do wyboru: dwa benzynowe i dwa wysokoprężne, każdy z turbodoładowaniem. Wszystkie współpracują z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi; mocniejszy turbodiesel oferowany będzie także z nową przekładnią bezstopniową Xtronic, imitującą pracę skrzyni automatycznej. Napęd na obie osie zarezerwowany będzie dla wybranych wersji.
Podstawowa jednostka benzynowa 1.2 DIG-T generuje moc 115 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Według producenta zużywa średnio 5,6 l/100 km, m.in. dzięki zastosowaniu systemu start/stop oraz układu odzyskiwania energii.
Mocniejszy "benzyniak" 1.6 DIG-T osiąga moc 150 KM i 240 Nm maksymalnego momentu. Dane fabryczne wskazują, że również potrzebuje średnio 5,6 l na każde przejechane 100 km.
Gamę turbodiesli otwiera zmodyfikowany silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM i 260 Nm maksymalnego momentu (o 20 Nm więcej niż dotychczas). Zmiany owocują nie tylko lepszą dynamiką, ale również wyższą kulturą pracy oraz niższym poziomem hałasu. Jednostka współpracuje z systemem start/stop, który uruchamia ją w ciągu 0,5 s od wciśnięcia pedału sprzęgła. Według Nissana model zużywa średnio zaledwie 3,6 l/100 km.
Mocniejszy silnik wysokoprężny 1.6 dCi (130 KM i 320 Nm) w połączeniu z ręczną skrzynią i przednim napędem potrzebuje w cyklu mieszanym 4,4 l/100 km (4x4: 4,9 l/100 km), a w połączeniu z przekładnią Xtronic - 4,6 l/100 km (tylko napęd na przednie koła).
Dokładne dane techniczne zostaną podane w terminie bliższym rozpoczęcia sprzedaży nowego Qashqaia, zaplanowanego na luty 2014 roku.
Układ jezdny i kierowniczy
Przednie zawieszenie Qashqaia wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne - belkę skrętną (wersje przednionapędowe) lub układ wielowahaczowy (odmiany z napędem na wszystkie koła ALL-MODE 4x4-i).
Aby poprawić sprawność tłumienia nierówności, nowa generacja japońskiego crossovera otrzymała dwururowe amortyzatory. W lepszym utrzymaniu kierunku jazdy ma z kolei pomóc zwiększenie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Nowa jest też przekładnia kierownicza z bardziej bezpośrednim przełożeniem (o 5 proc. mniejsze niż dotychczas). Elektryczne wspomaganie ma dwa tryby pracy: normalny i sportowy.
Bezpieczeństwo
Podobnie jak nowy Note, tak i Qashqai wyróżnia się pakietem systemów aktywnego bezpieczeństwa, zwanym Safety Shield. W jego skład wchodzi m.in. system zapobiegania kolizjom (może z pełną mocą uruchomić hamulce w razie braku reakcji kierowcy na przeszkodę na drodze), monitorowania zmęczenia kierowcy, rozpoznawania ograniczeń prędkości oraz ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i o pojeździe w martwym polu. Ponadto, Qashqai oferowany będzie z adaptacyjnymi światłami drogowymi (automatycznie przełączają się na światła mijania) oraz elektroniczną "szperą" (przyhamowuje jedno z przednich kół w razie utraty przyczepności). Na liście opcji jest też kamera 360° i nowa generacja systemu multimedialnego NissanConnect z 5-calowym ekranem dotykowym i aplikacjami na smartfony.
Za projekt nowego Qashqaia wspólnie odpowiadają inżynierowie Nissana z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Japonii. Model będzie wytwarzany w brytyjskich zakładach Nissana w Sunderland.
msob