Niedługo posiadanie SUV-a stanie się niemożliwe? Zmasowana akcja "eko-aktywistów"

Ostatnio coraz częściej dochodzi do ataków wandali nazywających siebie "ekologicznymi aktywistami", którzy na cel biorą zwykle dzieła sztuki. Coraz głośniej jest jednak także o grupie "The Tyre Extinguishers", której celem jest sprawienie, by nikt nie miał SUV-a. W ramach ostatniej akcji w ciągu jednej nocy unieruchomili 900 pojazdów w ośmiu krajach. I zapowiadają że to dopiero początek ich walki.

Masz SUVa? "Aktywiści" postarają się, żebyś nim nigdzie nie pojechał

Grupa "The Tyre Extinguishers" postawiła sobie jeden cel, który sami streścili w opisie swojego konta na Twitterze:

Zasada ich działania jest prosta - spuszczają powietrze z kół SUV-ów i to spuszczają naprawdę masowo. Jedna z ich ostatnich akcji objęła osiem krajów (jak sami piszą "od Nowego Jorku po Innsbruck"), w których spuścili powietrze z 900 samochodów. W sumie unieruchomili w ten sposób już ponad 10 tys. SUV-ów. Liczą, że w ten sposób zniechęcą ludzi do jeżdżenia takimi autami, ponieważ są paliwożerne i emitują więcej spalin, chociaż równie dobrze można jeździć na przykład klasycznym kombi.

Reklama

"Aktywiści" zawarli na swojej stronie nawet instrukcję, jak zostać jednym z nich, jak typować ofiary oraz w jaki sposób spuszcza się powietrze z opon (w celach poglądowych podajemy jej mocno skróconą wersję):

  1. Znajdź SUV-a. W miastach nietrudno je spotkać. Weź na cel bogate okolice.
  2. Odkręć nakrętkę z wentyla.
  3. Wsadź coś w wentyl, aby uchylić umieszczony w nim zawór.
  4. Wydrukuj ulotkę, informującą, że z auta nie da się korzystać i wyjaśniającą dlaczego tak zrobiłeś.
  5. Anonimowo poinformuj lokalną prasę o swoim wyczynie.
  6. Prześlij nam raport ze swoich działań
  7. Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj.

Warto zwrócić uwagę między innym na punkt pierwszy, którego rozwinięciem jest stworzona przez "aktywistów" grafika z napisem "Spuść powietrze z bogaczy". Trudno powiedzieć, czy zdaniem grupy tylko ludzi bogatych stać na SUV-y, czy może uważają, że utrudnianie życia ludziom "bogatym" jest ok, bo przecież i tak mają oni lepiej w życiu od innych.

Samochody elektryczne to też wróg?

W dalszej części instrukcji "aktywiści" zaprzeczają sami sobie, ponieważ piszą, że hybrydowe i elektryczne SUV-y również powinno brać się za cel. Dlaczego, skoro podobno chodziło o walkę z pojazdami, które spalają dużo paliwa? Wyjaśniają to w ten sposób:

Tu akurat "aktywiści" mają rację. Minerały ziem rzadkich wydobywane są zwykle w niewolniczych wręcz warunkach (niemal całość pochodzi z Chin lub z Afryki, gdzie wydobyciem zajmują się dzieci) i jest ich zdecydowanie za mało. Dostrzec można jednak pewną niekonsekwencję - jeżdżenie SUV-em, który pali powiedzmy 10 l/100 km jest złe. Jeżdżenie kombi, które pali 8 l/100 km jest dobre. Natomiast jeżdżenie hybrydowym SUV-em, który pali 6 l/100 km i generuje niewiele pyłów z klocków hamulcowych, ponieważ hamuje głównie silnikiem elektrycznym, jest złe. Coś z tego rozumiecie?

Wygląda to tak, jakby "aktywiści" wzięli za cel SUV-y, jako symbol rozpasania i zatruwania powietrza, ale ogólnie uważali, że każdy samochód jest zły dla środowiska.

Brytyjskie media już ostrzegają - "nie kupujcie SUVów"

Przed działaniami "aktywistów" ostrzegają już największe brytyjskie media. The Telegraph napisał ostatnio artykuł, w którym opisuje działania wandali, spuszczających powietrze z kół. Wyjaśnia też, że kierowcy decydują się na SUV-y, ze względu na wysoką pozycję za kierownicą, dużą praktyczność oraz sporą przestrzeń dla podróżnych oraz ich bagaży. Dwa akapity dalej dziennikarz gazety przekonuje jednak, że tak naprawdę to SUV-y wcale nie są aż takie praktyczne i równie dobrze można zamiast na przykład Audi Q5, kupić A4 Avant.

W dalszej części materiału piszą natomiast o samochodach elektrycznych (widać nie przeczytali, że dla "aktywistów" elektryki również są złe) i wyjaśniają, że niewielki zasięg nie jest już w ich przypadku problemem. Obecnie stała się nim niewystarczająca liczba ładowarek i związane z tym ryzyko, że nasze auto zostanie unieruchomione.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: SUV | opony samochodowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy