Nowy, mały turbodiesel Mazdy

Mazda opublikowała dziś parametry 4-cylindrowego turbodiesla Skyacitv-D o pojemności 1,5 litra, który trafi pod maskę nowej "dwójki". Ta zadebiutuje jesienią br.

Jednostka Skyactiv-D o pojemności 1,5 litra
Jednostka Skyactiv-D o pojemności 1,5 litraMazda
Przez wiele lat Mazda nie miała własnego niewielkiego turbodiesla - w połowie lat 90. krótko stosowała jednostkę Isuzu, a w później korzystała z poddanych modyfikacjom silników 1.4 i 1.6 (Y4 i Y6) koncernu PSA.

Jednostka jest wspomagana turbosprężarką o zmiennej geometrii, ma chłodzony wodą intercoolerem zintegrowanym z kolektorem dolotowym, niski jak na diesla stopień sprężania (14,8:1) oraz dwa układy EGR (nisko- i wysokociśnieniowy - co pozwala ograniczyć ilość tlenków azotu bez obniżania ciśnienia doładowania). Z pojemności 1,5 litra generuje ona moc 105 KM przy 4000 obr./min oraz 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1500-2500 obr./min - to parametry podobne jak w przypadku volkswagenowskiego silnika 1.6 TDI.

Nowy turbodiesel będzie współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną oraz systemem regeneracji energii podczas hamowania i-ELOOP, wykorzystującym kondensator.

Mazda nie ujawnia, czy silnik będzie też oferowany pod maską "trójki" - ale biorąc pod uwagę stawki podatkowe w wielu krajach, wprowadzenie go do większego modelu byłoby rozsądnym posunięciem.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas