Niemcy. Wyższe kary dla kierowców; ułatwienia dla rowerzystów

Nowelizacja ustawy o ruchu drogowym zwiększa w RFN wysokość mandatów za przekraczanie prędkości i złe parkowanie oraz wprowadza szereg przepisów ułatwiających jazdę rowerzystom.

article cover
123RF/PICSEL

Za przekroczenie prędkości grożą mandaty od 20 do nawet 600 euro - wynika z nowelizacji ustawy o ruchu drogowym, która weszła w życie we wtorek 28 kwietnia. O zmianach informuje na stronie internetowej federalne ministerstwo transportu.

Za znaczne przekroczenie prędkości, od 21 km/h w terenie zabudowanym i od 26 km/h w terenie niezabudowanym kierowca otrzyma min. miesięczny zakaz prowadzenia pojazdu.

Za przekroczenie prędkości o ponad 61 km/h w terenie zabudowanym i ponad 70 km/h w terenie niezabudowanym zakaz prowadzenia pojazdu potrwa 3 miesiące.

Znacznie zwiększyła się wysokość mandatów za parkowanie na chodnikach i ścieżkach rowerowych, za zatrzymywanie się na przejściu dla pieszych oraz parkowanie lub zatrzymywanie pojazdu w drugim rzędzie. Kary pieniężne za ww. wykroczenia wzrosły z 15 do 100 euro. Za poruszanie się samochodem po chodnikach lub ścieżkach rowerowych również grozi kara w wysokości 100 euro. Za zaparkowanie na miejscu przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych sprawca wykroczenia zapłaci 55 euro.

Pojazdy ciężarowe skręcając na terenie miast w prawo mogą poruszać się z maks. prędkością 11 km/h. Za złamanie przepisu grozi mandat w wysokości 70 euro.

Podczas wyprzedzania pieszych, rowerzystów lub małych pojazdów elektrycznych, kierowca samochodu musi utrzymać odstęp 1,5 m. w terenie zabudowanym i 2 m. w terenie niezabudowanym.

Zgodnie z nowymi przepisami rowerzyści mogą na szosie jechać obok siebie, ale w momencie blokowania ruchu innym muszą ustawić się jeden za drugim.

Nowe przepisy wprowadzają do sygnalizacji świetlnej zieloną strzałkę zarezerwowaną tylko dla rowerzystów, na podstawie której będzie możliwy warunkowy skręt w prawo.

Nowelizacja wprowadziła możliwość tworzenia stref rowerowych, które działać mają analogicznie do stref Tempo 30. Również w tym przypadku maksymalna prędkość wyniesie 30 km/h, ale dodatkowo ruch rowerowy nie będzie mógł być ani zagrożony ani utrudniony przez samochody.

Ustawa po zmianach wymaga od odpowiedzialnych urzędów sprawdzenie możliwości otworzenia ulic jednokierunkowych dla ruchu rowerowego w przeciwnym kierunku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas