Niemcy wszystko policzyli. Te samochody są najtańsze w utrzymaniu
Wysokie ceny paliwa i rozpędzona inflacja dają się we znaki nie tylko polskim kierowcom. Wzrost kosztów utrzymania samochodów doskwiera też Niemcom. Ci - z typową dla siebie skrupulatnością - policzyli, które z nowych samochodów wymagają od kierowców najmniejszych nakładów na utrzymanie.
Ciekawe zestawienie przygotował niemiecki automobilklub ADAC. Autorzy postawili sobie za cel przeanalizowanie kosztów eksploatacji najpopularniejszych aut na niemieckim rynku. Dużo uwagi poświęcono kwestii zużycia paliwa, która bazowała na oficjalnych danych pomiarowych cyklu WLTP. Pamiętajmy jednak, że wciąż nie jest on jeszcze obowiązkowy, więc - siłą rzeczy - z porównania wypadły wszystkie nowe auta, które wciąż kuszą nabywców folderami prezentującymi zużycie w - zdecydowanie bardziej odbiegającym od rzeczywistości - cyklu pomiarowym NEDC.
Wyliczenia niemieckich ekspertów nie ograniczyły się jednak do prostego przesortowania oferowanych za Odrą pojazdów po najniższym zużyciu paliwa. Skrupulatnie przeliczono też "wydatki" związane m.in. z:
- podatkami,
- ubezpieczeniem,
- serwisowaniem,
- utratą wartości.
Pod uwagę brano też np. kwestie zakupu kompletu ogumienia. Wyliczeń dokonano przy założeniu, że rocznie pokonywać będziemy nowym autem 15 tys. km. W rzeczywistości wykonano tytaniczną pracę. Założenie obejmowało eksploatację samochodu przez okres 5 lat i pokonanie nim co najmniej 75 tys. km W sumie ADAC sprawdziło w ten sposób koszty obsługi dla aż 1500 modeli oferowanych na niemieckim rynku.
Oczywiście wyniki uznać można za wiarygodne wyłącznie dla Niemiec, ale - pomijając kwestie związane z podatkami i ubezpieczeniem - koszty zakupu, serwisowania, utraty wartości czy tankowania nie powinny znacząco odbiegać od polskich realiów. Które auta uznane zostały przez niemieckich ekspertów za najkorzystniejsze - z punktu widzenia finansów - oferty?
Poniżej prezentujemy nowe auta z silnikami benzynowymi, które zapewniają obecnie najniższe koszty utrzymania w Niemczech.
Samochody małe (klasyfikacja według ADAC):
- KIA Picanto 1.0 Edition 7 - koszt przejechania 1 km - 34,5 eurocenta
- Skoda Fabia 1.0 MPI Easy - koszt przejechania 1 km 34,8 eurocenta
- Suzuki Swift 1.2 Dualjet Hybrid Club - koszt przejechania 1 km 36,4 eurocenta
- Toyota Aygo X 1.0 - koszt przejechania 1 km 36,7 eurocenta
- Suzuki Ignis 1.2 Dualjet Hybrid Club - koszt przejechania 1 km - 37,4 eurocenta
Samochody kompaktowe (klasyfikacja według ADAC):
- Skoda Scala 1.0 TSI Cool Plus - koszt przejechania 1 km 42,1 eurocentów
- KIA Ceed 1.0 T-GDI Edition 7 - koszt przejechania 1 km 44,6 eurocentów
- Toyota Corolla 1.8 Hybrid - koszt przejechania 1 km 48,0 eurocentów
- Hyundai IONIQ Hybrid - koszt przejechania 1 km 49,0 eurocentów
- Mazda 3 Fastback e-SKYACTIV-X 2.0 M Hybrid - koszt przejechania 1 km 49,0 eurocentów 51,3 eurocentów
Samochody klasy średniej (klasyfikacja według ADAC):
- Skoda Octavia 1.0 TSI e-TEC Ambition DSG - koszt przejechania 1 km 55,5 eurocenta
- Toyota RAV4 2.5 Hybrid - koszt przejechania 1 km 58,2 eurocenta
- Peugeot 5008 1.2 PureTech 130 Active Pack - koszt przejechania 1 km 60,4 eurocenta
- Citroen C5 X PureTech 130 Stop&Start Feel Pack EAT8 - koszt przejechania 1 km 62,5 eurocenta
- Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI OPF Conceptline - koszt przejechania 1 km 62,8 eurocenta
Klasa wyższa średnia (klasyfikacja według ADAC):
- Skoda Superb 1.5 TSI Active - koszt przejechania 1 km 60,6 eurocenta
- Volkswagen Arteon 2.0 TSI OPF Elegance DSG - koszt przejechania 1 km 76,6 eurocenta
- Lexus ES 300h Business Edition Automatik - koszt przejechania 1 km 79,0 eurocenta
- Toyota Highlander 2.5 Hybrid Business Edition - koszt przejechania 1 km 85,6 eurocenta
- Volvo V90 B4 Core Automatik - koszt przejechania 1 km 87,5 eurocenta
***