Niemcy zamienią się w wielki plac budowy. 500 mld euro na remonty dróg

Chociaż do niedawna infrastruktura drogowa w Niemczech uchodziła za synonim jakości bezpieczeństwa, od kilku lat jej stan nieustannie się pogarsza. W kiepskiej kondycji są nie tylko drogi krajowe, ale też autostrady, mosty i linie kolejowe. Jak informuje ADAC, w najbliższych latach Niemcy mogą się stać jednym wielkim placem budowy, a powodem jest porozumienie w sprawie utworzenia specjalnego funduszu o wartości 500 miliardów euro.

Niemcy zamienią się w wielki plac budowy. 500 mld euro na remonty dróg
Niemcy zamienią się w wielki plac budowy. 500 mld euro na remonty dróg NurPhotoGetty Images

Niemieckie media od lat donoszą o pogłębiających się problemach infrastruktury komunikacyjno-drogowej. Nie brakuje informacji o opóźnieniach na kolei, zniszczonych mostach i autostradach w tragicznym stanie. Wszystko jednak wskazuje na to, że wkrótce sytuacja może ulec zmianie.

Niemcy przeznaczą 500 mld euro na remont infrastruktury

W trakcie niedawnej debaty niemieckie władze osiągnęły bowiem porozumienie w sprawie największego programu infrastrukturalnego w historii tego kraju. Mowa o specjalnym funduszu w wysokości 500 mld euro przeznaczonego na modernizację infrastruktury. Głównym celem renowacji zostaną objęte autostrady, drogi krajowe, mosty oraz linie kolejowe. To oznacza, że już przyszły rok może przynieść większe korki i utrudnienia dla kierowców na niemieckich drogach.

Wkrótce takie widoki mogą stać się w Niemczech codziennością. Sean GallupGetty Images

Niemieckie drogi w coraz gorszym stanie. Potrzebny pakiet naprawczy

Z danych Federalnego Ministerstwa Transportu wynika, że stan niemieckiej infrastruktury drogowej systematycznie się pogarsza. W latach 2021/22 aż 7112 km dróg uznano za wymagające natychmiastowego remontu, podczas gdy w sezonie 2017/18 było to 5797 km. Problem dotyczy nie tylko dróg i szlaków wodnych, ale także mostów kolejowych, które w ubiegłym roku stały się jednym z głównych tematów w niemieckich mediach.

Chodzi o dramatyczne wydarzenie z września 2024 roku, które stało się dla niemieckich władz wyraźnym sygnałem ostrzegawczym. W Dreźnie do Łaby runął fragment mostu Caroli, łączącego historyczne stare miasto z nowymi osiedlami. Katastrofa nie tylko sparaliżowała ruch w mieście, ale także uszkodziła dwie kluczowe linie ciepłownicze. Kierowcy zmuszeni byli korzystać z innych mostów, co doprowadziło do ogromnych korków.

1160 mostów kolejowych do wymiany. Niemcy ruszają z remontami

Poważne problemy dotyczą również niemieckich mostów kolejowych. Rząd podaje, że mimo bieżących remontów aż 1160 z nich wymaga całkowitej wymiany. Dodatkowo pilnej modernizacji potrzebuje 17,5 tys. km linii kolejowych przy łącznej sieci liczącej około 61 tys. km. Do 2030 roku Niemcy planują realizację 41 dużych projektów renowacyjnych obejmujących cały sektor kolejowy.

Ekonomiści chwalą ambitny projekt niemieckiego rządu

Niemieckie stowarzyszenia biznesowe, ekonomiści i związki zawodowe pozytywnie oceniają ambitny plan rządu. Fundusz nie tylko pozwoli na kluczowe inwestycje w infrastrukturę drogową, ale także może pobudzić spowolnioną gospodarkę. Eksperci podkreślają, że szybkie wdrożenie pakietu może przynieść pierwsze efekty już w drugiej połowie roku. Program ma obowiązywać przez dekadę.

Nowa Toyota C-HR+. Niech nie zmyli was nazwa, to kompletnie inne autoINTERIA.PL