Nowy diesel Renault. Ma tylko 1,6 l i aż 160 KM mocy!
Zjawisko "downsizigu" zatacza coraz szersze kręgi. Do tej pory inżynierowie skupiali się głownie na jednostkach napędowych o zapłonie iskrowym. Teraz przyszła pora na silniki Diesla...
Nową, zaprojektowaną zgodnie z zasadami downsizingu, jednostkę wysokoprężną zaprezentowało właśnie Renault. Konstrukcja o pojemności 1,6 l nosi nazwę Energy dCi i - jako pierwszy wysokoprężny silnik o tej pojemności - wyposażona została w podwójne doładowanie.
System doładowania składa się z dwóch sekwencyjnych turbosprężarek. Pierwsza, o bardzo małej bezwładności, zapewnia duże ciśnienie doładowania przy niewielkich obrotach. 90 proc. maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już od 1500 obr./min. Druga turbosprężarka załącza się przy wyższych obrotach dla podtrzymania korzystnego przebiegu krzywej momentu.
By zminimalizować zużycie paliwa i poprawić osiągi zastosowano m.in. nowatorskie pierścienie cylindrowe o przekroju w kształcie litery "U", które zapewniać mają mniejsze tarcie.
Osiągi nowej jednostki robią wrażenie. Silnik rozwija moc 160 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm. Oznacza to, że z jednego litra pojemności francuskim inżynierom udało się uzyskać aż 100 KM! Co więcej, zdaniem Renault, jednostka zużywać ma o 25 proc. mniej paliwa, niż silniki o zbliżonych osiągach o pojemności 2,0 l. Nowy motor spełnia normy emisji spalin Euro6.
Renault zapowiada, że nowa jednostka, z racji osiągów, oferowana będzie głównie w "nowych pojazdach segmentu D i E".