Nowe baterie wytrzymają 8 mln km. Spalinówki nie mają szans
8 mln km. Taki przebieg wytrzymywać mogą litowo-jonowe baterie samochodów elektrycznych wykorzystujące technologię katod monokrystalicznych. Wynikami badań w tym zakresie pochwaliło się właśnie laboratorium Jeffa Dahna na kanadyjskim Dalhousie University.
Spis treści:
Wyniki badań nad nową technologią zapowiadają prawdziwą rewolucję. Naukowcy udowodnili właśnie, że nowe baterie z katodami monokrystalicznymi są w stanie wytrzymać nawet 10-krotnie dłużej niż obecne.
Bateria wytrzyma 15 samochodów. Na ten przełom czekali kierowcy
Jako główne wady samochodów elektrycznych sceptycy elektromilności nieustannie wskazują niewielki zasięg, konieczność długiego ładowania pojazdu i gigantyczne koszty związane z wymianą zużywających się baterii trakcyjnych. Przykładowo – wymiana akumulatora trakcyjnego w Tesli model S to wydatek około 100 tys. zł. Z drugiej strony - już dziś wielu producentów elektrycznych pojazdów oferuje 7-letnią gwarancję na akumulator trakcyjny i określa ich żywotność na co najmniej 160 tys. km.
Okazuje się jednak, że w niedługiej przyszłości gwarancja na akumulator może być limitowana nie setkami tysięcy lecz milionami kilometrów przebiegu.
8 mln km na jednym akumulatorze. Spalinówki nie mają szans
Całkiem prawdopodobne, że obawy o trwałość akumulatorów staną się wkrótce pieśnią przeszłości. Przełomem w tej dziedzinie będzie najpewniej upowszechnienie się nowej generacji baterii litowo-jonowych wykorzystujących katody monokrystaliczne. Naukowcy z laboratorium Jeffa Dahna na kanadyjskim Dalhousie University udowodnili właśnie, że zanim takie ogniwo straci 20 proc. pojemności jest w stanie wytrzymać 20 tysięcy cykli pracy.
Jeśli przyjmiemy, że zasięg typowego samochodu elektrycznego wynosi 350 kilometrów, otrzymamy ponad 6 milionów kilometrów przebiegu
Analogicznie - przy założeniu, że drogowa kariera przeciętnego samochodu wynosi około 400 tys. km, oznacza to, że bateria trakcyjna wykonana w tej technologii przeżyłaby 15 karoserii!
Sami autorzy badania idą jeszcze dalej twierdząc, że 20 tysięcy cykli uznać można za ekwiwalent 5 mln mil (8 mln kilometrów) intensywnej eksploatacji na przestrzeni sześciu lat.
Baterie z katodą monokrystaliczną. Na ten przełom czekali kierowcy
Zachodzący w toku eksploatacji spadek pojemności baterii litowo-jonowych wynika z kilku powodów. Główne to m.in. stopniowy ubytek elektrolitu i fizyczna degradacja elektrod. Obecnie do ich budowy stosowane są specjalne spoiwa, a same elektrody poddawane są wielokrotnemu walcowaniu, by uzyskać jak największy stosunek powierzchni do objętości. Mimo tego wędrujące przez nie jony degradują strukturę elektrod, które – upraszczając – z czasem zaczynają się wykruszać, co wiąże się ze spadkiem ich powierzchni. Niekorzystne zjawisko w gigantycznej mierze odpowiada za ograniczenie skuteczności przepływu jonów i w konsekwencji – spadek pojemności samego ogniwa.
W przypadku badanych przez laboratorium Jeffa Dahna na kanadyjskim Dalhousie University ogniw z nowym rodzajem elektrody – katodą monokrystaliczną – jest inaczej. Nowy rodzaj katody udowodnił właśnie swą niezwykłą wytrzymałość, które przekłada się na skokowy wzrost trwałości samych baterii.
Akumulator przeżyje 15 karoserii. Największy problem elektryków rozwiązany
Autorzy badania zauważają, że ogniwa litowo-jonowe z monokrystaliczną katodą są już wytwarzane komercyjnie, co oznacza, że upowszechnienie się nowej technologii nie powinno zająć dłużej niż kilka lat. Szanse są spore, zwłaszcza że – z wyników prac kanadyjskich naukowców – garściami korzysta sponsorująca to laboratorium Tesla.
Same badania kanadyjskich naukowców miały na celu opracowanie ”dokładnej charakterystyki” i ”modelowania degradacji” nowego rodzaju baterii. W badaniu porównano m.in. dwa ogniwa z katodami NMC, czyli wykonanymi z kryształów niklu-manganu-kobaltu.
W wynikach badania przeczytać można np. że ogniwo NMC532 z katodą monokrystaliczną osiągnęło podobny poziom zużycia co porównawcze ogniwo NMC622 (z klasyczną elektrodą) przy blisko 10-krotnie większej liczbie cykli.
Historia cykli jednokrystalicznej komórki NMC532 odpowiada przebyciu około 8 milionów kilometrów (5 milionów mil). Korzystając z tych samych założeń, równoważna odległość podróży EV dla silnie obciążonej komórki polikrystalicznej NMC622 wynosi 952 000 km (592 000 mil)