Nowe, tanie systemy samochodowe
Firma Delphi opracowała nową technologię, dzięki której układy telematyczne i multimedialne urządzenia samochodowe staną się dostępne dla nabywców europejskich samochodów klasy średniej.
Według niej nowe urządzenie o nazwie Communiport R@dio stworzy w Europie poważny rynek na multimedia samochodowe i znacznie przyśpieszy rozwój zastosowań układów telematycznych. Biorąc pod uwagę parametry techniczne urządzenia, producenci samochodów będą w stanie wyposażać swoje pojazdy w system audio, zintegrowany telefon, układ nawigacji w czasie rzeczywistym i podręczne "biuro" za cenę, która będzie atrakcyjna dla wszystkich sektorów rynku.
Większość europejskich miłośników motoryzacji docenia zalety samochodowych urządzeń multimedialnych i układów telematycznych, jednakże przy dzisiejszej wysokiej cenie tych skomplikowanych technologii, cieszą się one dość umiarkowanym powodzeniem wśród producentów samochodów z segmentów masowo produkowanych.
-
Dokładnie przeanalizowaliśmy te segmenty rynku i opracowaliśmy nową koncepcję, dzięki której układy telematyczne i multimedia samochodowe staną się atrakcyjne cenowo dla znacznie szerszego kręgu odbiorców
- mówi dr Robert Schumacher, szef pionu Delphi Delco Electronics Systems odpowiedzialny za technologie bezprzewodowe i multimedia samochodowe.
Tradycyjne systemy telematyczne budowane są na bazie zainstalowanej w samochodzie platformy PC, która komunikuje się ze światem zewnętrznym za pośrednictwem wbudowanego telefonu komórkowego. Większość systemów wymaga od użytkownika zakupu lokalnej bazy danych nawigacyjnych na płycie CD lub DVD, a ich przetwarzanie jest w całości realizowane w jednostce głównej systemu zainstalowanej w samochodzie.
System Delphi eliminuje konieczność zainstalowania w pojeździe zarówno wydajnej jednostki PC z pojemną pamięcią, jak i zintegrowanego telefonu z towarzyszącym mu modemem i układem antenowym. Uzyskuje się to wykorzystując bezprzewodowe łącze Bluetooth w osobistym telefonie komórkowym kierowcy do komunikacji elektronicznych układów pojazdu z komputerem głównym klasy mainframe zainstalowanym w zdalnym centrum obsługowym. Dane nawigacyjne są przechowywane w tym centrum, dzięki czemu użytkownik nie musi kupować płyty z danymi dla każdego odcinka trasy, którą zamierza przebyć.
Gdy zachodzi potrzeba użycia systemu nawigacyjnego, urządzenie Delphi ustala położenie pojazdu za pomocą zintegrowanego odbiornika systemu GPS (Global Positioning System) i prosi kierowcę o wskazanie docelowego punktu podróży. Następnie urządzenie łączy się z dostawcą usług, a znajdujący się tam komputer wykonuje obliczenia i przekazuje do urządzenia Delphi obliczone informacje o trasie. Pierwszy kierunek jazdy jest znany w ciągu kilku sekund, a dane całej trasy są pobierane w tle. Zatem kierowca otrzymuje wskazówki nawigacyjne z syntezatora głosu wbudowanego w jednostkę główną systemu, wspomagane przez ruchome symbole graficzne pojawiające się na wbudowanym ekranie LCD. Poza ceną, rozwiązanie zdalne ma również inne zalety. Z uwagi na to, iż dane przechowywane w centralnym serwerze łatwo poddają się aktualizacji, mogą na bieżąco uwzględniać miejsca robót drogowych, a nawet aktualne korki uliczne. Zamiast płacić z góry za dane, które mogą się w ogóle nie przydać, kierowcy będą mogli kupować usługę na zasadzie zapłaty za dane o określonej trasie. Właściciele pojazdów nie muszą przy tym kupować telefonu kompatybilnego z systemem zainstalowanym w samochodzie - mają tu pełną swobodę, wystarczy dowolny model telefonu komórkowego wyposażony w łącze Bluetooth. Delphi szacuje, że do momentu rozpoczęcia produkcji nowego systemu przewidzianego na połowę dekady, około 60-70 procent używanych w Europie telefonów komórkowych będzie wyposażonych w Bluetooth, a wśród użytkowników biznesowych odsetek ten może sięgnąć nawet 90 procent.
Urządzenie Communiport R@dio oferuje także cały szereg funkcji o charakterze osobistego "biura". Użytkownik będzie mógł przechowywać terminarze elektroniczne, harmonogramy planowanych czynności, pocztę elektroniczną i inne dane biurowe na serwerze dostawcy usług, mając do nich równie łatwy dostęp z samochodu, jak i ze swego domowego czy biurowego komputera. Wbudowana przeglądarka WAP umożliwia dostęp do informacji w sieci WWW (np. wiadomości finansowe, repertuary kin, wydarzenia lokalne itp.).
-
Nasz zintegrowany system nie tylko udostępnia licznej grupie klientów o mniej zasobnych portfelach rozpowszechnione dziś usługi, ale stanowi również bramę do przyszłych usług telematycznych. Dzięki niemu usługi takie, jak tylko się pojawią, od razu trafią na rynek masowy
- komentuje Schumacher. -
Większość nabywców nowych samochodów będzie mogła sobie na nie pozwolić, a producenci będą wyposażać swoje samochody w wiele nowych, atrakcyjnych systemów i funkcji - co oznacza nowe, znaczące źródła przychodów
.