Nowe Volvo XC90 - informacje i zdjęcia

12 długich lat - tyle pozostawała w produkcji pierwsza generacja Volvo XC90, samochód zaprojektowany jeszcze w czasach, gdy w motoryzacji rządziła elektryka, a nie elektronika. Nowe wcielenie modelu rozpoczyna w historii szwedzkiej marki całkiem nową epokę.

Volvo XC90 (2015)
Volvo XC90 (2015)Volvo

I to bez żadnej przesady. XC90 jest jednym z elementów wycenionego na 11 mld euro projektu rewitalizacji szwedzkiej marki, przeprowadzanego właśnie przez koncern Geely - jej chińskiego właściciela. To nie tylko samochód ważny z punktu widzenia statystyk sprzedaży, ale i pierwszy zbudowany na nowej, modułowej platformie SPA, z której w przyszłości skorzystają kolejne modele, pierwszy od lat stworzony bez udziału Forda, pierwszy z napędem hybrydowym i... ostatnia dla Volvo szansa ratunku przed postępującą globalizacją oraz konsolidacją działalności w przemyśle motoryzacyjnym (więcej informacji: XC90 - ostatnia deska ratunku).

Bryła nowego XC90 żywo nawiązuje do poprzednika, podobnie zresztą przetłoczenia po bokach karoserii, kształt tylnych świateł i linia szyb. Samochód ma proste, konserwatywne linie, a jego szeroki wlot powietrza skutecznie wyróżnia się na tle podobnych znaków rozpoznawczych Audi, BMW i Mercedesa. Jedynym "barokowym" odstępstwem są LED-owe reflektory ze światłami dziennymi przypominającymi literę "T". Motyw ten stanowi nawiążanie do młota Thora, nordyckiego boga piorunów. Co ciekawe, w topowej wersji wyposażenia felgi będą montowane felgi o imponującej, 22-calowej średnicy. Zależnie od preferencji, model oferowany jest z eleganckim pakietem stylistycznym Urban z dodatkami z polerowanej stali lub terenowym Rugged, z plastikowymi osłonami.

Lista opcji XC90 obejmuje 1400-watowe nagłośnienie Bowers & Wilikns z 19 głośnikami, w tym z wentylowanymi subwooferami zintegrowanymi z konstrukcją nadwozia - takie rozwiązanie, stosowane już w Mercedesie SL, zapewnia wyjątkową jakość dźwięku.

Wnętrze XC90 jest umeblowane siedmioma fotelami - producent deklaruje, że w ostatnim rzędzie mogą wygodnie podróżować osoby o wzroście do 170 cm (szacunek za szczerość). Siedzenia w drugim rzędzie są na życzenie sterowane elektrycznie, a zewnętrzne miejsca mają także funkcję podgrzewania. Całość sprawia bardzo przytulne i bardzo wytworne wrażenie. Uwagę zwraca minimalistyczna stylizacja kokpitu, duże połacie naturalnych materiałów - drewna, metalu i skóry - oraz wysmakowane detale, takie jak żłobione pokrętła, dźwignia zmiany biegów wykonana z kryształowego szkła wyraźne przeszycie foteli czy duży centralny ekran systemu multimedialnego (odpowiedzialny również za sterowanie wentylacją). Wbrew wcześniejszym doniesieniom, system CarPlay dla urządzeń Apple będzie dostępny dopiero w 2015 roku.

Volvo XC90 - wnętrze (2015)Volvo

Pod maską - wyłącznie 4-cylindrowe jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa połączone z 8-biegowymi automatami, a wśród nich:

  • diesle biturbo o mocy 190 lub 225 KM (D4/D5; 400/470 Nm maksymanego momentu obrotowego);
  • silniki benzynowe z turbosprężarką i kompresorem o mocy 254 lub 320 KM (T5/T6; 350/400 Nm maksymalnego momentu)

Ostatnią i najciekawszą pozycją w gamie jest wariant hybrydowy T8 z 4-cylindrowym, benzynowym silnikiem 2.0 z podwójnym doładowaniem (kompresor i turbo), napędzającym koła przedniej osi, oraz 80-konnym motorem elektrycznym, wprawiającym w ruch koła tylne. Razem tandem ten generuje imponujące 400 KM i 640 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki energii zgromadzonej w bateriach litowo-jonowych XC90 T8 może pokonać do 40 km bez udziału jednostki spalinowej, co ma pozwalać na przejechanie dystansu 100 km na dawce zaledwie 2,6 l.

W zawieszeniu Volvo zastosowano aktywne amortyzatory z kilkoma trybami tłumienia (prawdopodobnie wyposażenie opcjonalne).

Mówisz "Volvo", myślisz "bezpieczne auto". Nie inaczej jest z XC90 - model został wyposażony w fotele ze specjalnym układem amortyzacji sił pionowych występujących pomiędzy ramą a pokryciem, system zatrzymujący auto próbujące ruszyć przed nadjeżdżającym samochodem (np. na skrzyżowaniu), układ City Safety, chroniący przed potrąceniem pieszego lub rowerzysty, w dzień i w nocy, a także aktywny tempomat z funkcją jazdy półautonomicznej, umożliwiający "śledzenie" poprzedzającego pojazdu przy niewielkich prędkościach (np. w korkach).

Volvo XC90

Do sieci wypłynęły pierwsze fabryczne zdjęcia nowego Volvo XC90.Przypomnimy, że model powstał na zupełnie nowej platformie modułowej SPA, a do jego napędu posłużą nowe, 4-cylindrowe jednostki z rodziny Drive-E oraz napęd hybrydowy z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka (więcej informacji).

Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo
Volvo XC90 (2015)Volvo

Z okazji premiery Volvo wprowadzi do sprzedaży odmianę XC90 First Edition, zbudowane w liczbie 1927 sztuk (w 1927 roku założono szwedzką markę). Jej sprzedaż ruszy 3 września br. o godzinie 10 na łamach strony internetowej Volvo.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas