Nowe regulaminy, samochody i zespoły
Najbardziej oczekiwany sezon Rajdowych Mistrzostw Świata FIA został rozpoczęty. Duże zmiany w regulaminach sportowych spowodowały, że na trasach odcinków specjalnych pojawiły się samochody o dużo większych mocach i nowym wyglądzie.
![Kierowcy WRC](https://i.iplsc.com/0006CGAWN5QA7420-C322-F4.webp)
Jedną z najbardziej sensacyjnych wiadomości końca ubiegłego roku była decyzja czterokrotnego mistrza świata Sebastiena Ogiera o zmianie samochodu na Fiestę WRC. Toyota, największy producent samochodów na świecie powrócił do Rajdowych Mistrzostw Świata po 17 latach nieobecności. Do giganta z Japonii dołączył po rocznym "urlopie" wielokrotny mistrz Citroen. Wśród rajdowych gwiazd znalazł się także Hyundai, który w sezonie 2016 wywalczył mistrzowskie tytuły wśród producentów i kierowców oraz Ford w barwach M-Sportu. Każdy ze zgłoszonych zespołów podpisał kontrakty z trzema kierowcami, a pełna lista fabrycznych teamów i zawodników przedstawia się następująco:
Rajd Monte Carlo 2017 w obiektywie Grzegorza Kozery
![](https://i.iplsc.com/0006CF0063XGJAVI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZZUOU8NJP1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZY0AE7Q4EP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZXLXWQ1XL7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZW3A63W9L7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZVGJEERPA8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZUF7PYS0NB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZT13DLUI2R-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZSCCNAGH2V-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZRIX756GP7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZQ28X1BGGW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZPHW52SSNX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZO5KEDM3H6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZNE8X1AE4D-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZMCAE6LIUP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZLSTP6OYUB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZKQ0RXBT7J-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZJBGFQEU1L-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZIW09APPEV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZHUYAK1EXH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZG7HSJC4KH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZF2T1OCM72-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZEVQ4909BR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZDQO977HRH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZCVLAOLY05-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZB4QFWAPRN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZAVFI9R49X-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ95LJX4SLN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ8EERP95XC-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ71U4320WJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ6UC7WY740-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ5SH2V9K78-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ4N71JMK09-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ3LQWC27WV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ2FV66C84V-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ1JORRLON8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEZ08J0DWGKJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYZGP7UQ5H0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYYLITKC4G1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYX6MM77EEU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYWV2LWS7LF-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYVERRI8MGH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYUHKFDLULD-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYT8PU445FR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYSI0F7R8UN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYRL3MWPV8K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYQGTTMOII4-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYPVECHEJLB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYOQDO8657L-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYNY9D7SGXA-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYMOWHSGYF8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYLL4UVX084-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006CEYKRJC4JFJE-C322-F4.webp)
Citroen Total Abu Dhabi WRT:
Kris Meeke (GBR), Craig Breen (IRL), Stephane Lefebvre (FRA)
Hyundai Motorsport:
Thierry Neuville (BEL), Hayden Paddon (NZL), Dani Sordo (ESP)
M-Sport World Rally Team (Ford):
Sebastien Ogier (FRA), Ott Tanak (EST), Elfyn Evans (GBR)
Toyota Gazoo Racing WRC:
Jari-Matti Latvala (FIN), Juho Hanninen (FIN), Esapekka Lappi (FIN)
W ubiegłym roku Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła szereg zmian w regulaminach sportowych dotyczących Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2017. Ich lista jest długa, a najważniejsze z nich są następujące:
- Tylko kierowcy reprezentujący zgłoszonego producenta, którzy uzyskali akceptację FIA mogą korzystać z samochodów WRC w specyfikacji 2017.
- Producent może nominować minimum dwa, a maximum trzy samochody do zdobywania punktów w Mistrzostwach Producentów. Punkty zdobyte przez dwa najwyżej sklasyfikowane samochody w klasyfikacji końcowej będą zaliczone do Mistrzostw Producentów. Dodatkowe samochody mogą być wystawione przez producenta, ale nie będą mogły zdobywać punktów w Mistrzostwach Producentów. Nie jest już wymagane nominowanie przez producenta zawodnika o statusie pierwszego kierowcy. Tak jak poprzednio obowiązują natomiast zgłoszenia zawodników do każdego rajdu przed terminem upływu zgłoszeń.
- Kolejność startu w rajdach WRC została zmieniona w następujący sposób:
Dzień 1: Wszystkie samochody startują w kolejności zgodnej z aktualną klasyfikacją w Mistrzostwach Świata
Dzień 2: Kierowcy z priorytetem P1 startują w odwrotnej kolejności do klasyfikacji po pierwszym dniu. Pozostali zawodnicy startują w kolejności zgodnej z klasyfikacją rajdu.
Dzień 3: Kierowcy z priorytetem P1 startują w odwrotnej kolejności do klasyfikacji po drugim dniu. Pozostali zawodnicy startują w kolejności zgodnej z klasyfikacja rajdu.
- Kierowcy z priorytetem P1 korzystający z Rally 2 startują na końcu grupy zawodników z priorytetem P1.
- Priorytet 1 (P1) jest zastrzeżony dla kierowców samochodów WRC zgłoszonych przez producenta lub zgłoszonych w FIA WRC Trophy. Priorytet 2 (P2) będzie nadal dotyczył kierowców uprawnionych do zdobywania punktów w WRC2, a Priorytet 3 (P3) obejmie zawodników WRC3 i JWRC.
- Zmieniony został system punktacji na odcinku Power Stage. Punkty przyznawane są kierowcom i pilotom za pięć pierwszych miejsc według schematu: 5-4-3-2-1.
- Producenci nie muszą już korzystać tylko z jednego nominowanego przez nich dostawcy opon w sezonie. W związku z tym różne marki opon mogą być wykorzystywane w kolejnych rajdach, a także różnych samochodach tego samego zespołu.
- Powstała nowa klasyfikacja FIA WRC Trophy (Trofeum WRC) dla kierowców i pilotów rywalizujących samochodami WRC w specyfikacji 2016 i starszej. Maksymalna liczba rajdów - rund WRC Trophy wynosi 7, a do końcowego wyniku liczą się najlepsze rezultaty z sześciu z nich. Jeżeli w cyklu zostanie zarejestrowanych mniej niż pięciu zawodników to tytuły nie będą przyznane.
- Zawodnik rywalizujący w WRC2, aby zostać sklasyfikowanym na koniec sezonu musi wystartować w obowiązkowych rundach w Portugalii (19-21 maja), w Niemczech (18-20 sierpnia) i w Wielkiej Brytanii (27-29 października).
- M-Sport jest dostawcą samochodów Fiesta R2 dla FIA JWRC w sezonach 2017 i 2018. Sześć rund tego cyklu w sezonie 2017 to rajdy: Francji, Włoch, Polski, Finlandii, Niemiec I Hiszpanii.
- Nie maja już obowiązku, aby odcinki specjalne stanowiły 25 procent trasy rajdu. Całkowity dystans odcinków specjalnych pozostaje natomiast pomiędzy 300 a 500 kilometrów.
- Rekonesans przed rajdem musi zostać zakończony w środę do godziny 17:00. Czas pomiędzy godzinami 17:00 i 20:00 jest przeznaczony na działania FIA i zespołów związane z mediami.
- Liczba nadwozi, które producent może wykorzystać w trakcie sezonu została zwiększona z sześciu do dziewięciu, a liczba dni testowych z 42 do 55.
- Jeżeli podczas rajdu nie zostanie pokonany planowany dystans odcinków specjalnych to zgodnie z klasyfikacją końcową "pełne" punkty zostaną przyznane w przypadku rozegrania ponad 75% długości odcinków. Połowa punktów będzie przyznana, gdy przejechany dystans oesów będzie się zawierał pomiędzy 50 i 75 % ich długości. Punkty nie będą przyznane jeżeli rywalizacja będzie rozegrana na mniej niż połowie planowanego dystansu odcinków specjalnych. Powyższe reguły nie dotyczą odcinka Power Stage jeżeli zostanie rozegrany.